Plasta insug på gatmotor m.m. (GSX 1100)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ni som har erfarenhet av plastning av insug.
Är det något som kan rekommenderas även på en gatmotor som används i dagligt bruk eller är det bara för racing? Ligger största nyttan av plastningen på mellanvarv eller eller är det mest en fråga om toppeffekt?

Vet någon vilken max ventilstorlek som sätena kan tas upp för på GSX 1100 (före -84).
Fungerar det att slipa ner GSX'ens insugningsventiler till (större) avgasventiler.

/Ingvar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
varför skall du plasta ?

jag föreslår du lämnar in till någon som har en flödesbänk, annars blir det bara pankaka av det.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kungen skrev:
2386203 varför skall du plasta ?

jag föreslår du lämnar in till någon som har en flödesbänk, annars blir det bara pankaka av det.
Jo visst vore det bästa att lämna in toppen till någon professionell trimmare. Men jag gillar utmaningar och att göra saker själv. Jag vet att det går att göra rätt bra saker utan flödesbänk som ju inte säger hela sanningen utan bara ger ett statiskt värde för en given konfiguration (ventilöppning).

/Ingvar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt. det blev kanonbra.

Har du bromsbänk så du kan testa efter plasningen?.

min rekomendation är att göra en såkallad blue printning av toppen.
ta bort alla gjutskägg och mikla till instuget så bra du kan. (jag har ingen aning vad du kan)
det lär finnas hell hel del i ditt insug som du kan göra om jag inte missminner mig. (inte bara ditt insug men på den motorn du har)

Här finns de som kan detta mycket bra på sporthoj. andersbrink är en jävul på detta.

skicka honom ett pm
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kungen skrev:
2386260 När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt. det blev kanonbra.

Har du bromsbänk så du kan testa efter plasningen?.

min rekomendation är att göra en såkallad blue printning av toppen.
ta bort alla gjutskägg och mikla till instuget så bra du kan. (jag har ingen aning vad du kan)
det lär finnas hell hel del i ditt insug som du kan göra om jag inte missminner mig. (inte bara ditt insug men på den motorn du har)

Här finns de som kan detta mycket bra på sporthoj. andersbrink är en jävul på detta.

skicka honom ett pm

Idag är toppen vad man kan kalla för "snikportad" dvs gjutskägg och alla ojämnheter är borttagna (+ RS36, avgas och export-kammar), ventilerna är dock av standardstorlek. Jag portade en del för länge sedan (på 80-talet) då jag åkte Triumph och Honda så jag är inte helt novis. Hojen går iofs skapligt men det är alltid kul med mer.

/Ingvar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Där ser man så lite man vet om folk.
då har du ju koll på detta.
prata med andersbrink o se om du kan få lite tips.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
IngvarB skrev:
2386187 Ni som har erfarenhet av plastning av insug.

Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
andersbrink skrev:
2386454 Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.
Tackar för svaret. Tittar i insugen gör man ju då och då av olika anledningar när man skuvar. Bara det finns en chans att i förväg upptäcka att plasten är på väg att lossna t.ex. att det börjar bli sprickbildning eller att kanterna "lyfter" lite.

/Ingvar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Var precis det som hände min topp efter Grottis.
det började lyfta lite i kanterna och sprickbildning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kungen skrev:
2386260 När jag tävlade i Dragracing fick jag Grottis (R.I.P) att porta min topp.
han plastade med typ plastic padding eller liknande.
detta lossnade efter ett tag och sedan skickade jag toppen till Esbjerg i danmark och han plastade om den med typ flytande metall eller något annat hemligt.

Det är Devcon F eller Devcon F2 (beroende på vad som ska göras), säljs i Sverige av bl.a. Ahlsell (beställningsvara). ÅF'en i Sverige är http://www.gleitmo.se/

http://www.gleitmo.se/index.php?menu=003&product_group_id=64
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
andersbrink skrev:
2386454 Vad är det du vill uppnå? Mer effekt på låga, mellan eller höga varvtal? Snikplastning, dvs genom att enbart minimera turbulensen och inte ta bort speciellt mycket material, uppnår man högre effekt på alla varvtal. Mest tjänar man då på mellan och högvarv.

Epoxyn kommer alltid att släppa, förr eller senare. Med "förr" kan tänkas vara efter en säsong och 500 mil och "senare" kan vara efter 20 år och 10000 mil. Allt beroende på hur het motorn kommer att gå och hur många värmecykler den får. Har man sin topp plastad rekommenderas det att kolla upp det efter varje säsong genom att kika i insugen. Att svetsa istället för att plasta finns det andra trådar att läsa om - kontentan blev, det är våldsamt tidsödande att svetsa upp insugsportarna, dvs dyrt - om man ska låta någon annan göra det åt dig.

Är det "värt" att ha en plastad topp om man inte räjsar? Om man bara busar på gata. Jag har troligtvis lite större volym i min snurra (1216, inget bekräftat) och RS36 samt 4-1 yoshi, 142 på bakan. funderar lite smått på och slänga dit steg2 kammar (om det nu inte redan sitter det) och en plastad topp. Är det bara korvmojslyx att skryta om eller skulle det ge några fler hästar och ökat vrid? För min del så ligger ökat vrid högre på önskelistan än HK.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kawwa skrev:
2388163 Är det "värt" att ha en plastad topp om man inte räjsar? Om man bara busar på gata. Jag har troligtvis lite större volym i min snurra (1216, inget bekräftat) och RS36 samt 4-1 yoshi, 142 på bakan. funderar lite smått på och slänga dit steg2 kammar (om det nu inte redan sitter det) och en plastad topp. Är det bara korvmojslyx att skryta om eller skulle det ge några fler hästar och ökat vrid? För min del så ligger ökat vrid högre på önskelistan än HK.
Jag skulle vara nöjd med 140 hk på slangen. Jag har 1168 med 10,25:1 i komp, "snikportat" topplock, RS36, "Export"-kammar samt ett (väldigt) öppet avgassytem V&H CO. Jag undrar om det finns en chans att uppnå den effekten med en hyfsat lyckad portning utan att börja montera större ventiler vassare kam m.m.

MotoSpeed gjorde en gång i tiden iording GSX'er i sk Hot Street-utförande. Då ingick större ventiler vill jag minnas, effekten var om jag minns rätt ~155 på veven.

/Ingvar
 

Dr.Bike

Guest
RogerP skrev:
2390309 Läs http://www.mototuneusa.com/thanx.htm
där står ALLT som är värt att veta om hur man ska porta för att få effekt!!:yoparty
Han har väldigt många tips på hur man får hojen att gå bra !
Mvh
Rogerp

Mototunekillen har en del bra saker ja, men han har ett j-la munläder oxå.
Allt är inte guld som glimmar, och alla håller inte med om portningsfilosofin där heller.
 

RogerP

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
DM minimoto
Dr.Bike skrev:
2391271 Mototunekillen har en del bra saker ja, men han har ett j-la munläder oxå.
Allt är inte guld som glimmar, och alla håller inte med om portningsfilosofin där heller.

Visst har han munväder!
Men han har också kunskap att bygga snabba motorer till skillnad mot många andra.....
 

Dr.Bike

Guest
RogerP skrev:
2395645 Visst har han munväder!
Men han har också kunskap att bygga snabba motorer till skillnad mot många andra.....


Mjaaa. Hur ar det med det? Jag har hort bade och.
Men som sagt det ar ju bara rykten, och totalt sett ar det ju bra sidor.
Nu var det emellertid lange sen jag laste de dar sidorna for det kom ju aldrig nagra uppdateringar...
(Det fanns amnen som SKULLE behandlas senare...men det dar senare verkade aldrig komma)
Kanske har det hant nat dar sedan sist?

:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top