Plasta tak på båten. Polyester eller epoxy?

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Hej Bullen!

Ska plasta in taket på båten och tänkte höra här om det är nån med koll på plastning?

Taket ska man kunna gå, sitta och hoppa från men vad ska jag använda?
Epoxyn verkar ju hålla bättre men polyestern är ju billigare.

Hur många lager lägger jag?

Hörnen på taket är ju 90 grader, lär jag runda av dom för att det ska hålla bättre? isf hur mycket behöver dom rundas?

/ Sven

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Nu är jag ingen expert men det är väl så att hållfastheten utgörs av glasfibermattorna..?

Ja det kanske det gör? :va
Jag är helt ny på ämnet så har noll koll.
Det enda jag har lyckas läst mig till är att om det ska vara under vattenlinjen ska epoxy användas men detta är ju ett tak och med polyester borde det ju bli vattentätt med. eller?

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nu är jag ingen expert men det är väl så att hållfastheten utgörs av glasfibermattorna..?

" Glasfibermattor" heter armeringen till Polyester (matris)

Polyester är inte sååå bra ,
Bättre att använda Vinylester, starkare , lite dyrare , luktar mer "ättika" är polyester , med är lite "rinnig"
Med Vinylester ( och epoxy) används Glas , kevlar eller kåålfiber VÄV

Tjöp en bok och läs , billigast , Hur många lager beror på vilken VÄV du använder ,det finns vävar av olika slag med mer elle mindre fiber i olika riktningar ,allt beroende på VAD du vill ska ske i "plasten" ,,, Vi kallar det Kompositer med ett finare namn
Min favvo av matriserna är EPOXI, den slår allt i alla lägen ,trots priset
Det finns säkert många experter på detta ämne,,, även här på SH:fakta

Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Som tidigare sagt, det är fibrerna som står för hållfastheten i ditt fall.. Glöm epoxi pga det är dyrt samt väldigt allergiframkallande.

Hur många lager du ska lägga beror på vilken fibervikt du lägger, mät med skjutmått på fibrerna. Väldigt grovt kan man säga att du kommer att få ungefär dubbla den tjockleken när du handlaminerar.

Helt rätt att undvika skarpa vinklar när du jobbar med fiberförstärkt plast så gör radier istället för skarpa kanter på taket.

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som tidigare sagt, det är fibrerna som står för hållfastheten i ditt fall.. Glöm epoxi pga det är dyrt samt väldigt allergiframkallande.

Hur många lager du ska lägga beror på vilken fibervikt du lägger, mät med skjutmått på fibrerna. Väldigt grovt kan man säga att du kommer att få ungefär dubbla den tjockleken när du handlaminerar.

Helt rätt att undvika skarpa vinklar när du jobbar med fiberförstärkt plast så gör radier istället för skarpa kanter på taket.
Ja epoxy så är det handskar på som gäller. Men polyester utan utsug eller mask inomhus är nyttigare?

Nej!

Inomhus utan seriös utrustning tar jag epoxy med lite engångshandskar och skapar korsdrag.

Så jag tycker att var och hur man står spelar roll oxo.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja epoxy så är det handskar på som gäller. Men polyester utan utsug eller mask inomhus är nyttigare?

Nej!

Inomhus utan seriös utrustning tar jag epoxy med lite engångshandskar och skapar korsdrag.

Så jag tycker att var och hur man står spelar roll oxo.

Dum som jag är så tog jag för givet att det var väl-ventilerat som det alltid bör vara när man jobbar med härdplaster. Men du har helt rätt i att det inte är bra med styren för hjärnan.

Inomhus utan seriös utrustning ska man inte ens hålla på med härdplaster.

Jag brukar ge tipset att hålla sig ifrån att jobba med epoxi i sådana mängder som det blir i det här fallet, inte minst pga allergirisken.

Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Jag skulle mest troligt köra huggen glasfibermatta och polyester, det är billigt och framförallt lätt att jobba med. Du ska se att det blir tillräckligt dyrt innan du är klar ändå! :D

Skulle även göra en sandwichkonstruktion med t.ex. 10mm Divinycell (cellplast) mellan två lager glasfiberlaminat, att använda ett sånt lättviktsmaterial som distans i mitten för att öka den totala tjockleken ökar styvheten drastiskt trots att vikten bara ökar marginellt. På platser där man behöver mer styrka för t.ex. skruvhål kan man plasta in plywood på samma vis.

Hur tjockt du behöver göra det beror på massor av faktorer, ju mindre det är och ju tätare det är mellan de platser där det bärs upp, desto tunnare går det komma undan med. Plasta upp testbitar, känn på hur det beter sig och utgå från det när du bestämmer dig.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Jag skulle mest troligt köra huggen glasfibermatta och polyester, det är billigt och framförallt lätt att jobba med. Du ska se att det blir tillräckligt dyrt innan du är klar ändå! :D

Skulle även göra en sandwichkonstruktion med t.ex. 10mm Divinycell (cellplast) mellan två lager glasfiberlaminat, att använda ett sånt lättviktsmaterial som distans i mitten för att öka den totala tjockleken ökar styvheten drastiskt trots att vikten bara ökar marginellt. På platser där man behöver mer styrka för t.ex. skruvhål kan man plasta in plywood på samma vis.

Hur tjockt du behöver göra det beror på massor av faktorer, ju mindre det är och ju tätare det är mellan de platser där det bärs upp, desto tunnare går det komma undan med. Plasta upp testbitar, känn på hur det beter sig och utgå från det när du bestämmer dig.

Vill börja med och tacka för alla svar! :)

Angående tjockleken känner jag att jag förklarade lite dåligt.
Ett tak finns där i dagsläget men ska plastas in. det sviktar ju lite när man går på det så jag undrade hur många lager man behöver för att det inte ska spricka?

Men då har vi kommit överens om att polyester funkar bra då? visst epoxy är väl bäst men har en budget och hålla. (som för övrigt har spruckit för länge sedan..) :D

2013-03-27 07.13.47.jpg

I övrigt kan jag berätta att båten fick jag och vännen min 5000kr för och överta i höstas.
enda haken var att vi behövde hämta den på 11meters djup i oslofjorden.
Enkelt! fick upp båten. rev ut allt invändigt nästan, all el revs ur, slipade alla ytor rena
Lackat allt och byggt upp allt igen.
Så i dagsläget är det bara utsidan som ska fixas till.

planen är att allt övanför den blåa färgen ska bli vitt. :)

Mvh Sven

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gör ett provlaminat, gör en bit som täcker hela bredden på taket men är ca 30cm bred.

jag skulle nog sikta på 4-6 mm lager med glas/polyester, en 10 mm kärna av lämpligt kärnmaterial typ divinycell, sedan 4-6 mm lager med glas/polyester ovanpå som ett första prov.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
View attachment 381797

I övrigt kan jag berätta att båten fick jag och vännen min 5000kr för och överta i höstas.
enda haken var att vi behövde hämta den på 11meters djup i oslofjorden.
Enkelt! fick upp båten. rev ut allt invändigt nästan, all el revs ur, slipade alla ytor rena
Lackat allt och byggt upp allt igen.
Så i dagsläget är det bara utsidan som ska fixas till.

planen är att allt övanför den blåa färgen ska bli vitt. :)

Mvh Sven

Intressant bakgrund. Hur fick ni upp den från 11 m djup? Lycka till med projektet att ställa i ordning den.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Intressant bakgrund. Hur fick ni upp den från 11 m djup? Lycka till med projektet att ställa i ordning den.

Bilden är tagen från oslo fjorden. ca 15 min från oslo.
Vi dök ner och knöt fast ett rep sen drog vi in den till land med en båt först, när vi kom närmare land tog vi trucken och drog sista biten sen lyfte vi den lite och pumpade ur vattnet.

finns mer bilder och se om man är intresserad.
https://www.dropbox.com/sh/nh0znbtrx8199oa/9Kquaqb-mc

taket plastades igår vart 4 lager med glasfiber. var egentligen ganska enkelt. :)

/Sven

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bilden är tagen från oslo fjorden. ca 15 min från oslo.
Vi dök ner och knöt fast ett rep sen drog vi in den till land med en båt först, när vi kom närmare land tog vi trucken och drog sista biten sen lyfte vi den lite och pumpade ur vattnet.

finns mer bilder och se om man är intresserad.
https://www.dropbox.com/sh/nh0znbtrx8199oa/9Kquaqb-mc

taket plastades igår vart 4 lager med glasfiber. var egentligen ganska enkelt. :)

/Sven

Ni borde ju fått den gratis med tanke på att ni tog er an hela bärgningsarbetete. Gissar att det inte var en vanlig utombordare ni använde vid bogserandet? Hur hamnade båten på botten, undrar man ju också?

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Ni borde ju fått den gratis med tanke på att ni tog er an hela bärgningsarbetete. Gissar att det inte var en vanlig utombordare ni använde vid bogserandet? Hur hamnade båten på botten, undrar man ju också?

Vi fick 5000kr för och överta båten från botten..
En av gubbarna i hamnen har en arbetsbåt som drog den fint.
När vi var halvvägs till hamnnen så var vår båt vid ytan pga lyftkraften och sen är det bara dybotten så den klarade sig väldigt fint. :)
Anledningen till att den sjönk var att han som ägde båten inte vart där på 8månader, så regnvattnet tog den med till botten.

/Sven

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kolla att det som bär upp taket är tillräckligt kraftigt. Trist att fixa ett kraftigt tak om sidorna ger efter.

Inte fel att slänga på något lager gelcoat över yttersta lagret polyester, förseglar det lite hårdare.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Kolla att det som bär upp taket är tillräckligt kraftigt. Trist att fixa ett kraftigt tak om sidorna ger efter.

Inte fel att slänga på något lager gelcoat över yttersta lagret polyester, förseglar det lite hårdare.

Hela hytten ska lackas med topcoat så får hoppas sidorna håller ihop sen. :tummenupp

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hela hytten ska lackas med topcoat så får hoppas sidorna håller ihop sen. :tummenupp

Varken topcoat eller gelcoat är något som bär upp konstruktionen. Det förhindrar vatten och solljus från att tränga in och förstöra underliggande lager med glasfiber och polyester. But thats it...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS