Plastfilm istället för lack??

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Kompisen använde folie när han lackerade, han skar ut mönster och lackerade runt dem. Riktigt snyggt.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
My 2 cents: det är stor skillnad på film och film, jag har en hel del olika som jag använt till lite olika projekt och vissa är kanonföljsamma, med värmepicka och bra tålamod tror jag det inte skulle vara några problem att "filma" en hoj, sen finns det film som knappt går att forma alls. Jag tror det är lite av ett hantverk att fixa detta, har sett på jobbet när klistergubbarna har satt film på hela bilar med bra resultat, det handlar om att kunna krympa och sträcka rätt :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag var i höstas på Södertörns Brandförsvarsförbund och de hade röd film på varenda personbil, otroligt bra gjort men så kostar det 15.000,- per bil också.

Går det att plasta in en sån minibil "Smart" så går det säkert med kåpor också.

Men det är dyrt, blir fulare än klarlack och håller dessutom sämre.

Klarlack är egentligen helt fantastiskt med tanke på hur bra det håller, det finns ju gamla jänkare som stått och blivit helt mjölkiga i solen i trettio år i typ Texas som poleras upp till sin forna glans igen.

Det finns ju dessutom någon Amerikansk firma som gör hela dekalkitt till sporthojar, alltså som täcker nästan alla delar.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Pearl vit, någon som hittat?!

jag har fått ett "sample" från en firma i stockholm som jag tycker kan funka mot R6:ans orginallack
men jag ha ingen vit kåpa hemma för tillfället....
skall jämföra och fotta, idag eller imorgon...

funkar det så skall jag bara komma på vilket prov som är vilket....
det glömde han skriva på baksidan....

lovar att återkomma
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Annars kan jag tipsa om att kika med http://www.stickit.se/
beställt plastfilm/vinyl till CR500 som jag ska klä tanken med.
Skickade efter lite varuprover och de verkar schysst. Dom gör inte jobbet åt dig men där kan man få tag i vinylen/plastfilmen, dessutom i olika utförande och färger samt strlk.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
jag har fått ett "sample" från en firma i stockholm som jag tycker kan funka mot R6:ans orginallack
men jag ha ingen vit kåpa hemma för tillfället....
skall jämföra och fotta, idag eller imorgon...

funkar det så skall jag bara komma på vilket prov som är vilket....
det glömde han skriva på baksidan....

lovar att återkomma

Hur går det?!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Lyfter tråden.
Har någon gjort några framsteg?
Kikat lite på http://www.systemtext.se/ och deras Avery 700 som verkar rätt lagom. (500 är nog inte tillräckligt bra).

Info Avery 700:
En anpassningsbar och flexibel polymerisk standard folie som passar till väldigt många olika typer av jobb med medellång livslängd. Idealisk för fordonsgrafik, även på buktade ytor och smärre korrugering, såväl som för skyltar, fönstergrafik och tålig utomhusreklam mm.

Tänkte foliera tank, bellypan och två sidokåpor så några få löpmeter skulle räcka för mig och slutpriset blir helt okej.

Vad tror ni?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är egentligen inget att fundera på. Folien bör inte vara skitdyr, så det är bara att köpa och prova. Går det åt helvete river man av skiten och börjar om. Det blir inte som proffslackat, men håller man åskådare minst två meter bort så duger det definitivt.

Edit: Men man får inte skära i den underliggande lacken! Se till att ha en sjukt vass kniv så du inte behöver trycka som besatt för att komma igenom folien. Repar du upp hela originallacken och misslyckas med folieringen så är ny lack enda utvägen, annars är det sämre än förut och det är aldrig kul när man ansträngt sig.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det är ingen dum idé att filma även nya kåpor, bara värma med värmepistol och slita av det och lacken är som ny under ;)
Perfekt när man ska sälja sen.
Firmans V70 var plastfolie på vid köp, slet av det på ett par kvällar och bilen såg ut som ny, men satan så ont i fingrarna jag hade sen :D

Taxi 020 i Sthlm filmar sina bilar helt på någon firma, kontakta dem för att höra vilken firma, kanske har bra priser på folie och montering.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har ju formligen exploderat det här med foliering på senare tid känns det som.
Var o varannan nisse vill ha sin Porsche eller BMW mattsvart/vit/kolfiberlook. Gillar't i alla fall! Borde betyda att det börjar säljas folie för bilfoliering på biltema för 30kr löpmetern snart.

Men det är väl inte så mycket att fundera på då. Ska se mig om lite mer, sen beställer jag nog ifrån systemtext om inget annat nice dyker upp.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Sänt ser bra ut på håll men är man noga är det nog inte rätt grej...... Jag kommer lacka!
 

Ulfster

Wolfman
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
oj

Snacka om förvånad när jag inte kollat tråden på sjukt länge och fick se att det fann ett ganska stort intresse!:tummenupp

Jag blev lat när jag insåg att det blev: 1 tank kåpa, 2 hugger, 1 underkåpa, 1 överkåpa, 2 tailar och en kuts som skulle lida under värmepickan!

Så hitta en kille på BMW i tyresö som gjorde skiten klassisk bmw svart ist, tråkigt men enkelt då man förmodligen kommer lägga skiten på banan i år.
blir enkelt att bara åka dit med en ny del igen.

Någon som är intresserad så gjorde han ett bra jobb för en ok penning, 4500.- totti.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top