Plastning av bakskärm

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Hejhej hallå...

Nu äre så att jag tänkte gjuta av min bakskärm för lite modefiering.

Det jag nu undra över är vad man ska lägga på skärmen för att inte glasfiberväven ska fastna lr bleka i skärmen!?

och sen när hela proceduren är klar måste man ha nått lösningsmedel för att den ska släppa från skärmen lr äre bara å försöka pula så det släpper?..

behöver lite tips å trix helt enkelt:)

MVH
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hejhej hallå...

Nu äre så att jag tänkte gjuta av min bakskärm för lite modefiering.

Det jag nu undra över är vad man ska lägga på skärmen för att inte glasfiberväven ska fastna lr bleka i skärmen!?

och sen när hela proceduren är klar måste man ha nått lösningsmedel för att den ska släppa från skärmen lr äre bara å försöka pula så det släpper?..

behöver lite tips å trix helt enkelt:)

MVH

varför inte gjuta en form i silikon först?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har gjutit en hel del kåpor och annat till hoj i glasfiber.

Polera upp den gamla skärm ordentligt med vax (valfritt) sen finns det ett så kallat släppmedel som man lägger på, sen lägger du på gelcot, en slags färg rikligt låter det härda efter det bygger du på med glasfiberväv, sen är det bra att gjuta in nått som gör att formen blir stabil och stadig, typ träbit eller nått järn.

Ju blankare det du skall gjuta av ju lättare släper det, har du tryckluft går det asbra att blåsa in mellan form och den gjutna del.

lycka till

varför inte gjuta en form i silikon först?

Inte silikon :arsele silikon är en lackerares värsta fiende,,,,,,,, ajabaja
 
Last edited:

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Så man polerar upp skärmen, penslar på släppmedel?, och sen pensla på gelcot? direkt på skärmen?:confused:

gåre inte å polera upp skärmen blank å fin å sen bara lägga på glasfiber väven å på med polyester och härdare?... lr vad händer då?...

MVH







Har gjutit en hel del kåpor och annat till hoj i glasfiber.

Polera upp den gamla skärm ordentligt med vax (valfritt) sen finns det ett så kallat släppmedel som man lägger på, sen lägger du på gelcot, en slags färg rikligt låter det härda efter det bygger du på med glasfiberväv, sen är det bra att gjuta in nått som gör att formen blir stabil och stadig, typ träbit eller nått järn.

Ju blankare det du skall gjuta av ju lättare släper det, har du tryckluft går det asbra att blåsa in mellan form och den gjutna del.

lycka till



Inte silikon :arsele silikon är en lackerares värsta fiende,,,,,,,, ajabaja
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så man polerar upp skärmen, penslar på släppmedel?, och sen pensla på gelcot? direkt på skärmen?:confused:

gåre inte å polera upp skärmen blank å fin å sen bara lägga på glasfiber väven å på med polyester och härdare?... lr vad händer då?...

MVH
Ju mer nogran du är med formen ju finare resultat får du när du gjuter den slutgiltiga skärmen.
Gelcoten gör att det släpper lättare tror jag,,, glasfibern kan fransa upp sig lite om du måste slipa i den.

Inte silikon:ajjabajja
 

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Ju mer nogran du är med formen ju finare resultat får du när du gjuter den slutgiltiga skärmen.
Gelcoten gör att det släpper lättare tror jag,,, glasfibern kan fransa upp sig lite om du måste slipa i den.

Inte silikon:ajjabajja


oki, men det blir inga missfärgningar på skärmen?.. och vad menas med slutgiltiga?

MVH
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
oki, men det blir inga missfärgningar på skärmen?.. och vad menas med slutgiltiga?

MVH

Det finns risk för skador på den delen du gjuter av,,, men om du vaxar noga och sedan låter ett lager vax sitta kvar innan du lägger på släppmedel, gelcot och plast så minskar du risk för skador.

Slutgiltiga,,,, jag menar den färdiga skärmen.

försök att leta upp nån firma som plastar typ bytar eller så där kan du säker få tips och köpa material,,,,,,, jag handlade allt mateial på en firma som sysslade med glasfiberplast.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top