Jag satt i samma sits i våras. Efter 2 säsonger på en Ducati Monster 620 så kände jag att det var dax för något större och sportigare.
Mitt första urval blev YZF-R1/R6, CBR1000RR/600RR, ZX10/6R, GSX-R1000/R750/R600. Prismässigt kunde jag inte motivera en Ducce 749/999 eller RSV Mille så de ströks. Efter att ha gett mitt köp en smula eftertanke strök jag R6/600RR/6R/R750/R600 med motivationen "Om jag nu ska köpa upp mig så ska jag inte snåla med motorstyrka". Ok, en liten portion av "jag vill vara värst" fanns med
Därefter var jag runt och kollade på de olika cyklarna, provsatt de jag fick men som du skrev, provkörning var uteslutet. Det var klart nyttigt att se dom live. ZX10 ströks eftersom jag avskydde 06

rnas bakdel.
Här ska tilläggas att jag bara älskar när dämparna är dragna under sadeln så Gixxerns lösning var inte till dess fördel.
Visuellt vann R1:an men Gixxern var inte långt efter.
Jag läste de material som jag kom över (Abethebabe's inlägg sammanfattar nog det hela ganska bra) och frågade även efter åsikter på div forum och de personer i min närhet som hade någon form av MC-kunnande.
Sen var det dax för rundringningen till alla försäkringsbolag (Kille, 30, Västerås, 4 år med MC-kort). Jag kollade upp hel- och halv-försäkring och klart bäst var Folksam. Hel: 26232kr (2186kr/mån) Halv:10728kr (894kr/mån)
Bilsport och MC skrattade när jag ringde och de övriga bolagen skrattade jag åt
De kvarvarande (YZF-R1, GSX-R 1000, CBR1000RR för er som inte hängt med) var i stort sett identiska i pris och helt identiska i försäkring (Honda försäkringen är inget för dom som köper RR). Varvtider och effektkurvor kändes ointressant då jag insåg att det förmodligen skulle ta ett tag innan en cykel i denna klass skulle vara min begränsning.
Så det hela föll på det visuella intrycket, sittkomfort samt de plus och minus jag kunde hitta.
Jag är nu en stolt ägare av en halvförsäkrad svart R1:a och inte en gång under de 372 milen (15 mil på gelleråsen) jag avverkat sedan inköp har jag ångrat mig, även om jag ibland kollar lite funderande på en ny GSX-R. Sittkomforten är grym (176cm/80kg), jag har aldrig blivit trött i kroppen, inte ens under långturer.
Bör även tillägga att SMC's sporthojskurs rockar
