Plastraketsdjungeln......välja vad?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
TJÖP EN DUCCE!:crash

Se till att försöka få prova maskinerna. Skulle jag köpa en ny hoj oavsett märke så vill iallafall jag prova den innan.

Jag hör sällan något negativt om någon av de nya sporthojarna, annat än rent försäkringsmässigt, vilket är normalt.

Personligen skulle jag nog titta extra hårt på Honda om jag skulle ha en rad4 1000cc. Vet inte varför.. kanske är det utseendet och tekniken som lockar.

Men eftersom man är såld på tvinnar så blir det nog ducce igen. 2008 kommer det en efterföljare till 999 som skall ligga på runt 1100cc och grundmodellen skall enligt uppgift leverera runt 160Hk och 110nm med en väldigt lättkörd effektkurva.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Alex 6R skrev:
2460925 Vem fan skrev det testet, vem fan bryr sig om backspeglar går att ställa in ändå! de plockar man ju ändå av det första man gör. Köp gixxern. då blir du nog garanterat inte missnöjd förutom på premien


vill du ha namnen på reportrarna från bike så går det att ordna mot en liten ersättning:D
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Hade en hornet 900 innan, köpte nu en GSXR 1000 k6a, den känns både säkrare och stabilare. Så vilket av valen du än väljer så kommer en sporthoj kännas säkrare.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Rash skrev:
2461572 Vet inte vart jag läst det:va
Men med tanke på hur R6 -06 ägde alla sina klasskompisar så blir jag inte förvånad om R1 -07 gör detsamma..

Ska klämma och känna på den på På 2 hjul mässan i Stlm i januari:)
R6:an ägde sina klasskompisar.:va I masterbike testet var det ju trajja 675 som fick lovord och gick till final..Dom uppgifter jag hört om R1 07 var att det mest var kosmetiska uppdateringar.Kommer tydligen likna R6-06..Motorn finns väl inte så mycket mer o hämta(i mitt tycke en underbar motor) ur utan o få på ljuddämpare modell gigantisk för att hålla ner ljudnivån..Men till trådskaparen köp den du tycker är bäst för dig..:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kuben skrev:
2461636 R6:an ägde sina klasskompisar.:va I masterbike testet var det ju trajja 675 som fick lovord och gick till final..

I mina ögon hör inte 675:an i samma klass..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Freddy82 skrev:
2461606 Dom tyckte det saknades vrid i en viss kawa med 150nm/200hk också :va

jo dom e allt lite petiga på bike:D
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Honda försäkringen är inget för dom som köper RR

Har någon lust att förklara detta?

Saken är den att jag köpte en ny VFR i år, bara rullat 220mil och det är första 220mil jag kört MC då jag tog kortet i år. Köpte inte en supersport då jag kände att det kanske var lite mycket hoj som första hoj och förstod att VFRen skulle vara en bra start hoj. Rolig att köra och funkar som bruks/touring hoj när jag åker 3-4mil för att säga hej till mina bröder osv.
Men ska jag vara ärlig så har jag redan tröttnat, känner att jag saknar så mycket på hojen och att jag behöver mer maskin. Absolut inte för att raketa i 300 varje dag, utan helt enkelt för att jag upptäckte att jag fullständigt älskar att köra MC.

Så istället för att använda MC mer som fordon så kör jag mer bara för att det är så sjukt kul och då vill jag ha en hoj med mer lekvärde, varför då det är plastraketerna som jag tittar på, men jag känner att jag bara inte kan bortse från försäkringarna och jag hade i princip bestämt mig för en 1000rr blade - 2006a pga av 18000 hel/helår, vilket är tokmycket lägre än alla andra premier, fast 25.000 i vagnskade kändes rätt dumt.

Om jag inte behövde bry mig om försäkring så hade jag köpt antingen blade eller R1 eller en ZX10r vilket alla 3 är skitsnygga tycker jag.

Så för att komma till skott (har inte provkört någon än)
1. Varför är inte märkesförsäkringen något för en RR hoj? (är det pga vagnskadan och kör man i backen så ofta då med en RR hoj?) ps. har inte tänkt köra bana
2. Hur ska man försäkra och i vilket bolag. Behöver man vagnskadeförsäkringen och hur funkar det här med att ställa av och på
3. Jag har en 2006a idag och tänker köpa en 2006a (om det blir blade) och kanske en 2004-2006a om det blir R1. Är det korkat att byta hoj nu, med bara några veckor kvar av säsongen. Är det smartare att vänta till nästa år.


Ledsen om mitt inlägg var långt och innehöll så många frågor :)
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Nu vet jag inte vilka årsmodeller du fundelerat på men här kommer min personliga åsikt ang vad du har att välja på...

Själv är jag inte märkestrogen, jag köper det som är snyggt och vad jag får ett bra pris på osv kul att prova olika märken.

Honda
är kvalitet och har ett högt andra hands värde, snälla cyklar som kanske saknar lite mot de övriga. Borde inte göra någon skillnad men det märks, grymma bromsar...

Yamaha Ja sen den första R1an så har väl de flesta velat haft en någon gång, lite osäkrare kvalle än hondan, hetare temperament, grymm hoj

Suzuki Slår väl allt annat hitills, minus för försäkringspremien som om möjligt är dyrare.

Kawazaki Dyr att köpa, dyr att äga, service osv annars i klass med Gixxern

Italienskt never ever, kör själv aldrig Italienskt igen om jag inte blir miljonär
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Anderzzon skrev:
2461690 Nu vet jag inte vilka årsmodeller du fundelerat på men här kommer min personliga åsikt ang vad du har att välja på...

Själv är jag inte märkestrogen, jag köper det som är snyggt och vad jag får ett bra pris på osv kul att prova olika märken.

Honda
är kvalitet och har ett högt andra hands värde, snälla cyklar som kanske saknar lite mot de övriga. Borde inte göra någon skillnad men det märks, grymma bromsar...

Yamaha Ja sen den första R1an så har väl de flesta velat haft en någon gång, lite osäkrare kvalle än hondan, hetare temperament, grymm hoj

Suzuki Slår väl allt annat hitills, minus för försäkringspremien som om möjligt är dyrare.

Kawazaki Dyr att köpa, dyr att äga, service osv annars i klass med Gixxern

Italienskt never ever, kör själv aldrig Italienskt igen om jag inte blir miljonär

Cool, tackar. Ungefär så jag har fått berättat för mig av dem som jag har pratat med som har kört hoj länge. Det som jag fastnade för gällande Hondan var att det ska vara den av de 4 rakterna som är bekvämast att köra långt på (mjukare sadel osv). Ingen aning om det ligger något i det. Plus att den är lite snällare. Fick rådet att inte köpa en gixx, då den inte lämpar sig för ett blåbär som mig. Självklart så är det högerhanden som styr och insidan av huvudet, men att den bara är för rå för att vara säker att hantera i alla lägen för ett blåbär.

2006a på blade och 2004-2006 för en R1a.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Macaper skrev:
2461719 Cool, tackar. Ungefär så jag har fått berättat för mig av dem som jag har pratat med som har kört hoj länge. Det som jag fastnade för gällande Hondan var att det ska vara den av de 4 rakterna som är bekvämast att köra långt på (mjukare sadel osv). Ingen aning om det ligger något i det. Plus att den är lite snällare. Fick rådet att inte köpa en gixx, då den inte lämpar sig för ett blåbär som mig. Självklart så är det högerhanden som styr och insidan av huvudet, men att den bara är för rå för att vara säker att hantera i alla lägen för ett blåbär.

2006a på blade och 2004-2006 för en R1a.

Äh, om du ändå är inne på en litershoj så ska du inte räkna bort någon av hojarna p.g.a att vissa säger att den ena är snällare än den andra. Om du inte har något emot gixxern utseéndemässigt så borde du testa en K5 eller nyare. Du kommer förmodligen vilja ha en direkt :hihi
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
peteR1000 skrev:
2461870 Äh, om du ändå är inne på en litershoj så ska du inte räkna bort någon av hojarna p.g.a att vissa säger att den ena är snällare än den andra. Om du inte har något emot gixxern utseéndemässigt så borde du testa en K5 eller nyare. Du kommer förmodligen vilja ha en direkt :hihi

Vilken man kan låta bli att höja ögonen vid en vacker och sexig bakdel, så självklart gillar jag gixx :tummenupp

Fast det som faktiskt mest har fått mig att luta åt blade är premien via IF märkesförsäkring, men då flera har postat i den här tråden att man inte kan ha märkesförsäkring när man köper RR så vet jag varken ut eller in längre. Länsförsäkringar skulle ha 79.000 hel/helår för mig och en blade :näsblod så jag måste hitta en lösning på det här med försäkring.

Hittar jag sedan en hoj och någon som tar min hoj i inbyte till hyfsat pris så skulle jag gärna byta om 1timme.
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Honda

CBR1000 KÖP .Helt klart den lättkördaste jag provat fin o säker genom kurvorna inga överaskningar =)
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
FRiLLA skrev:
2461889 CBR1000 KÖP .Helt klart den lättkördaste jag provat fin o säker genom kurvorna inga överaskningar =)

Andra frågar är ju också om det är dumt eller smart att köpa hoj nu, mitten av september. Jag såg det så här, att min hoj är motsvarande mycket lägre nästa år mot hojen jag köper (2006a) så därför spelar bara försäkringen roll, då i fall jag köper honda så är det ju helårsförsäkring 9000 i försäkring för en hoj som står i ett garage, känns lite dumt :D

Faan, vad ska man göra. Vill ha ny hoj nu, men måste lösa det här med försäkringsdjungeln.
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Macaper skrev:
2461932 Andra frågar är ju också om det är dumt eller smart att köpa hoj nu, mitten av september. Jag såg det så här, att min hoj är motsvarande mycket lägre nästa år mot hojen jag köper (2006a) så därför spelar bara försäkringen roll, då i fall jag köper honda så är det ju helårsförsäkring 9000 i försäkring för en hoj som står i ett garage, känns lite dumt :D

Faan, vad ska man göra. Vill ha ny hoj nu, men måste lösa det här med försäkringsdjungeln.
Kan du inte köra basförsäkring över vintern o ha den avställd ?? Sedan ta en årsförsäkring i vår ??? Det tror jag iaf inte man behöver att vänta till brytdatumet för ?? . O andra sidan så får du ju köra hela nästa sommar för dom 9000:- =) .
 

Fall

Det va en gång, som va sandad
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda cbr 954 rr fireblade -03
Köp en 954,men den fans ju inte med i altenativen,så köp en cbr1000rr:tuttar
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
P@trik skrev:
2460971 Tror ingenting.
Men skulle jag köpa en ny hoj och utgå ifrån dom kriterier du skrev skulle jag inte köpa en sporthoj.

Utgångspunkten var ju de fyra värsta sporhojarna som finns (nästan). Eftersom varvtider, vikt och effekt är såpass lika så får man gå efter andra saker också när man köper. Tittar du bara på antalet hästar när du köper MC eller? Förövrigt så var mina tips väldigt lika många andras så det är nog du som är konstig.:tungan
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Halv OT (sorry).

Vad skulle ni säga är ett ok pris att ge mellan, för ett byte av min VFR (snart 250mil) och en 2006a blade med lite krimskrams
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Valet känns rätt lätt, en Gixxer så klart då den är så väldigt smidig med sin underbara motor och chassi, kanske något dåligt med benutrymme för mina 190cm men det går ju att flytta fotpinnarna om man bara får tummen ur..

Kvaliten verkar vara riktigt bra:)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Propp-Fia skrev:
2460514 jag säger bara en sak: Kolla försäkringen!!!
Honda har ju märkes-försäkring, den är mycket billigare än de andra vi kollat på. Vi jämförde en R1:a och (visserligen) en cbr 929, det skiljde 8000/år! Men är du villig att betala så är ju R1an säkert schysst.. Kan tyvärr inte säga av egen erfarnhet...

Syftar du på IF nu så måste man beakta självrisken på Hela 25 000:- .. Då är det inte såå billigt längre ..
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top