Plats för hojträning?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Va inte så säker på det. Det är från person till person och situation till situation. Du känner inte trådskaparen.
Intressant, Jag trodde inte att lagen tillämpas individuellt, och från situation till situation. Lagtext är skriven så att den alltid ska kunna tillämpas på samma sätt. Utöver det har du rättspraxis, och när inte det räcker, så kan rätten välja att rätta sig efter lagförslag.

Alltså det e bara att kolla i lagtexten, det har jag gjort. Den kan dock vara lite svår att förstå, sånt kräver lite träning. Polisen "tar" dig. Du får en "olovlig körning". Eftersom du redan har ett körkort med tyngre behörighet så räknas detta som ett behörighetsfel, alltså en förseelse. Länsstyrelsen har som praxis att endast utfärda en varning första gången. Andra gången anses det som att man trotsar lagen, och påföljden är böter till indraget körkort i upp till 6 månader.

Detsamma gäller för folk som drar för tunga släp med för små bilar, där de hade behövt BE behörighet. De får inte fängelse eller piskrapp. Det är ett behörighetsfel, du får böter.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Intressant, Jag trodde inte att lagen tillämpas individuellt, och från situation till situation.

Sant, läste om ditt inlägg. Du skrev har du har körkort. Jag tänkte på om han är tidigare dömd och saknar b-körkort...då är polisen inte så gulliga o låter dig gå med en varning.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sant, läste om ditt inlägg. Du skrev har du har körkort. Jag tänkte på om han är tidigare dömd och saknar b-körkort...då är polisen inte så gulliga o låter dig gå med en varning.

Polisen låter dig oftast inte slippa. De skriver sina papper, och det är upp till Länsrätten vad de gör med dig. Att han är tidigare dömd för det ena eller det andra har inte betydelse om han inte är dömd för trafikbrott/förseelser. Saknar han B-kort får han antagligen böter och indragen lämp i ett (kanske två) år.

Detta anser de är avskräckande, men faktum är att dra in lämpet uppmanar till ännu mer olovlig körning. Personen har bevisligen en lägre tröskel för rädsla mot lagen, drar du in möjligheten för körkort i 2 år, kommer den personen troligen att fortfarande köra sin motorcykel, kanske utan skylt, eller med en stulen skylt.

Dryga böter skulle jag vilja påstå är mer avskräckande än indraget lämp/körkort.

Hade jag suttit i den sitsen som den här killen, så hade jag lagt 5000 till på lektioner under ordnade förhållanden, så man slipper stå där i busskuren i två år (alternativt riskera livet varje gång man ser blåljus)

Last edited:

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Jag har B körkort men efter alla svar så ska jag nog låta bli o köra där.Men jag ska höra med grannen(polis)om vad han säger.Intressant o höra.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hmm.. är det inte tvärtom. Har man en annan behörighet straffas det hårdare att köra en behörighet man inte har?
nu kanske jag cyklar

nej det är inte så. Jämför det med att gå in i en byggnad där du får gå in med ditt passerkort. Du får befinna dig i allmän area, men går du in i ett serverrum genom att slinka in bakom nån annan, så får du en tillsägelse i stället för att de ska ringa polisen och stämma dig för olaga intrång (vilket du hade fått om du hade försökt gå in i byggnaden utan att få vara där överhuvudtaget.

kurdsson kan du ta den första boten så är det lugnt. Däremot ska du veta att dagens trafikböter svider ordentligt, fick 2800 för 16km/h för mycket

Last edited:

Jericho

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
Cagiva raptor 1000
Har ej läst igenom alla svar men har du inte varit borta vid Granhammar? Där finns en stoor parkering och jag tror även att körskolorna brukar öva där för det brukar ligga koner utlaggda där. Annars så finns det markerat var konerna ska vara om man har med sig sina egna :)
Har inte varit därborta på ett tag men så var det sist jag var där iallafall

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Har ej läst igenom alla svar men har du inte varit borta vid Granhammar? Där finns en stoor parkering och jag tror även att körskolorna brukar öva där för det brukar ligga koner utlaggda där. Annars så finns det markerat var konerna ska vara om man har med sig sina egna :)
Har inte varit därborta på ett tag men så var det sist jag var där iallafall

Var ligger det?Nära kungsängen eller?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Om stället du tänkte träna på vid vattentornet är stängt för trafik ligger det nära till hand att det är förbud för motorfordon på sträckan. Att träna med hoj utan körkort där känns som ett dubbelfel tycker jag. En stor parkering på kvällstid tycker jag känns som ett bättre alternativ.:)

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Ja, precis det ligger i kungsängen. Vid i1, militärområdet. Efter Brunna. Även ändhållplats för buss 559 :tummenupp

Är du med på vart det är då? :)

Jag tror att jag vet var det ligger.Det som var bra med vattentornet är att jag kunde köra dit hojen utan o köra på trafikerad väg.Ska jag till brunna måste jag få nån som kör hojen dit.Men men.Det får bli trafikskola,eller nån som bor i närheten och brukar köra o ställer upp som handledare...Skulle vara kanon.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...