Plinta eller inte plinta?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Ja, vad gör man om jag ska bygga en altan på marknivå? Den ska inte sitta fast in något, bara ligga fristående.
Blir det skitsvårt att få det vågrätt om man inte plintar och väljer att
direkt på marken (kanske plattor under på hörnor m.m) istället?:confused:
Frugan är på mig som en piraya om den förbannade altanen, jag måste komma till skott...

Hjälp!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kan du fästa hela helvetet i husgrunden så funkar ju betongplattor helt ok under "fötterna" på regelverket.
Dränk ändarna i olja innan så håller dom ännu längre.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Om du vill göra rätt så gör du så här:

Gräv eller borra med en jordborr på varje 2-2,5 m ca en meter djupt, lägg lite mackadam i botten, lägg i papprör avsedda för gjutning på rätt längd, bygg sedan själva bärverket i minst 2x6" tryckt virke, palla upp bärverket i våg, skruva fast stolpskor i bärverket så att armerings-pinnen hamnar så nära mitten av pappröret hål som möjligt, fyll upp runt pappröret med fylle så att det står rakt och stadigt, gjut i röret med betong och stoppa i några (ca 4 st) armeringsjärn i varje rör så att dom ligger 5 cm under ytan och inte tar i papprörsväggen, låt torka minst 24 tim innan du bygger klart altanen.

Lycka till:tummenupp.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Om du vill göra rätt så gör du så här:

Gräv eller borra med en jordborr på varje 2-2,5 m ca en meter djupt, lägg lite mackadam i botten, lägg i papprör avsedda för gjutning på rätt längd, bygg sedan själva bärverket i minst 2x6" tryckt virke, palla upp bärverket i våg, skruva fast stolpskor i bärverket så att armerings-pinnen hamnar så nära mitten av pappröret hål som möjligt, fyll upp runt pappröret med fylle så att det står rakt och stadigt, gjut i röret med betong och stoppa i några (ca 4 st) armeringsjärn i varje rör så att dom ligger 5 cm under ytan och inte tar i papprörsväggen, låt torka minst 24 tim innan du bygger klart altanen.

Lycka till:tummenupp.

Japp, finns inga genvägar. Gör som ec2bme skriver. Men se blir det jvlg hållbart också. Lägg bärverken cc 60, då kommer det inte att gunga/ svaja när du går på det.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det låter som att det enklaste för dig e att köpa färdiggjutna ställbara plintar som finns för ca 70 spänn stycket. Gräv ner, dränera och bygg!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det beror lite på marken om det går att lägga den direkt på marken eller om du bör ha nergrävda plintar. Är du inte helt säker på markförhållandena så kör plintar för att slippa ha en skateboardramp som uteplats om ett par år.

Jordborr kan man hyra på t.ex. Cramo.

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Ok, tack för alla tips!
Då blir det plintar. (Fan oxå...:D)

Tack för ett bra svar ec2bme, det uppskattas. :tummenupp

Case Closed

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det låter som att det enklaste för dig e att köpa färdiggjutna ställbara plintar som finns för ca 70 spänn stycket. Gräv ner, dränera och bygg!

Man slipper iofs gjuta,men att stå och böka runt och gräva för att få alla i våg är inte värt mecket.

Gräva lite kolla om det är rakt ,upp med plintaset och gräva lite till tar tid.

Som innan sagt smäll ihop ramen,pall i vår och (n)gjut.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag gjuter alltid plint när jag gör altaner men är man lat och marken är fast och orörd den närmsta tiden så kan man lägga betongplattor i våg som man ställer stommen på... Men som sagt... Inte det bästa alternativet och bara för dom lata... Jordborr är kanon för plintgjutning så länge det inte är modell grose sten i backen...

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
finns ju metpost annars jättestora stolpskor som man kan använda
går ju gräva upp under altanen och lägga grus väga av och använda padda så det blir stabilt och inte rör sig,sen bara använda lekablock eller liknande att sätta stolparna på,lägg en bit tjärpapp mellan block och träreglarna så det inte suger vatten
/robin

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
är man lat och marken är fast och orörd den närmsta tiden så kan man lägga betongplattor i våg som man ställer stommen på...

Hallå där...jag är fan inte lat och vi la betongplattor under stommen. :tungan

På med ett bärlager, padda så det bli jämt, mät ut höjden så att du får plattorna i våg. Sen körde vi stående 45 x 120 som stomme i botten, å så körde vi 45 x 120 igen på 60 60 som vi spikade trallen på.

OCH vi körde inte tryckat, kändes trist och det blir lixom fult efter nåt år. För så länge trä ligger i luften och får torka håller det.

Så vi la obeandlat trä som vi oljade i en pigmenterad grå olja och vi ställde granitblock i framkant som inramning. Blev lite annorlunda och snyggt om jag få säga. :)

Bifogat

• Bygget 396.jpg
    Bygget 396.jpg
    247.3 KB · Visningar: 1,421
  • Bygget 395.jpg
    Bygget 395.jpg
    251.4 KB · Visningar: 1,172
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
OCH vi körde inte tryckat, kändes trist och det blir lixom fult efter nåt år. För så länge trä ligger i luften och får torka håller det.

Så vi la obeandlat trä som vi oljade i en pigmenterad grå olja och vi ställde granitblock i framkant som inramning. Blev lite annorlunda och snyggt om jag få säga. :)

Säkert jättesnyggt, men de där är inget som jag som yrkesman skulle rekomendera någon.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Kör på den nya brunna trallen, skit snyggt blir det. O kostar bara kronan mer!
Att plinta skiten är inte alltid det bästa alternativet. Ibland är det bättre och ta trädgårdsplattor som grund och bygga ihop en stabil botten. Typ 45x145.
Vill man ha det ännu snyggare så tar man lärk. Och vill man kosta på ÄNNU mer så lägger man thermowood lr cederträ. Och thermowooden kan jag verkligen rekomendera till alla er som har pengar!

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Kör på den nya brunna trallen, skit snyggt blir det. O kostar bara kronan mer!

Att plinta skiten är inte alltid det bästa alternativet. Ibland är det bättre och ta trädgårdsplattor som grund och bygga ihop en stabil botten.

Typ 45x145.
Vill man ha det ännu snyggare så tar man lärk. Och vill man kosta på ÄNNU mer så lägger man thermowood lr cederträ. Och thermowooden kan jag verkligen rekomendera till alla er som har pengar!

Är det inte alltid bäst att göra ett grundligt arbete:va?
Ibland är det alltså (enligt dig då) bättre att chansa på att det kanske inte sjunker:näsblod. Det verkar ju smart:dummer.

Till trådskaparen:
Du gör som du vill givetvis, men jag som jobbar som snickare skulle då rakt aldrig chansa och ta den bekväma vägen för att inte långt senare upptäcka att ... "Ojdå, så dumt av mig att inte göra det ordentligt från början. Nu får jag riva hela altanen och göra om, och göra rätt, som man säger i lumpen".

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Men man får ju lägga ut sättsand och veta att marken inte sjunker ihop... Men vissa snickare har inte koll på det än. det kommer:krama

Ibland är det alltså (enligt dig då) bättre att chansa på att det kanske inte sjunker:näsblod. Det verkar ju smart:dummer.

Till trådskaparen:
Du gör som du vill givetvis, men jag som jobbar som snickare skulle då rakt aldrig chansa och ta den bekväma vägen för att inte långt senare upptäcka att ... "Ojdå, så dumt av mig att inte göra det ordentligt från början. Nu får jag riva hela altanen och göra om, och göra rätt, som man säger i lumpen".

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Till trådskaparen:
Brukar dessutom lägga en trädgårdsplatta (begagnade sjöstensplattor finns hur många som helst - Folk byter ut dem när de blivit skitiga...) under plinten för större yta.
Jordborr är ändå inget alternativ i Småland.
Finns inte borr små nog att få ner mellan stenarna.

Billigt trallvirke är oftast bajs.
För att pressa priserna tar man de sämsta brädlapparna och impregnerar dem blöta, lite fort, så att det ser bra ut.
Bättre att skjuta till någon krona på trallen, gärna lite tjockare material - Då kan man dessutom ha lite längre mellan reglarna.
Trall skruvas.
Spikdjävlar kryper upp och sargar fötterna.
Jag tycker att de billiga, lackade skruvarna fungerar utmärkt - Andra påstår att man måste ha rostfritt/syrafast.
Första altanen jag byggde har stått i 25 år.
Trallen behöver bytas, men skruven håller.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Brukar dessutom lägga en trädgårdsplatta (begagnade sjöstensplattor finns hur många som helst - Folk byter ut dem när de blivit skitiga...) under plinten för större yta.
Jordborr är ändå inget alternativ i Småland.
Finns inte borr små nog att få ner mellan stenarna.

Billigt trallvirke är oftast bajs.
För att pressa priserna tar man de sämsta brädlapparna och impregnerar dem blöta, lite fort, så att det ser bra ut.
Bättre att skjuta till någon krona på trallen, gärna lite tjockare material - Då kan man dessutom ha lite längre mellan reglarna.
Trall skruvas.
Spikdjävlar kryper upp och sargar fötterna.
Jag tycker att de billiga, lackade skruvarna fungerar utmärkt - Andra påstår att man måste ha rostfritt/syrafast.
Första altanen jag byggde har stått i 25 år.
Trallen behöver bytas, men skruven håller.

Likadant där med lite billigare "rostfri" skruv, typ Biltema. Den är ju inte riktigt rostfri, utan snarare nån fullegering som någon kines kokat ihop och som håller i ett par år kanske. Brukar kunna dras sönder med pga. att dom är så veka.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC