Plocka bort batteriet?!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!

Tänker plocka bort batteriet på min hoj, och undrar helt enkelt om man kan plocka bort den bara så där, eller måte man vidta några åtgärder för att det ska funka??

Tack!

(försökte söka men sökfunktionen verkar inte funka)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det är bara att plocka bort men du kan ju ladda det emellanåt så överlever det.

När du plockar bort så börjar du med minuspolen, den är nämligen ofarlig om du kommer åt chassiet med verktyget. Därefter tar du pluspolen som nu är ofarlig eftersom minuspolen redan är borttagen.

Om du däremot börjar med pluspolen så blir det kortslutning om du kommer åt nåt jordat (typ chassiet) med verktyget.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Nu var jag lite otydlig här!

Hehe, jag menar för all framatid, så att man kör utan.(tänker inte köra på gata med den).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
All right, det var ju en annan fråga förstås. Sorry!

Ta bort forever tror jag du ska undvika. Jag kan inte din knarr men i stort sett alla någorlunda moderna hojar har en eller annan form av databox till tändläge, sånt kom redan sent 70-tal. Databoxen går inte utan batteri. Dvs generatorn ger inte så ren och stabil spänning utan batteri att databoxen accepterar det, dessutom behöver databoxen batteri medan du kickar, annars har du ingen gnista alls.
Det jag möjligen kan tänka mig är att du petar dit ett rätt litet batteri om du nu är ute efter att spara utrymme och/eller vikt. Även ett litet batteri "filtrerar" spänningen från generatorn och ger ström nog åt tändsystemet under uppstart. Jag utgår från att vi inte alls pratar elstart nu. :)


Edit: En lösning är ju förstås att byta tändsystem och köra magnettändning men det är en stor operation som bl a inbegriper en massa maskinjobb för att tändningen ska passa på motorn etc.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Robban_C skrev:
All right, det var ju en annan fråga förstås. Sorry!

Ta bort forever tror jag du ska undvika. Jag kan inte din knarr men i stort sett alla någorlunda moderna hojar har en eller annan form av databox till tändläge, sånt kom redan sent 70-tal. Databoxen går inte utan batteri. Dvs generatorn ger inte så ren och stabil spänning utan batteri att databoxen accepterar det, dessutom behöver databoxen batteri medan du kickar, annars har du ingen gnista alls.
Det jag möjligen kan tänka mig är att du petar dit ett rätt litet batteri om du nu är ute efter att spara utrymme och/eller vikt. Även ett litet batteri "filtrerar" spänningen från generatorn och ger ström nog åt tändsystemet under uppstart. Jag utgår från att vi inte alls pratar elstart nu. :)


Edit: En lösning är ju förstås att byta tändsystem och köra magnettändning men det är en stor operation som bl a inbegriper en massa maskinjobb för att tändningen ska passa på motorn etc.

Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Marcin_go skrev:
Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!
Att ta bort startmotorn är helt ok men batteriet är som sagt en annan femma om du inte har tändsystem från den tid då Fred Flinta sov med spikklubban under kudden (som var gjord av sten). :hihi
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Marcin_go skrev:
Elstarten ska oxå väck! Mitt batteri är ganska dött(heldött). Så om man plockar bort den så borde själva uppstarten inte påverkas, eller?!

det går inte.
måste nog byggas om ganska kraftigt då :va
finns din hoj i äldre version utan elstart så kanske de går o plocka över men annars e de nog för mycke jobb.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ozeo skrev:
det går inte.
måste nog byggas om ganska kraftigt då :va
finns din hoj i äldre version utan elstart så kanske de går o plocka över men annars e de nog för mycke jobb.
Va? :va
Vad skulle det vara för problem att ta bort elstarten?
Bort med några skruvar till startmotorn, kasta densamma i en stor vid båge över vänster axel och sen skruva dit en egentillverkad täckbricka över hålet i motorn. Klart.
Lite förenklat men ungefär så borde det gå till förutsatt att han har kick. Man lär ju kolla att startmotordreven klarar sig på egen hand men det kan jag väl aldrig tänka mig att det skulle vara nåt problem med.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Visst går det att ta bort batteriet. Det görs ju på rejshojar för att få dem lite lättare. Dock måste man ersätta batteriet med en eliminator (ungefär en stor kondensator som håller stöm kanske 40-60 minuter) som gör att elsystemet & tändning fortfarande funkar.
Moderna hojar funkar ofta så att batteriet hjälper till att driva elen även under körning, och dör batteriet funkar hojen så länge man har lite varv men dör på typ tomgång...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Robban_C skrev:
Va? :va
Vad skulle det vara för problem att ta bort elstarten?
Bort med några skruvar till startmotorn, kasta densamma i en stor vid båge över vänster axel och sen skruva dit en egentillverkad täckbricka över hålet i motorn. Klart.
Lite förenklat men ungefär så borde det gå till förutsatt att han har kick. Man lär ju kolla att startmotordreven klarar sig på egen hand men det kan jag väl aldrig tänka mig att det skulle vara nåt problem med.
men de e väl klart starten går o ta bort, jag råka bara svara på fel inlägg..
batteriet blir jobbigare :)
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Är det inte enklast att köpa ett nytt batteri?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det kan vara rätt litet eftersom det inte längre ska driva startmotorn men du får nog räkna med att börja hålla koll på vätskenivån om du går ner markant (typ till halva storleken). Detta beror på att generatorn eventuellt ger rätt hög ström för det lilla batteriet. Nu är det inte säkert att det blir så, det beror på hur exakt regulatorn sköter sitt jobb.
 

beppe

Y Town Wheelors
Gick med
19 Jun 2003
Ort
ystad
Hoj
kåt till max 640
tog bort battariet på min dr350 och satte dit en kondensator på 0.1 farad. funkar kanon :tummenupp
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top