Okay, jag kan mer än "trams".
Om du upplever "oljedimma med tryck" ur vevhusventilationen så har du problem med kompressionen i minst en cylinder. Det byggs upp tryck i vevhuset, trycket drar med sig olja och i din gamla luftburk var det inga problem att ta hand om och fördela ut denna oljedimma.
Om du ansluter denna oljedimma till att sugas ut genom en av förgasarna så kommer troligen inte denna enda cylinder att kunna hantera oljedimman utan att börja gå illa, sota ner stiftet och ryka illa.
Sätter du vevhusventilationen mellan förgasare och cylinder kommer du aldrig att få hojen till att gå riktigt eftersom du då skapar en sorts tjuvluftsintag mellan blandningspunkt och förbränningsrum.
Börja med att ta reda på var övertrycket i vevhuset kommer ifrån.
Är det brist på kompression på en av cylindrarna så kommer hojen gå illa, vara svår att få till snygg gång på och bli hopplös att synka förgasare på.
Är det ens ide att lägga mer jobb på hojen...?
Är kompressionen jämndålig över alla burkarna har du större chans att komma undan utan akuta åtgärder, men motorn befinner sig på ett sluttande plan och kommer behöva renovering.
Det finns kanske en anledning till att hojen var så billig...
Väljer du att fortsätt yxa i hojen så finns det två varianter för att lösa vevhusventilationen:
Det ena är att leda ner oljedimman till alldeles i närheten framdrevet så den gör nytta.
Billigt, och lite old school om det är det du är ute efter.
Alternativ 2 är att installera en liten catchtank, en oljefälla där det mesta av oljedimman fälls ut till vätska och sedan får tömmas regelbundet. Ventilationen från denna oljefälla kan sedan kopplas till någon eventuell stos innan förgasaren, om du nu hittar några sådana filter.
En sådan lösning går att gömma undan så den inte väcker uppmärksamhet.
Vill man gå andra vägen tar man en kultig öl- eller oljeburk och stoppar ner vevhusventilations slangen i, och låter det som ventilerar ut försvinna bort i atmosfären.
Det är krav på sluten vevhusventilation för bilar sedan typ 50 år eller så. Jag vet inte hundra hur det ligger till på MC, men hur som helst så är gaserna som kommer ut mättade med polyaromatiska kolväten, den typen av emission som skadar både lokalt (föraren och alla som andas in gaserna i närheten) samt globalt.
Jag önskar dig lycka till med ditt bygge, och hoppas att du kommer någon vart med det.