Plocka lös topplock på R1:a

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar på om de går skruva loss topplocket på en 2008 Yamaha R1 utan att ta lös motorn?
Och även cylindrarna?
Är de någon som ruvar på en fräsch topp är de intressant också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Osannolikt, då motorfästet mot ramen ju sitter i topplockets bakkant. Och även om du skulle palla upp motorn underifrån så finns knappt något utrymme att lyfta topplocket.

Mycket lättare med hela motorn på arbetsbänken.
 

REK

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
Z H2, R1-18 race, Z1000R-84 ELR, V-MAX-99, FZR 1000-88, YZF 450, RG 500-88
Håller med Alatalo, har själv haft loss toppen på en 08:a, motorn måste plockas ur.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är nu man börjar se sig om efter en luftkyld nakenhoj med max en cylinder.....
Jag, som inte gillar radfyror, utan just encylindriga luftkylda motorer ( och trumbromsar ) har motvilligt en radfyra någon försett med separata filter. Som alla vettiga(!) människor så beställde jag den saknade luftburken från England bara för att upptäcka att motorn måste UR för att sticka in burken i ramen. Jag stod säkert tio minuter med burken i handen medans det sakta sakta började gå upp för mig…
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag, som inte gillar radfyror, utan just encylindriga luftkylda motorer ( och trumbromsar ) har motvilligt en radfyra någon försett med separata filter. Som alla vettiga(!) människor så beställde jag den saknade luftburken från England bara för att upptäcka att motorn måste UR för att sticka in burken i ramen. Jag stod säkert tio minuter med burken i handen medans det sakta sakta började gå upp för mig…
Säker, det brukar räcka att lyfta bort förgasarbryggan, vad är det för hoj?
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag, som inte gillar radfyror, utan just encylindriga luftkylda motorer ( och trumbromsar ) har motvilligt en radfyra någon försett med separata filter. Som alla vettiga(!) människor så beställde jag den saknade luftburken från England bara för att upptäcka att motorn måste UR för att sticka in burken i ramen. Jag stod säkert tio minuter med burken i handen medans det sakta sakta började gå upp för mig…
(Sorry för offtopic)
Haha, köpte en Derbi125 med original luftburk i plastpåse - en ganska lång plastlåda.. Såsom du ville jag ha på original istället för biltemafiltret som satt direkt på förgasaren.
Borde ju gå på en halvtimma

Behövde inte lyfta ut motorn men det var inte lika lätt som jag först tänkte mig.. Sadel, tank, bakram, ljuddämpare och pipa (som går under motorn för att sedan komma upp i bakkant på luftburken) samt lite elektronik är väl det jag kommer ihåg..
Jag tog dessutom i första läget, inte av bakramen helt utan vek undan den.
Den ramlade så klart ned och slog sönder bakre bromsvätskebehållare..
Blev ett par svordomar extra :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top