Pluddrande gång Suzuki GSXR 750 -96

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tänkte få lite inputs från er kompetenta skruvare. På sistone har min GSXR750 börjat bete sig lite tråkigt Den går inte rent utan pluddrar och rycker lite, det kommer även baktändningar ibland. Fenomenet visar sig tydligast när man kör på lågt varv. Soppaförbrukningen har gått upp från 0,6 till 0,8 och under normal körning blir motorn inte lika varm som förut (japp kallare ute men inte så jäkligt) kommer kanske upp i drygt 60 grader mot tidigare runt 80. Om jag stänger hojen efter någon mils runda så är den ruskigt svårstartad efter det, om den över huvudtaget vill starta alls. Min misstanke är att det är behov av ventiljustering men det är bara en vild gissning. Kan felaktigt ventilspel ge dylika fenomen?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, kolla ventilerna.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Börja med det enklaste tändstift tändkablar spolar sen är det dax att kolla förgasarna och när ändå kåpor och tank är borta så kolla ventilspelet
Lycka till
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Jag rekommenderar att du mäter kompressionen med en kompressionsprovare. Då kan du se om du har någon läckande ventil eller alldeles för litet ventilspel. Kompressionsprovare kostar några hundralappar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Vad är det ens för gsxr 750 ? Finns ju från -85 till i princip nu med både förgasare och insprut luft/oljekyld till vattenkyld så bara gsxr 750 är ju rätt brett spann
En 96a så det är förgasare och vattenkyld. Funderar lite på om det kanske är dags att synka förgasarna också då det lätt är tre år sedan jag gjorde det senast.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat?
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat
Tanken är god men dessvärre är det inte så lätt denna gång 😪 Vacuumslangen sitter på plats och gör sitt jobb. Har till och med testat kranen med vacuumpump och det funkar korrekt. Tack ändå för input.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Baktänder den och bränsleförbrukningen ökat så är det nog i första hand inte ventiljusteringen det beror på iallafall ,baktänder som av bränsle i avgasröret ?.
krymper ventilspelet rejält blir det mer svårstartat men soppaförbrukningen sticker inte iväg 2dl/mil av det
Hur ser stiften ut ? Borde ju gå tokfett så bränslerelaterat fel med det bränsletörsten , mer bränsle=kallare motor
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
För mycket bränsle eller för lite luft. Bara att svära en ramsa och börja följa dessa bådas väg till cylindern. Det kan vara massor av saker. Flottör som inte rör sig som den ska. Igensatt luftfilter (eller djur som flyttat in i luftburken :näsblod), kärvande choke, vakumläcka, otät nålventil, otäta nålventilER pga skräp i soppan etc etc

Edit: Eller så kan det tex ockå vara en trasig termostat som håller temperaturen nere. Har de där manuell choke eller automat?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har en likadan, och den började gå illa helt plötsligt. Lite diffusa problem, men låg och ostadig tomgång och att den hängde kvar på lite för höga varv en stund när jag stannade vid rödljus osv. Det visade sig vara vakuumslangen till soppakranen som lossnat. Jag har ett piratmembran som kanske inte är grade a i kranen, så den fick bensin ändå. Tjuvluften genom slangen gjorde dock att den gick märkbart sämre på alla sätt. Har du lyft på tanken och kollat?
- Som Mattias skriver här ovan, värt att kolla. Har hänt mig också på en CBR929:a nämligen.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
För mycket bränsle eller för lite luft. Bara att svära en ramsa och börja följa dessa bådas väg till cylindern. Det kan vara massor av saker. Flottör som inte rör sig som den ska. Igensatt luftfilter (eller djur som flyttat in i luftburken :näsblod), kärvande choke, vakumläcka, otät nålventil, otäta nålventilER pga skräp i soppan etc etc

Edit: Eller så kan det tex ockå vara en trasig termostat som håller temperaturen nere. Har de där manuell choke eller automat?
Manuell choke. Ibland behöver man inte ens den för att starta trots kall motor så lutar lite åt för mycket soppa på något sätt. Lustigt fenomen är att oavsett hur man justerar luft/bränsle skruvarna så händer inte så mycket. Skulle kunna vara slitna emulsionsrör trots att de ser ok ut. På dessa förgasare så verkar de inte vara utbytbara så hoppas inte på det. Kanske räcker att sänka nålen ett eller två hack?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Visst kan du sänka nålen men har du löst problemet då?
Den har knappast krupit upp 2 hack själv.
Lägg lite tid på att felsöka istället för att försöka hitta en fix som döljer symptomen.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Visst kan du sänka nålen men har du löst problemet då?
Den har knappast krupit upp 2 hack själv.
Lägg lite tid på att felsöka istället för att försöka hitta en fix som döljer symptomen.
Har haft lite problem till och från sedan jag köpte hojen som renoveringsobjekt. Kan mycket väl vara så att nålen aldrig har suttit rätt. Jag har satt den enligt Haynes men vet inte om den ska justeras då det sitter eftermarknadsblås på.
Känns som något är mekaniskt fel då luft/bränsle skruven inte påverkar så mycket.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top