Plugga bildäck - 500 spänn var rätt dyrt va?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är bara en liten firma här på Kungsholmen. SBO heter den/han. Ingen risk att man hittar dit av tur/otur direkt men jag bor jättenära så jag körde på det istället för att sticka till nån i Bromma.

Nu är det ändå hög tid att hänga ut ockrarfiman här på sh så fler slipper tjöpa sina stuffs där!
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Det är bara en liten firma här på Kungsholmen. SBO heter den/han. Ingen risk att man hittar dit av tur/otur direkt men jag bor jättenära så jag körde på det istället för att sticka till nån i Bromma.


För att bättra på statistiken så:
Betalade 200:- i våras på Farsta Däckcenter.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Hade nån jäkla skruv i däcket förra vintern. Åkte helt sonika in på Euromaster här i byn och sa: "fixa".

Stod bredvid när han tog av däcket, fixade iordning pluggen och satte dit däcket igen på bilen sen åkte man glatt därifrån. Just ja, 200 spänn fattigare.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Euromaster förra månaden, 150 pix me lite rabatt.
2-300 beroende på utvändig eller invändig lagning.
Ungefär samma priser på firman som jag ringde till innan.. o 150-200 nånting för ett däck ja plugga för ett par år sen.
För 500 ska det ingå av o påmontering + tvätt av hela bilen.
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag betalade noll kronor och tog ut en bult ur däcket och pluggade, det tar inte ens 5 minuter, snarare 2 minuter. Man trycker igenom en rensgrej och juckar med, sen trycker man ner en kläggbit, så är det klart.

Finns kit att köpa, och dom är stört dyra, men när man väl står där så är det ovärdeligt!
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Ja de lät helt klart dyrt.
Jag betalade 100:- så sent som igår för att få mitt bakdäck på hojen igenpluggat. Men så bor man ju inte i Sthlm också! =)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man kan nästan tycka att ett BJ borde ingå också. Det här var invändig lagning och han säljer inte några däck åt mig framöver.

För 500 ska det ingå av o påmontering + tvätt av hela bilen.
 

Axeru

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Kristianstad - vid domus...
Hoj
Nystulen korvomobil!
Hehe, fråga nästa gång om man kan få sig ett BJ på köpet, kanske funkar!

Hursomhelst, har säsongat på Däckia Kristianstad ett antal gånger, under mina studier, sjukt bra extraknäck, speciellt som min farbror är föreståndare. Där får man inte längre plugga däck, enligt Däckias regler, då detta ej håller jämfört med att "lappa" eller Svampa" från insidan! Be om att få en svamp nästa gång, sjukt mycket bättre, då det kan komma in fukt i innerlinern på däcket vid pluggning = kasst däck...:pannkyss
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Plugga var det enda begrepp jag kände till men han har krängt av däcket och jobbat inifrån så det bör vara rätt utfört gissar jag.

Hehe, fråga nästa gång om man kan få sig ett BJ på köpet, kanske funkar!

Hursomhelst, har säsongat på Däckia Kristianstad ett antal gånger, under mina studier, sjukt bra extraknäck, speciellt som min farbror är föreståndare. Där får man inte längre plugga däck, enligt Däckias regler, då detta ej håller jämfört med att "lappa" eller Svampa" från insidan! Be om att få en svamp nästa gång, sjukt mycket bättre, då det kan komma in fukt i innerlinern på däcket vid pluggning = kasst däck...:pannkyss
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hehe, fråga nästa gång om man kan få sig ett BJ på köpet, kanske funkar!

Hursomhelst, har säsongat på Däckia Kristianstad ett antal gånger, under mina studier, sjukt bra extraknäck, speciellt som min farbror är föreståndare. Där får man inte längre plugga däck, enligt Däckias regler, då detta ej håller jämfört med att "lappa" eller Svampa" från insidan! Be om att få en svamp nästa gång, sjukt mycket bättre, då det kan komma in fukt i innerlinern på däcket vid pluggning = kasst däck...:pannkyss

Eller bara ett sätt att generera pengar på onödigt dyra lagningar....

/Fiffel & Båg AB
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Femhundra spänn!!! Ingick det en avsugning?


Ett normalt pluggat däck håller hur bra som hellst. Kan föstå att räkan inte kör det på sin tjänstebil men för oss andra så funkar en lagning med rågummi.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
150 spänn är more like it

Fick nyss pluggat igen på nya bilen, dock utan att kränga av däcket från fälgen. Det gick på 150 spänn på Speedy Östermalm (Sthlm). Hyfsad skillnad :) Nu blev jag glad. Tappade från 2,9 kg till 2,0 på två veckor så jag blev säker på att det läckte nu. Kollade lite för ofta tidigare så jag började tveka på om mackarnas pumpar visade olika eller om det verkligen läckte.

Fyllde i en annan tråd nyss:
"Kudos till Speedy Östermalm. Bara 150 spänn för 15-20 min arbete med lyft, leta hål och pluggning! Jag blev rånad på 495 spänn för samma sak på gamla bilen på en liten firma på Kungsholmen. Där fick jag för att jag ville gynna lokala företagare. För 500 borde man få ett blåsjobb på köpet, av mecken själv i blåställ."
 

sportbike

Guest
Nu har du önskat dig ett blåsjobb varenda gång du fått punka.
Ere inte billigare att gå in på en gummiverkstad och bara pröjsa för blåsjobbet?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Haha, det är ju det lilla problemet att jag har flickvän och personligen inte gillar män men jag ska fundera på saken. Jag läste igenom tråden och noterade att det tjatades en hel del om blåsjobb. Hmm, skumt...

Nu har du önskat dig ett blåsjobb varenda gång du fått punka.
Ere inte billigare att gå in på en gummiverkstad och bara pröjsa för blåsjobbet?
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Jag betalade 100.- igår utan kvitto för att få mitt bakdäck på hojjen pluggat. Tog ungefär två minuter.

Däckverkstan ligger på Torsgatan 40, St Eriksplan. Åk ner där med 200.- i näven så ska du se att de fixar det åt dig på momangen.

Pluggade däck på MC är nono i mina ögon, risken finns alltid att det inte håller, det hände en kille från Jönköping för några år sedan i närmare 200 blås på bakan. Han låg i sjuksäng i 3 månader om jag inte minns fel...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För en fiberplugg utifrån (även känt som "kletigt snöre") pröjsar man en 50 lapp.
(BMW säljer en sats med snören och verktyg till sina hojar, men Jula säljer det betydligt billigare)

För en A6 plugg (gummisvamp som dras i inifrån) kan man nog få pröjsa en 500:-, även om jag tycker det låter lite dyrt.

Då ska ju däcket läggas av från fälg, pluggen dras i däcket läggas på och balanseras och eventuellt sättas på bilen.

Är det punkaskum i däcket är en 500:- för billigt!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För en fiberplugg utifrån (även känt som "kletigt snöre") pröjsar man en 50 lapp.
(BMW säljer en sats med snören och verktyg till sina hojar, men Jula säljer det betydligt billigare)

För en A6 plugg (gummisvamp som dras i inifrån) kan man nog få pröjsa en 500:-, även om jag tycker det låter lite dyrt.

Då ska ju däcket läggas av från fälg, pluggen dras i däcket läggas på och balanseras och eventuellt sättas på bilen.

Är det punkaskum i däcket är en 500:- för billigt!

Så är det! Lagning med "snöre" är snabbt och ska inte kosta mycket.
Men är man seriös som däcksverkstad river man av hjulet, kränger av däcket, besiktigar stommen (är stommen punkterad på "fel" ställe ska det kasseras!)
monterar kappa på med däck och täthetskollar. Sen balansering.
Tiden springer iväg. På ett no-name skitdäck är det knappt värt det men på ett premium 18" är det lite mer lönt..
 

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Ort
Vällingby
Hoj
CB 600 White`n Red edition
om de gör saken lite sämre kan jag säga att det tar typ 2-3 min och kostar ungefär 10 kr i material och jag tar 150:- med kvitto och allt:D

btw så en pluggning innifrån (svamp) så får du faktiskt punga upp me 225:- men de görs till självkostnadspris då de tar rätt lång tid i jämnförelse mot pengautdelning
 
Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jag vill bara ställa mig i led och sparka på TS: För någon månad sen så skulle jag få en punktering pluggad. Snubben sa 150, jag sa 100, han gick med på det utan krusiduller, jag kände mig lurad ändå då jag fick en flashback till nån polare som fick sitt lagat för 60-70 kr. :/
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top