Plus och minus i svensk motorcykelpress

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Bike behöver verkligen sluta hänvisa till hemsidan i varje artikel.:mad:

Samt hitta nån ny snubbe som korrekturläser tidningen. Jag leta runt i ett 10tal butiker efter det nummret som finns ute nu med alla 2007års tester för att sen bli grymt irriterad på alla fel som är med. Stavfel SKA INTE finnas i en tidning som går i tryck så pass sällan som BIKE trots allt gör. Sen kan meningsuppbyggnaden ibland vara på mellan- alt. högstadienivå. Nu påstår jag inte att jag är nån form av lektor på Svenska språket, men samtidigt ger jag inte ut nån tidning utan betalar för att få läsa...

"Hans Wettergård bekräftar testlagets uppfattning om BMW K1200R. >>Den har klart starkaste motorn med hela 143 hästar på bakhjulet<<"

Det har den säkert, men vad har det med 600cc supersport maskinerna att göra??

Eller vad sägs om att Trajja Daytona gör 0-200m på 11.4sek med en sluthastighet på 392km/h... :näsblod
När var och vartannat nummer av Bike dras med såna här fel så lessnar iaf jag på att läsa.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Skulle vilja ha lite reportages om olika mc sammanslutningar runt om i Sverige, allt från klubbar till gäng som drar iväg på tex onsdags körningar eller liknande.
Låt dessa berätta om de finaste vägarna, mc-fiken, berätta om hur de ser på mc körandet mm.
Följ med dem på någon körning och ta många bilder, låt mc förarna i vårt avlånga land få ett par sidor i varje nr som ett stående inslag.
Vi är ju rätt många så det är bara upp till er att komma ut och besöka oss. :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Skulle vilja ha lite reportages om olika mc sammanslutningar runt om i Sverige, allt från klubbar till gäng som drar iväg på tex onsdags körningar eller liknande.
Låt dessa berätta om de finaste vägarna, mc-fiken, berätta om hur de ser på mc körandet mm.
Följ med dem på någon körning och ta många bilder, låt mc förarna i vårt avlånga land få ett par sidor i varje nr som ett stående inslag.
Vi är ju rätt många så det är bara upp till er att komma ut och besöka oss. :tummenupp

Precis, lite Sporthoj.com fast i tidningsform :hihi
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag gillar allt med hojar mer el mindre men har gått över mer på classic bike o likn.. skitsnygga bilder + gammal konst. ibland testar dom även en nyare hoj.
vet inte vad det är men blir lite allergisk mot tjafs o för mycket sporthojssnack. tider hit o banor dit.. svårt o sätta tummen på :va

bra bilder,, mindre bjäfs o reportage stora som små.

sen att jag hört av er 2 olika ggr om mitt bygge om jag ev va sugen på reportage o sen inte hört nå mer motiverar mig till icke köp :tummenupp
 

Aragorn

Guest
Ang. Bike

Personligen tycker jag MasterBike-testet är totalt ointressant. Jag bryr mig inte om vilken hoj som är några tusendelar snabbare eller långsammare än någon annan.

För min del kan ni även skippa tester av touring- och customhojar.

Mer resereportage (smultronställen) inom Sverige, mindre utomlands.

Era artiklar om körteknik gillar jag skarpt, fortsätt med dem.

Gärna gränsöverskridande tester av hojar. 1000-kubikare vs 600-kubikare, sport vs street, v-twin vs radfyror, gammalt vs nytt (vad skiljer egentligen) etc.

Reportage om "vanliga" hojåkare. Ett exempel: Lotta fram en prenumerant som ni gör ett "hemma-hos-reportage" om. Han/hon visar och berättar om sin hoj och tar med er på en tur på sin favoritväg.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Personligen tycker jag MasterBike-testet är totalt ointressant. Jag bryr mig inte om vilken hoj som är några tusendelar snabbare eller långsammare än någon annan.

För min del kan ni även skippa tester av touring- och customhojar.

Mer resereportage (smultronställen) inom Sverige, mindre utomlands.

Era artiklar om körteknik gillar jag skarpt, fortsätt med dem.

Gärna gränsöverskridande tester av hojar. 1000-kubikare vs 600-kubikare, sport vs street, v-twin vs radfyror, gammalt vs nytt (vad skiljer egentligen) etc.

Reportage om "vanliga" hojåkare. Ett exempel: Lotta fram en prenumerant som ni gör ett "hemma-hos-reportage" om. Han/hon visar och berättar om sin hoj och tar med er på en tur på sin favoritväg.

Där ser man hur olika folk är....Masterbike är det mest intressanta testet på hela året, alla hojar jämförs på någorlunda lika vilkor av svinduktiga förare. De andra testerna ger inte speciellt mycket eftersom de är så subjektiva och intetsägande.

Smaken är som:arsele .

/D.
 

DocArt

Med rätt att operera!
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Örebro län
Hoj
R6 2009
När det gäller sporthojar hänger mycket på tekniskatermer. Personligen är jag inte så insatt i alla dessa tekninska termer som dyker upp lite överallt. En teknikhörna skulle kunna vara lösningen eller åtminstone en mek-thesaurus. Vad gäller testerna tycker jag också att de är väldigt opersonliga och texten är väldigt förutsägbar. Det mesta är "positivt", "bra" och ytterst ytligt. Det är inte tillverkarens fakta om hojen som är intressant utan vad en erfaren testförare har får subjektiv bedömning grundad på dennes erfarenhet och professionella objektiva testkriterier som han har haft som instrument för sin bedömning. Att konstatera desomosedici är som rena Moto GP drömmen för gatåk utan att i detalj berätta varför är inte så intressant. Dessutom har "körskolan" en mycket större potential än vad det idag används.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tråden stängdes av trådskaparen, "Motorrad Vs Bike". Antagligen PM:ade Gerry trådskaparen och bad honom stänga tråden eftersomdet blev lite hett om öronen....men det är inget jag vet, bara en gissning :) .

/D.

Nej, jag stängde den på eget initiativ. Vissa av våra högt aktade medlemmar har jävligt svårt att inte gå till rena angrepp mot personer bakom tidningarna. Det tycker jag suger på skit, om jag ska vara ärlig.

För övrigt har alla de där mektipsen funnits i Bike, om än för några år sen. Peter Sköld mekade allt möjligt i en "förstör det själv"-serie, bytte olja i motor och gaffelben, osv.

Något som jag tyckte var kul var när Performance Bikes körde sina "Moto Grand Pricks" och allt vad artikelserierna hette. Redaktionsmedlemmarna fick en viss summa pengar att köpa en hoj för, denna skulle sen ställas mot de andras hojar i dragracing, toppfart, bästa varvtid och en lång landsvägsetapp. Sen räknades poängen ihop och ibland vann de mest osannolika vraken. 15' köper inte mycket hoj, men för 25' finns många sporthojar som inte faller i bitar så fort man stirrar för stint på dom.
Sen är jag också intresserad av nationell racing, eller åtminstone svenskar som på nåt sätt är inblandade i racing. Ett djuplodande reportage hos Stiggy med mycket stora nakenbilder (på hojarna) vore najs. Kanske en dregel-orgie på Robert Gulls Derbi, eller provkörning av topphojarna i Pro Superbike. Som förr i tiden, fast bättre, liksom.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Många refade till MCM här på SH. Avspända reportage med glimten i ögat.
Där tror jag en tidning ska vara, inte så kissnödigt korrekt i alla lägen.

Vem skriver om den fattiga hojåkaren? Tips o tricks för att kunna åka
även om du saknar pengar till Öhlinsdämpare och vill ha en ny
hjälm som får kosta max 1600:-

Gör en test där ni höjer upp en YZF750R till den ultimata nybörjarhojen
och samtidigt ondgör er över tramset med radialmonterade bromsar.
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sen kan meningsuppbyggnaden ibland vara på mellan- alt. högstadienivå. Nu påstår jag inte att jag är nån form av lektor på Svenska språket, men samtidigt ger jag inte ut nån tidning utan betalar för att få läsa...
Det är ett av de viktigasten skälen till att jag slutade läsa Bike för några år sedan. Språkligt var den irriterande dålig, sanslöst usel. Många meningar och stycken var totalt substanslösa eller obegripliga när man försökte reda ut vad som egentligen skulle sägas. Det var alltså nonsens, i ordets egentliga betydelse.

Det fanns också en förbluffande självgodhet i tidningen. På femtonåringars nivå. Svårt att förklara när man inga exempel har, men det var för mycket självförhärligande. Kaxighet, och skryt kan vara både kul och rätt, men det måste vara öppet och kräver stor känsla för stil. Det är drygt att läsa en massa illa dolt skryt som det inte finns någon täckning för. Då blir det bara barnsligt och pinsamt.

Klyschorna... Efter varje testkörning gick testföraren därifrån med ett leende på läpparna. Det låter inte sant eller äkta första gången man läser det. Efter ett tag börjar man famla efter sin revolver när man läser det. Det fanns en hel del såna klyschor som repeterades ofta.

Det är i stort sett vad jag tycke om gamla Bike. Visst är jag gnällig :)

Jag har inte läst den på några år och den lär vara mycket bättre nu. Kul i så fall. Vad gäller innehållet så gör vad ni själva tycker är kul. Om ni tycker att det är kul så tycker vi att det är kul. Låt det skina igenom i texten bara. Så länge det handlar om hojar kvittar det nog vad ni skriver om (övertolka inte, tack). Det hänger på hur ni skriver det. Välskrivet är läsvärt.

Lycka till med "nya" Bike, btw. Skulle vara skitkul om vi kunde få en riktigt bra svensk hojtidning!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Samt hitta nån ny snubbe som korrekturläser tidningen. Jag leta runt i ett 10tal butiker efter det nummret som finns ute nu med alla 2007års tester för att sen bli grymt irriterad på alla fel som är med. Stavfel SKA INTE finnas i en tidning som går i tryck så pass sällan som BIKE trots allt gör. Sen kan meningsuppbyggnaden ibland vara på mellan- alt. högstadienivå. Nu påstår jag inte att jag är nån form av lektor på Svenska språket, men samtidigt ger jag inte ut nån tidning utan betalar för att få läsa...

Det har den säkert, men vad har det med 600cc supersport maskinerna att göra??

Eller vad sägs om att Trajja Daytona gör 0-200m på 11.4sek med en sluthastighet på 392km/h... :näsblod
När var och vartannat nummer av Bike dras med såna här fel så lessnar iaf jag på att läsa.

:fakta :fakta :klappar

Dessutom är "testerna" alldeles för korta. En halvsida text om nya Hayabusan var det bara :( Jag tror inte att BiKE kört den alls. Bara snott ihop nåt av pressmaterialet. Man vill ju för f-n veta hur en hoj KÄNNS att köra!! Andra (engelska) tidningar skrev åtta sidor om samma hoj/test. Då får man veta nåt. Vem som helst kan Googla upp fakta/data om en hoj men det är bara moppefukkon som är intresserade av siffror. Låt dem stå i faktarutan och beskriv istället hojen på ett underhållande sätt i texten och korrekturläs sen! Tryck F7 eller var stavningskontrollen nu sitter!

mina 5 korvören...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej, jag stängde den på eget initiativ. Vissa av våra högt aktade medlemmar har jävligt svårt att inte gå till rena angrepp mot personer bakom tidningarna. Det tycker jag suger på skit, om jag ska vara ärlig.

För övrigt har alla de där mektipsen funnits i Bike, om än för några år sen. Peter Sköld mekade allt möjligt i en "förstör det själv"-serie, bytte olja i motor och gaffelben, osv.

Något som jag tyckte var kul var när Performance Bikes körde sina "Moto Grand Pricks" och allt vad artikelserierna hette. Redaktionsmedlemmarna fick en viss summa pengar att köpa en hoj för, denna skulle sen ställas mot de andras hojar i dragracing, toppfart, bästa varvtid och en lång landsvägsetapp. Sen räknades poängen ihop och ibland vann de mest osannolika vraken. 15' köper inte mycket hoj, men för 25' finns många sporthojar som inte faller i bitar så fort man stirrar för stint på dom.
Sen är jag också intresserad av nationell racing, eller åtminstone svenskar som på nåt sätt är inblandade i racing. Ett djuplodande reportage hos Stiggy med mycket stora nakenbilder (på hojarna) vore najs. Kanske en dregel-orgie på Robert Gulls Derbi, eller provkörning av topphojarna i Pro Superbike. Som förr i tiden, fast bättre, liksom.
Amen to that!
Det språkliga måste dessutom bli bättre, både rena stavfel samt hur sakerna skrivs som bingo påpekar.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Repotage om ett team/förare i tex rookie1000 som får kämpa sig genom säsongen kanske med begagnade däck, fulmek.

En sida om hojlivet i en viss stad varje nummer.

Intervja någon privat person om en hojförädling.

Under vintermånader lite mer cross isracing.

Kolla efter tips på denna sida vad det är som är på tapetern.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Bra och Anus med tidning Bike

I mångt och mycket anser jag Bike vara bra. jag prenumenrerar inte, jag har gjort det tidigare och minns mitt första nummer jag köpte för 20 år sedan då den kostade 34,50 vill jag minnas :D Idag köper jag den ibland som lösnummer.

Det finns antagligen inte så många olika sett att testa en motorcykel på, man tittar på för- och nackdelar samt jämför mot olika fabrikat. I mångt och mycket så tycker jag det blir måndag hela veckan, dvs det blir så samma nummer in och ut. Snygga bilder är ett plus, lika så att man gillar språket i artikeln vilket jag anser har en del kvar att önska.

Mitt val på mc-tidningar faller istället på dom från England. Där kör man med glimten i ögat, är lite busigare, sticker ut hakan något mer än i Sverige och gör lite mer knäppa och udda reportage med humor. Om det är något jag skulle önska så är det att ni gjorde lite mer stöddiga reportage, tex köra ikapp mex x2000 som ni skrivit om för många många år sedan.

Vidare tycker jag upplägget som finns i den engelska pressen där man följer tidningens egna hojar, dom beskriver vad dom kör själva, vilka ändringar dom gjort och sedan testar olika tillbehör och moddar som man sedan kan följa nummer för nummer :tummenupp

Er satsning på webben är ett uppsving och vill credda för filmer från provkörningar och där man lär sig wheela osv :tummenupp

Det finns delar i tidningen som jag retar mig lite på också, svårt att sätta fingret på... :confused:
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det där med att testerna är alldeles för korta kan man inte annat än hålla med om!

Under tiden man hällt upp kaffet, brett sin macka och satt sig i sin favoritsittställning är testen slut:näsblod . Man känner sig en aning blåst på konfekten....

Mastebike testet i Bike nr.8 2007 var som vanligt mycket givande. Men varför lägger man inte ännu mer sidor på detta suveräna test? Att läsa "även om vi här inte har plats att redovisa vridmomentskurvorna". Hallå...det hörs mest som en dålig ursäkt för att artikelförfattaren ännu inte lärt sig hur man gör ett diagram och tar den enkla vägen ut.

Men inte ris utan ros, många av artiklarna är givande och bra. Däcktestet i samma tidning var exempelvis mycket bra och informativ.

/D.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag saknar tester av hojar av vanliga personer, Proffsförare som kör hojar på bana säger inte så mycket. Dom flesta hojåkare kör ju mest på gatan. Vore kul att att läsa ett reportage där hojarna efter ha testats på bana, sedan går till en läsare eller "någon vanlig människa" som får köra hojen en vecka fram o tillbaks till jobbet, en sväng med polarna mm. och sen skriva hur hojen funkar till vardags.
 

Aragorn

Guest
Jag saknar tester av hojar av vanliga personer, Proffsförare som kör hojar på bana säger inte så mycket. Dom flesta hojåkare kör ju mest på gatan. Vore kul att att läsa ett reportage där hojarna efter ha testats på bana, sedan går till en läsare eller "någon vanlig människa" som får köra hojen en vecka fram o tillbaks till jobbet, en sväng med polarna mm. och sen skriva hur hojen funkar till vardags.

Mycket bra förslag! :tummenupp :)
Kanske det bästa förslaget hittills.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag tycker det är bra med bredden i tidningar, även fast jag själv kör motard och sporthoj.
Problemet är antingen för korta och innehållsfattiga artiklar, eller bristande glöd vid skrivandet. Känns som journalisterna inte gillar vad de jobbar med ibland.
Ett bra exempel på hur jag vill ha det är från tidningen Bilsport, där Gunnar är en jävligt bra författare och fotograf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, mer om utrustning, med många småtester, dvs klämt å kännt lite, inte nödvändigtvis ha använt grejerna 2 säsonger. Många tidningar har nån sida med nya prylar, de står gärna något som antyder om test, marnadsöversikt osv på framsidan, men i tidningen är det bara en lista över vad som finns. Jaha? Det kan jag åstadkomma själv, gratis, med länkarna här på SH!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top