Pojke+ flicka+ 990 adventure+ Österrike

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bra rapport Jonte!
Tråkigt med köerna, det är nåt jag sluppit helt på östra sidan. Kö och värme låter jobbigt, tur då att du kunde ta ett alternativt spår (du gav väl BMW:n fulfingret :finger?). :D
Kaprun-glaciären är nåt jag skulle vilja se igen, 3000m.ö.h. och lite jobbigt att andas. Och Gerlos strasse är fin med Krimml wasserfalle som sevärdhet:
View attachment 396378
Notera korna nere t.v.

Det där lilla passet kommer jag inte ihåg vad det heter, men det ligger i närheten av Lienz utmed väg L25. Jag drog igenom passet när jag skulle "hem" till Lienz efter en underbar dag i Dolomiterna. Så smalt att de har trafiksignaler med påsläpp en gång i halvtimmen ena riktningen, kul!
Något jag upplevde första åren var att det är svårt att få struktur i åkandet. Det blev mest en massa gasande än hit, än dit, allt efter dagsformen och vilken väg som just då såg roligast ut. Sen när jag kom hem och kollade i kartboken hur jag kört, var det mest fram-och tillbakakörning kors och tvärs med massor jag missat på vägen.

Men det är väl det som är hojsemester; Man hamnar där man hamnar, helt utan krav på att man "borde" vara nån annanstans. Under några fjuttiga semesterveckor får man faktiskt göra som man vill.

Ja det är skönt att bara driva runt. Men det blir dyrt om man inte kan planera hur och var man ska äta och bo. När man är trött blir det ju gärna första bästa även om det är ett ställe som lever på ta överbetalt från turister. Nästa gång blir det östeuropa och då hoppas jag att budgeten håller längre samt att man ska ligga och slappa några dagar vid svarta havet.

En kul historia! Jag tror på att blanda spontan- med planerade tripper. Blir planerade trippar dåliga är det lika irriterande.

Besserwissermode on: Vid alpfoten i italien är man bedömt i sydtyrolen som annekterades från österrike-ungern av italien. Det talas tyska och ofta ser man österrikiska flaggor där. Samt skyltar med "südtirol ist nicht italien"

Kan inget om italien just men har en kompis i Bolzano/Bozen.

Jo jag visste att det var lite så. Men att man omöjligen kunde märka någon skillnad blev jag lite besviken. Allt var likadant fast lägre berg. Kan jag inte rekommendera. Därimot var passet över berget norr om Bolzano mot Innsbruck coolt. Körde race med en 1200gs hela vägen upp. Körde jämt trots att min var fullastad och jag hade skjuts. Annars kör ju folk så jävla slött.

Fundera på Autozug nästa gång.
Det kan låta fuskigt, men man slipper Autobahn och man är utvilad och framme nästa dag. Man har ju trots allt en begränsad semester, och då vill iaf inte jag ligga två dagar på Autobahn. Visst kan man ta mindre vägar, men då tar det ÄNNU längre tid.

Tyckte du det var varmt i Alperna så vänta till nästa sommar runt Svarta havet :)
Vi hade 42C (!!!) där en dag när vi körde. Vägarna blev såphala, och det var svalare att ha visiret stängt än öppet.....

Tanken är väl att semestra där. Alltså bara fika och läsa och kanske ta en kort tur i shorts. Tåg kanske det får bli men den här gången ville jag se allt längs vägen. Det lär jag iofs vilja nästa gång också, kanske blir det tåg hem.

Har kört hoj på Kreta, snorhalt redan från början och när det regna fick vi stanna för det var bara läskigt.

Tack till Jonte som delar med sig!
Vi e tre som planerar åka ner till sommaren men vi kör med skåpbil ner istället.

Jag har kikat en del på denna inför vår resa:
http://www.unclephil.us/Alps2008Home.htm

Speciellt dag 6,7 och 8 är intressanta

Klokt med skåpbil. Tror man har roligare åkning. Fast ska jag vara ärlig märker jag ingen jätteskillnad på min hoj olastad och lastad. Då väger den iofs ”bara” 270 kilo med halv tank och all packning. Plus mig och tjejen då. På den skulle det göra mer med 17” hjul. Men jag vill ju kunna gena så det blir det inte tal om.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...