Polare som inte klarade besiktnigen i dag:( blev jävligt rädd när jag fick höra!!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har nu hört hur det gick till körde in den och besiktnings [gubben] gick i genom cykeln reagerade då han startade den... stack utt och testade cykeln och påpekade gensat när han kom till baka att det lätt för mycket , tog fram db mätaren och mätte upp 105 db ... man får visst bara ha 103 ..... besiktning gubben hade envisats med att stå med cykeln på neutral och råååå varva.... min polare sa i från och det slutade med att dom fick ringa till en mc firma och höra men han skulle bestämmt vara ur den...

Jag kör en aprilia rs 125 byt förgasare ,vilket jag tänkt ska få sitta kvar har sattit tillbaka org avgas sytem och orginal luft boxen och funderar på att koppla bort avgasporten, kanske en strypning i form av en bricka mellan expansions rör och dämpare men vet ej...

Jag har kört 25 mil med min nya cylinder/ kolv [ polini ] den är inte riktigt inkörd om jag själv får säga [ vill vara noga ] hur fan ska det gå om den där jävla besiktning gubben ska envisas med att köra på med full gas på min 2- stonks cykel... vad fan händer om den rasar där ... om man har tur så har dom försäkring för den där sur gubben men jag har ju 155cc också:(

För övrigt så har jag körförbud från första april, och kommer nog inte bli färdig med cykeln då jag lagt den ner vecka 8 :( men snart....

Kanske lite dåligt formulerad fråga men lite i almänhet vad ni tycker och kanske hur jag ska förbreda mig, svara och utryck er är ni snälla:)
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
hm.. 155cc lite värre :) som sagt åk dit i tid och koppla ur avgasporten, testa först hemma så klart!!
sen bör den inte varva mycket mer än 8000rpm :) = skit hahaha :)
hm... skummt men så är det... dom är trevliga vissa dagar, annars inte, skiljer mycket på person till person!!! lyckat till iaf :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
shoik skrev:
hm.. 155cc lite värre :) som sagt åk dit i tid och koppla ur avgasporten, testa först hemma så klart!!
sen bör den inte varva mycket mer än 8000rpm :) = skit hahaha :)
hm... skummt men så är det... dom är trevliga vissa dagar, annars inte, skiljer mycket på person till person!!! lyckat till iaf :tummenupp

Borde vara en dator å inte nån gubb jävel :D lr som kanske kan vara snälla också :) va dom väll när jag typ regade in som 11kw å den va på 23 lr va de nu är i dom tidigare paprena.....
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Förstod inte mycket av texten i förstainlägget. Men ett förslag är att ha hojen original vid besiktning som övriga Sverige brukar ha.
Inte fan åker jag in med nån av mina trimmade bilar och besiktigar utan att ha återställt dom. Och varför skulle den skära? Har du glömt hälla i 2takts-olja?
Ps. 3dB räknas som en dubbling av ljudet, verkar som den lät rätt högt din hoj.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Här har du fakta på vad som gäller vid bullermätning.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575
12 § Under mätningen skall motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av nedanstående tabell. För att fastställa varvtalet skall användas en varvtalsräknare med högst 3 % felvisning.

13 § Mätinstrumentets mikrofon skall hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen skall vara 0,5 meter.

Mikrofonens symmetriaxel skall vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Sym*metriaxeln skall, räknat utåt från motorcykelns sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning.



14 § Har motorcykeln två eller flera avgasrör och är det inbördes avståndet mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter skall mätning endast göras mot den mynning som är längst ut från motorcykelns sida eller som är högst belägen. Är det inbördes avståndet större eller lika med 0,3 meter skall mätning göras vid varje mynning.



15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med ned*v*ar*v*ning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresulta*tet skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre skall avrundas uppåt.



16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.

Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Då om jag läst tabbelen rätt så ska dom varva min 6150rpm... ska nog fan ta med den där till besikningen:)... tack för [några] bra svar...... :mad:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
amullo skrev:
Här har du fakta på vad som gäller vid bullermätning.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575
12 § Under mätningen skall motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av nedanstående tabell. För att fastställa varvtalet skall användas en varvtalsräknare med högst 3 % felvisning.

13 § Mätinstrumentets mikrofon skall hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen skall vara 0,5 meter.

Mikrofonens symmetriaxel skall vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Sym*metriaxeln skall, räknat utåt från motorcykelns sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning.



14 § Har motorcykeln två eller flera avgasrör och är det inbördes avståndet mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter skall mätning endast göras mot den mynning som är längst ut från motorcykelns sida eller som är högst belägen. Är det inbördes avståndet större eller lika med 0,3 meter skall mätning göras vid varje mynning.



15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med ned*v*ar*v*ning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresulta*tet skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre skall avrundas uppåt.



16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.

Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter.
Bra å veta.. :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top