polarn kanske förlamad

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Jag vurpade med min mc i slutet av maj 2002 och bröt ryggen. Blev efter det förlamad ifrån bröstvårtorna och ner och är rullstolsburen. Jag hade ju tur i oturen att bryta ryggen och inte nacken och så länge det är ryggen man bryter så har man full handfunktion och klarar allt själv.

Jag hade inte dom tankarna som din polare har om att hellre dö, men jag känner många som känt så. Och det går faktiskt över. I början tvivlar man på vad man kommer klara och allt så. Men jag kan bara säga att allt fungerar.

Det är faktiskt inte slutet på allt att bryta ryggen, jag talar av egen erfarenhet. Och köra bil och MC är inga som helst problem även efter skadan. Jag har flera polare i stol med både R1 och Fireblade av senare modell och jag själv körde BMW M3 Coupe av årsmodell 2003 fram till för ett par dagar sedan så det är ju lugnt.

Jag är väl ungefär lika gammal som er, är född -80 och bröt alltså ryggen när jag var 21 år gammal. Men tro det eller ej... Livet går vidare!

Mvh,

Sebastian

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Fick höra detta innan jag läste här pga att det är min kompis bror.. Fy fan vad tragiskt!? Men är det inte så att om man har enorm vilja så kan det gå att börja känna lite och ev röra sig lite, eller är det helt enkelt kört?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Får ilningar i ryggen bara av att läsa detta, mina tankar går till killen, jag hoppas verkligen han tar sig igenom detta på bästa sätt.... :(

Jag ryser när jag tänker på alla gånger jag kört på dåligt upplysta vägar, där ett djur kan springa ut vilken sekund som helst....

Jag blev plötsligt inte lika entusiastisk att ta ut hojjen....ush!

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
URAL och en BMW1150
Ja de e skit de där me olyckor man lider verkligen med grabben , hade själv en polare på 60 talet som vart grönsak efter en mc olycka.
Men i detta fallet så funkar knoppen så de kommer fixa sig.
Hälsa honom att alla har vi våra handikapp fast det inte syns och de finns massor att göra även utan benfunktion.
NEVER EVER GIVE UPP

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Stolten skrev:
Fick höra detta innan jag läste här pga att det är min kompis bror.. Fy fan vad tragiskt!? Men är det inte så att om man har enorm vilja så kan det gå att börja känna lite och ev röra sig lite, eller är det helt enkelt kört?

Det är bara en myt som vanligt folk tror på.
Det finns två typer av ryggmärgsskador, kompletta och icke kompletta. Har man en komplett skada (som jag) så finns det ingen chans överhuvudtaget att gå, hur mycket man än vill eller tränar. Allt är av i ryggen.

Men... Är man inkomplett så finns det möjligheter att återfå ev känsel och kunna träna upp viss funktion. Men om läkarna säger att man inte skall kunna gå så är det tyvärr så... Man märker redan de första dagarna om det finns något som helst hopp för att återfå såpass med funktion att man skall kunna gå.

Men lite känsel eller andra mindre funktioner kan komma med tiden. När man skadar sig hamnar man i något som kallas spinalchock där ryggmärgen "lägger av" i ungefär 6 mån. Det är först efter det som man börjar se vartåt det lutar.

Men kompletta skador kan aldrig gå igen. Vet inte hur många gånger jag fått den frågan om jag är lite lat för att jag inte tränar osv...

tatt2d

tatt2d
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
zx9r NINJA
oo blir helt knäpp på allt konstigt läkarna säger där uppe nu har de tydligen sakt att den finns en pytte chans att det kan läka så att han får tillbka känsel och kanske lite rörliget men det kommer vissa sig den närmaste månaden håller fortfarande tummarna men va ska man tro ena dagen säger de helt kört andra dagen liten chans... måste va så jobbigt för honom att höra hur det svänger...

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Håller alla tummar för killen!

Jag är bekant med en kille som råkade ut för en motorcykelolycka -94. Han blev prejad av vägen av en bilist. Och bröt ryggen. Låg i respirator och var liggandes på sjukhus i många månader.Har sett en bild på han när han låg medvetslös med massor av slangar runt omkring/i sig... *skrämmande* Han är förlamad från bröstet och nedåt. Men han är en av dom mest positiva människor jag vet. Och hans skada hindrar inte honom från att göra det han vill göra. Han jobbar som instruktör på ett gym. Så den killen har inte tappat tron på livet alls trots den svåra olyckan. :tummenupp

// Lena

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Hemskt tråkig läsning. :( Ett rådjur...suck, kan verkligen hända vem som helst var som helst.

Måste var en fruktansvärd upplevelse att få det beskedet...huuuu.

Värmer dock att läsa att det finns flera här med liknande erfarenheter som visar att livet ändå går vidare, creds till er och framförallt dig Rossifumi.

/Olzki

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Fan att världen är så liten.
Fick just reda på att jag känner killen i fråga.
Bodde granne med honom i runt 10 år.

Antar att han precis köpt en ny mc eftersom jag inte viste att han körde nu.

Hoppas allt går så bra det kan i fortsättningen!

:(

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Känns hemskt. På något vis känner jag mig så dödlig just nu. Jag hoppas han får upp modet snart.

Rossifumi: Obehaglig historia du bär på, men stora creds att du delar med dig av den. Jag funderar på ditt senare inlägg med kompletta/inkompletta skador. Ibland läser man ju i tidningar om folk som fått höra av sin läkare att de aldrig mer skulle kunna gå, men att de motbevisat det med råge. Stämmer inte detta, eller har läkaren helt enkelt tagit miste?

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Gren skrev:
Känns hemskt. På något vis känner jag mig så dödlig just nu. Jag hoppas han får upp modet snart.

Rossifumi: Obehaglig historia du bär på, men stora creds att du delar med dig av den. Jag funderar på ditt senare inlägg med kompletta/inkompletta skador. Ibland läser man ju i tidningar om folk som fått höra av sin läkare att de aldrig mer skulle kunna gå, men att de motbevisat det med råge. Stämmer inte detta, eller har läkaren helt enkelt tagit miste?

Har man en komplett skada så är det ju kört. Men visst i ett fåtal fall så kan ju läkarna se fel och "tro" att skadan är komplett. Men det märker man iaf inom några månader. Så folk som säger att läkarna sagt hit, läkarna sagt dit vill bara verka mer än vad dom är... Det låter ju så mycket bättre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rossifumi, intressant läsning. Bra att du vill dela med dig. Kanske opassande - man tror ju allt är opassande i och för sig vad gäller frågor till funktionshindrade - men:
Hur kör man hoj om man inte kan använda benen?

Angående läkare prognoser, jag har ingen aning om de läkare (eller skador) du pratar om men en kompis till mig hade ont länge i sidan, efter tre år och otaliga sjukhusbesök på Danderyd och KS så fick han till slut en röntgentid: Han hade cancer och läkarna sade att ingen överlevt mer än tre månader med en sådan tumör. Han satsade mycket på alternativa behandlingar etc, parallelt med cellgifter, och numera är han "frisk".

Poängen med detta är att läkare kan mycket väl vara fullständigt inkompetenta, åt den ena eller andra hållet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rift skrev:
måste bara få säga det,, är inte det typiskt sverige! Man får vänta 3 år innan man får tid för en undersökning! helt sjukt:tummenner:tummenner

Syftar du på det jag skrev? Han fick en massa undersökningar, de resulterade i morfinrecept och anklagan om inbillning. De kollade bl.a. efter njursten, men ingen kollade efter dödliga sjukdomar.

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Rossifumi, intressant läsning. Bra att du vill dela med dig. Kanske opassande - man tror ju allt är opassande i och för sig vad gäller frågor till funktionshindrade - men:
Hur kör man hoj om man inte kan använda benen?

Angående läkare prognoser, jag har ingen aning om de läkare (eller skador) du pratar om men en kompis till mig hade ont länge i sidan, efter tre år och otaliga sjukhusbesök på Danderyd och KS så fick han till slut en röntgentid: Han hade cancer och läkarna sade att ingen överlevt mer än tre månader med en sådan tumör. Han satsade mycket på alternativa behandlingar etc, parallelt med cellgifter, och numera är han "frisk".

Poängen med detta är att läkare kan mycket väl vara fullständigt inkompetenta, åt den ena eller andra hållet.

Finns en del som byggt stödhjul till hojen som fälls när man kör under en viss hastighet. Sen får man ju givetvis ha andra reglage för växling/bakbroms men det ska tydligen funka rätt bra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rift skrev:
jo tillviss del men ändå, ja visst systemet fungerar väl bra bara man kommer in i det! men det tar sin tid att komma in i det !

Jag förstår inte din poäng... :va Systemet fungerade värdelöst, om ens alls, i det fall jag skrev om.

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
Väldigt tråkigt att höra. Hoppas att allt går så bra som det bara är möjligt med din kompis.

Jag var nära att köra in i ett rådjur i förra säsongen när jag åkte mellan strängnäs och enköping i slutet av skymningstiden. Den sprang rätt över vägen, kanske 10 meter framför mig. Då tyckte jag det var jäkligt läskigt men efteråt ändå inte som att det var någon större fara. Men så här i efterhand när man hör en sån här historia så känns det riktigt obehagligt. Jag har nog aldrig riktigt fattat vad som händer om man kör in i ett djur.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept