Polera aluminium ram.

manndrake76

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1988,Suzuki gsx 750 R&1992 gsxr750w
Har köpt en gammal ram från en Yamaha FZR 1000 från 1988 som någon tidigare ägare målat svart, resultatet är mycket illa!
Jag vill ha bort färgen och få fram den fina alu lystern igen, någon som vet om aluminium är känsligt för sandblästring?
Vore det bättre att använda någon form av paint stripper (färgbortagning)

Slut frågan skall jag lackera om ramen efter arbetet med ny alu färg eller bara med lack?:va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
manndrake76 skrev:
Har köpt en gammal ram från en Yamaha FZR 1000 från 1988 som någon tidigare ägare målat svart, resultatet är mycket illa!
Jag vill ha bort färgen och få fram den fina alu lystern igen, någon som vet om aluminium är känsligt för sandblästring?
Vore det bättre att använda någon form av paint stripper (färgbortagning)

Slut frågan skall jag lackera om ramen efter arbetet med ny alu färg eller bara med lack?

Ska du blankpolera ramen så ska du inte blästra, minst av allt med sand. Ska du blästra men behålla ytfinish för att kunna blankpolera så ska det blästras med valnötsskal (eller liknande) alternativt kolsyra (torr-isblästring). Inte så jäkla många företag som pysslar med detta så att hitta någon som ligger nära och bra till kan vara svårt.

Då är väl enda alternativet någon form av paint stripper som du nämner. Förmodligen billigast plus att du kan göra jobbet själv.

Blankpoleringen gör du med lumptrissa och autosol (eller liknande). Om du ska lackera ramen eller ej väljer du själv, personligen hade jag inte gjort det för det innebär i princip bara en extra felkälla, typ att du får taskig finish på lacken eller ramen pga flottiga fingrar eller nåt sånt. Polera hellre upp den nån gång då och då. Att den är lite oxiderad på insidan av ramrören spelar ju ingen roll. :)
 

manndrake76

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1988,Suzuki gsx 750 R&1992 gsxr750w
Ska du blankpolera ramen så ska du inte blästra, minst av allt med sand. Ska du blästra men behålla ytfinish för att kunna blankpolera så ska det blästras med valnötsskal (eller liknande) alternativt kolsyra (torr-isblästring). Inte så jäkla många företag som pysslar med detta så att hitta någon som ligger nära och bra till kan vara svårt.

Då är väl enda alternativet någon form av paint stripper som du nämner. Förmodligen billigast plus att du kan göra jobbet själv.

Blankpoleringen gör du med lumptrissa och autosol (eller liknande). Om du ska lackera ramen eller ej väljer du själv, personligen hade jag inte gjort det för det innebär i princip bara en extra felkälla, typ att du får taskig finish på lacken eller ramen pga flottiga fingrar eller nåt sånt. Polera hellre upp den nån gång då och då. Att den är lite oxiderad på insidan av ramrören spelar ju ingen roll. :)

:tummenupp Perfekt, det är väl så som det skall vara, det enklaste sättet är oftast det bästa sättet:D man skall inte slita ihjäl sig :huvet för att nå sina mål. Tusen tack för hjälpen:Bugar


Ok det där resultatet kommer jag ALDRIG orka jobba mig till, men wow vilken ihärdig kille, min hoj skall användas ute i den verkliga världen där det kommer smuts skit o till och med repor, ett sånt jobb på rammen o jag skulle aldrig våga använda den, men otroligt imponerande jobb:yoparty
Tackar ödmjukast för tipset iaf:tummenupp
 
Last edited:

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Diverse
Efter att precis gjort ett studiebesök hos Freezit i Järfälla norr om Stockholm som ägnar sig åt kolsyreisblästring och plastmediablästring kan jag bara rekommendera dig att kontakta dem på 08/583 550 78.

De kan ta bort färgen från ramen utan att förstöra ytan på aluminiumet.

Helt otroligt, men du kan läsa om tekniken i nästa nummer av Classic Bike som kommer i kiosken 15/12.

/Henke
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ok det där resultatet kommer jag ALDRIG orka jobba mig till, men wow vilken ihärdig kille, min hoj skall användas ute i den verkliga världen där det kommer smuts skit o till och med repor, ett sånt jobb på rammen o jag skulle aldrig våga använda den, men otroligt imponerande jobb:yoparty

Den hojen används ute i verkligheten. Krävs bara lite underhåll..
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
HAhahaha i mitt fall skulle jag ställa in den i vardags rummet:tummenupp

Skulle jag göra detta och använda hojen "dagligen" så skulle jag lämna iväg den på blästring och pulverlacka den, det finns fina alufärger som man kan blåsa på.
Bästa resultat med minsta underhåll.

För om du polerar ramen så kommer du att få jobba lite för att få den att inte oxidera, snyggt med jobbigt..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Detta är en industrifärg, målad av Södertälje Varmförzinkning, blästrat, 3 komponentfärg med epoxy.

Ganska likt Yamaha orginal, sinnessjukt hållbart dessutom. Går inte att jämföra med pulver och dessutom blankare.

Polera suger:)
 

Bifogat

  • mini 04-02-07 sida.jpg
    mini 04-02-07 sida.jpg
    117.2 KB · Visningar: 307

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Detta är en industrifärg, målad av Södertälje Varmförzinkning, blästrat, 3 komponentfärg med epoxy.

Ganska likt Yamaha orginal, sinnessjukt hållbart dessutom. Går inte att jämföra med pulver och dessutom blankare.

Polera suger:)

Pulverlack finns i många olika glanstal, exempelvis är klarlacken på många nya bilar faktiskt en pulverlack.
Det är många år sen en pulverlack innebar en grå halvmatt tjock gegga.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Pulverlack finns i många olika glanstal, exempelvis är klarlacken på många nya bilar faktiskt en pulverlack.
Det är många år sen en pulverlack innebar en grå halvmatt tjock gegga.


Absolut, men fortfarande är det så att de som åker och slänger upp sina fälgar/mopperam/sving whatever 2 mil bort tillsammans med en sexhunka hämtar ut dem en vecka senare med grå halvmatt tjock gegga.

Så är det, och trots att det finns julklappspapper av bladguld så åker ändå folk och köper några rullar på Rusta. Eller Ö&B.
 

manndrake76

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1988,Suzuki gsx 750 R&1992 gsxr750w
Detta är en industrifärg, målad av Södertälje Varmförzinkning, blästrat, 3 komponentfärg med epoxy.

Ganska likt Yamaha orginal, sinnessjukt hållbart dessutom. Går inte att jämföra med pulver och dessutom blankare.

Polera suger:)

Får faktiskt hålla med om att resultatet ser väldigt bra ut, ju minder underhåll desto bättre.:yoparty Dags att kolla vilka som utför såna jobb i göteborg till en rimlig peng:va Tusen tack för tipset, den samlade kunskaps banken inne på sporthoj är helt grym, TACK ALLESAMMANS FÖR ER TID OCH ER HJÄLP:Bugar
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top