Polera fälgar...

kawagalning

Jag tror att han är här..
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
zx9r -95
Tjena tjena..
Jag vill ha mina fälgar i blankpolerat skick hur gör man då.
Dom är lackade nu. Har ett medel som man stryker på lacken och efter en halvtimma så har lacken rest sig och man tar bort den med vanligt vatten...
men sen då för att göra en riktigt fin yta och bra resultat hur gör jag... då?

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Vad heter det lackborttagningsmedel som du använder?

kawagalning

Jag tror att han är här..
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
zx9r -95
Halohalo

Ska kolla vad det hette tog från jobbet men ser ut som en vit tjockflytande smörja.... dröj..

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Re: Re: Halohalo

Rigge skrev:
Jag tippar på "BUMS"

Är inte BUMS bara ett värdelöst miljövänligt blask nu för tiden?
Jag är ute efter något medel som verkligen kan ta bort lack.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Re: Re: Halohalo

Leffe skrev:
Är inte BUMS bara ett värdelöst miljövänligt blask nu för tiden?
Jag är ute efter något medel som verkligen kan ta bort lack.

Köp ett parti riktigt gammaldags totalförbjuden lut. Det tar bort det mesta. Svårt att få tag på dock, men din lokala färgnasare har säkert ett par burkar gömda någonstans.

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
kawagalning skrev:
Tjena tjena..
Jag vill ha mina fälgar i blankpolerat skick hur gör man då.
Dom är lackade nu. Har ett medel som man stryker på lacken och efter en halvtimma så har lacken rest sig och man tar bort den med vanligt vatten...
men sen då för att göra en riktigt fin yta och bra resultat hur gör jag... då?

Hur har det gått med lackborttagningen? :confused:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Bromsolja löser färg alldeles utmärkt, i alla fall på volvoskärmar :(

Annars är trikloretylen alldeles utmärkt. Tyvärr är det lika förbjudet som den däringa luten, men bra är det. De enda som får handkas med sögglet nuförtiden är företag som arbetar i koppar eftersom det enda medel som kan ta bort den feta ytan på koppar är just tri. Så känner du någon som jobbar med något dyligt så hör med denne.

Tri är rätt så fränt annars eftersom det inte är själva vätskan som är lösande utan ångorna(!), hade ett par alufälgar till Saab hängades någon meter över karet under lunchen och klarlacken rann av så fint så.

Kan ju tilläggas att man bör vara lite varlig i hanteringen utav det för andas man in ångorna så blir man DUM I HUVUDET eftersom det löser upp hjärnan!!!!!!!! :rolleyes:

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
Har frågat runt lite, å svaret jag fått är att det inte finns nåt medel som löser pulverlacken som sitter orgínal, så det e nog bara sandpapper som gäller *suck*. Hopplöst att hitta nån som vill ta på sej poleringen i mina trackter iaf, å då ska jag "bara" polera kanterna. Blir nog å slita själv :mad:

Söker vidare....

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
När jag jobbade som järnhandlare hade vi något som CRC tillverkade som hette Stripper.
Det löste upp dom flesta färgerna.

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Dirtyoldman skrev:
Har för mej att vanlig bromsvätska löser upp lack... :rolleyes:
Japp...men häller man det på plastdelar för att få bort lacken så kommer plasten att bli mjuk också vilket oftast är mindre bra... :rolleyes:

Jag fick dock ett tips av en lackerare förut när jag behövde lösa bort lite färg. Det var att köpa OK's bromsvätska och blanda det med t-sprit (blandningsförhållande 70/30).

Funkade skitbra för mig! :)

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
SpeedAbuser skrev:
Japp...men häller man det på plastdelar för att få bort lacken så kommer plasten att bli mjuk också vilket oftast är mindre bra... :rolleyes:

Jag vet inte säkert eftersom jag inte har nån egen hoj, men är det inte väldigt sällan som mc-fälgar är gjorda i plast? :rolleyes:

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
För att ta bort all sorts lack så är det ju bara att pensla på lite aceton som man köper för ca 20:-/liter hos närmaste färghandlare.....stryk på med pensel å veva runt lite så försvinner all färg busenkelt :rock

//Matthew

Ferry

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Prosuperbike/gata GSX1000R -07
smiler skrev:
Har frågat runt lite, å svaret jag fått är att det inte finns nåt medel som löser pulverlacken som sitter orgínal, så det e nog bara sandpapper som gäller *suck*. Hopplöst att hitta nån som vill ta på sej poleringen i mina trackter iaf, å då ska jag "bara" polera kanterna. Blir nog å slita själv :mad:

Söker vidare....

För mig så löste då bromsoljan upp färgen på min bakfälg. Men det är ju klart jag ville inte att färgen skulle fara! En miss när jag bytte till stålomspunna slangar :mad:

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Re: Halohalo

kawagalning skrev:
Ska kolla vad det hette tog från jobbet men ser ut som en vit tjockflytande smörja.... dröj..

nu är det många som vill veta......har du kommit på vad medlet heter än????????????

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Limstift skrev:
Jag vet inte säkert eftersom jag inte har nån egen hoj, men är det inte väldigt sällan som mc-fälgar är gjorda i plast? :rolleyes:
Jo, det har du rätt i...men det var någon som nämnde att färgen hade försvunnit på någon volvoskärm, och det är ju sannerligen inga fälgar. Därför la jag in en brasklapp ifall någon skulle få för sig att använda bromsvätska för att ta bort färgen på exempelvis sina kåpor. ;) :p

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln