Polera hjälm?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har fått fasligt mycket repor på min hjälm (fråga inte varför :gnissla) som jag vill bli av med. Kan man polera en hjälm eller klarlacka om den? Det är en helsvart och (tidigare blank) Arai.

Johan P.

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
Honda Hornet 2008
hehe, jag vet varför jag fick mina. Helt ny svart shoei x-spirit på bandagen. Plötsligt kommer en vindpust och hjälmen rullar iväg 10 meter. Lagom kul då men nu... man lär sig leva med sånt :tummenupp

Jag skulle ha tagit lite polish och provat

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Polara kan man väl alltid göra. Jag brukar polera hjälmen efter varannan tur typ.. Använder samma medel som till hojen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Plasthjälmar skall man vara försiktig med att lacka, försvagar.
Glasfiberhjälmar blir starkare av ett lager lack.
Själv skulle jag spackla, slipa och lacka i vilket fall som helst.
Förväntar mig inte att leva så länge till ändå....

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Sonax flytande rubbing och en polermaskin. Vaxa efteråt med Sonax flytande hårdvax. Blir som nytt, närapå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
skoteridioten skrev:
2654169 Polara kan man väl alltid göra. Jag brukar polera hjälmen efter varannan tur typ.. Använder samma medel som till hojen.

Vad är derå, typ samma som Mattias skriver om nedan? VAd är det förresten han skriver om, något man kan köpa var någonstans?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Markus skrev:
2654276 VAd är det förresten han skriver om, något man kan köpa var någonstans?
Sonax-produkter kan du köpa på närmaste Statoil-mack, polermaskin kan du köpa på Biltema eller Jula för en spottstyver, eller på någon affär för putsbögar, men då kostar den triljon eller så.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sgtpepper skrev:
2654851 Sonax-produkter kan du köpa på närmaste Statoil-mack, polermaskin kan du köpa på Biltema eller Jula för en spottstyver, eller på någon affär för putsbögar, men då kostar den triljon eller så.

Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.
Ingen som testat att polera hjälm med lyckat resultat?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Du ska nog inte polera med maskin pga att hjälmen är rund (nåja), polermaskiner är gjorde för att polera hyfsat plana underlag. Gör det för hand, som tjejen sa (?).

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Agent för Arai i sverige är allright i askim tel 031-795 5285 ring och fråga.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Markus skrev:
2655240 Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.

Känner jag dig rätt så är väl hjälmen ett stycke Arai historia.
Antar att du har samma tvättintervall på din hjälm som hoj villket klassar den som miljöfarligt avfall.

Tjacka en ny hjälm istället, du har ju kontakter.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Markus skrev:
2655240 Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.
Jag polerar min lille brandmans hjälm nästan varje dag med lyckat resultat. :D

Ytskiktet på hjälmen är vanlig lack och klarlack så det är bara att putsa på som mattias skrev.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
'Putsa' betyder kuk på grekiska.
:backontop

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Triggerhappy skrev:
2655285 Känner jag dig rätt så är väl hjälmen ett stycke Arai historia.
Antar att du har samma tvättintervall på din hjälm som hoj villket klassar den som miljöfarligt avfall.

Tjacka en ny hjälm istället, du har ju kontakter.

Det var just själva tvättningen som gick snett*. :brynad
Tvättintervallen på hjälm och hoj speglar endast min höga miljömedvetenhet f.ö.:fakta
*Orka använda långsamma sidan på Scotch Brighten lixom.

crashtestdummy skrev:
2655308

Ytskiktet på hjälmen är vanlig lack och klarlack så det är bara att putsa på som mattias skrev.

Okej, polergrejer skall införskaffas. detta får bli projekt Q1 2007. :banana

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.

Dark_Messenger

Guest
Är det inte ganska fjolligt att polera hjälmen? :rodnar
:notme

Mattias skrev:
2655546 Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.
Så har man ju också gjort en gång. Mitt 1300 kronorsvisir gick åt helvete kan jag säga. Skyller på att jag inte var helt nykter vid sagda tillfälle.

Last edited:

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Ja visst går det bra att både polera o vaxa Araien.
Så gjorde jag med min hjälm en gång o aldrig mer.
Efteråt när jag skulle ta på mig hjälmen inför en mc-tur så for den ur händerna på mig som en blöt tvålbit! :mad:
Såg den flyga genom luften i ultrarapid o rulla runt på asfalten för att bli ännu repigare än förut! :gråta
Fy tusan för nyvaxade hjälmar... :rodnar

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Scotchbrite (stavning) är riktigt elaka grejer som man hade användning för i militären, polerade både de ena och andra till stjärnglans med de skiten, så använd inte det på hjälmen, men sonax o polerduk fungerar, jag provade efter att jag o hjälmen rullat genom en buske ;)
Är ju inte direkt så att man går o köper en spritt ny arai astro-r för 5 lakan för lite kvistrepor...

O nej jag dunkade inte hjälmen i backen, eller?vem är jag? vad heter du? ääh who cares!:yoparty

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Relaterad fråga:
Har lite stenskott i min hjälm som jag skulle vilja lacka igen. Vad ska man använda som inte försvagar fiberskalet?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mattias skrev:
2655546 Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.

Jag lovar och svär att aldrig mer tvätta hjälmen över huvud taget om den bara blir fin igen. :gråta

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy