Polera hjälm?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skrotnisse skrev:
2657188 Glasfiber= vilken lack som helst.
Plast= ingen som helst lack.

Jaha, okej. Det här är nog glasfiber.
Finns det ingen hjälmackerare eller liknande som kan fixa min hjälm?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Uppdatering:
Jag gjorde som jag blev tillsagd av Sgt Pepper och Mattias, resultatet blev enastående. :)

Införskaffades:
  • 1st säkerligen usel polermaskin från Clas Ohlson (169:)
  • 1st Sonax Rubbing från Statoil (79:- )
  • 1st Sonax Hårdvax (79:- )
  • 1st dyr hushållsrulle :gnissla (62:- )

Bifogat

• plermaskin.JPG
    plermaskin.JPG
    22.8 KB · Visningar: 84
  • rubbvax.JPG
    rubbvax.JPG
    26 KB · Visningar: 75
  • hushållspapper.JPG
    hushållspapper.JPG
    19.6 KB · Visningar: 69
  • jelm.JPG
    jelm.JPG
    24.4 KB · Visningar: 241

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jaha, okej. Det här är nog glasfiber.
Finns det ingen hjälmackerare eller liknande som kan fixa min hjälm?

Arai gör bara glasfiberhjälmar:tummenupp
flickan.nu eller nått fixar lackering. Finns många många till men det är den som fastnat i skallen.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Plasthjälmar skall man vara försiktig med att lacka, försvagar.
Glasfiberhjälmar blir starkare av ett lager lack.
Själv skulle jag spackla, slipa och lacka i vilket fall som helst.
Förväntar mig inte att leva så länge till ändå....

Bägge hjälmarna e dock gjorda av plast :)

Glasfiber= vilken lack som helst.
Plast= ingen som helst lack.

Glasfiber + plast = hjälm = lika känsligt/okänsligt som hjälm tillverkad i bara plast (OM DET E SAMMA PLAST man använt) Finns dock tusentals olika plaster som alla har olika egenskaper. Så det kan inte bli mer fel att säja att man inte ska behandla en plasthjälm på ett visst sätt om man inte vet vilken plast man snackar om.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppdatering:
Jag gjorde som jag blev tillsagd av Sgt Pepper och Mattias, resultatet blev enastående. :)

Införskaffades:
  • 1st säkerligen usel polermaskin från Clas Ohlson (169:)
  • 1st Sonax Rubbing från Statoil (79:- )
  • 1st Sonax Hårdvax (79:- )
  • 1st dyr hushållsrulle :gnissla (62:- )

Eureka! Markus är utanför offtopicforumet! :banana
Helmuten vart ju fin! :tummenupp Men det ser ut som som det sitter ngn arg varelse och blänger på mig med ett öga inne i hjälmet, du får kolla upp så att du inte har några djur därinne :näsblod

Hoppas nya hojen går fint, antar att det är fin puts på den eftersom du plötsligt fått incitament att gno på hjälmen! ;)

/J

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eureka! Markus är utanför offtopicforumet! :banana
Helmuten vart ju fin! :tummenupp Men det ser ut som som det sitter ngn arg varelse och blänger på mig med ett öga inne i hjälmet, du får kolla upp så att du inte har några djur därinne :näsblod

Hoppas nya hojen går fint, antar att det är fin puts på den eftersom du plötsligt fått incitament att gno på hjälmen! ;)

/J

Ja, men jag har ju tagit ur innergrejerna i hjälmen för tvätt fattar du väl.
De har ju blivigt ( :rofl ) ingnodda med svett förra säsongen nämligen. Det är därför du ser en arg varelse i min fina hjälm.
Numer är visir och innerhjälm på plats så glöm att du kommer se något mer. :fakta

Funderar förresten på det där med vax som verkar vara en intressant uppfinning, kan man vaxa visiret? Rubba också?

Förresten, jag har för länge sedan på forumet ställt frågan om att tvätta visir i diskmaskin, är det fortfarande ingen som testat? Fy fan vad skönt det vore med nästintill underhållslöst och bara in med allt i maskinen, sman borde testa tt köra hela hjälmen också egentligen.

:banana

Hojen går säkert fint, orka köra liksom. :brynad

flickan.nu eller nått fixar lackering.

Okej, nästa gång jag scotchar den ska jag lämna bort den.

:tummenupp

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, men jag har ju tagit ur innergrejerna i hjälmen för tvätt fattar du väl.
De har ju blivigt ( :rofl ) ingnodda med svett förra säsongen nämligen. Det är därför du ser en arg varelse i min fina hjälm.
Numer är visir och innerhjälm på plats så glöm att du kommer se något mer. :fakta

Funderar förresten på det där med vax som verkar vara en intressant uppfinning, kan man vaxa visiret? Rubba också?

Förresten, jag har för länge sedan på forumet ställt frågan om att tvätta visir i diskmaskin, är det fortfarande ingen som testat? Fy fan vad skönt det vore med nästintill underhållslöst och bara in med allt i maskinen, sman borde testa tt köra hela hjälmen också egentligen.

:banana

Till en början brukar jag bara tvätta visren med fingrarna och diskmedel och ljummet vatten. Men när de trots denna försiktighet ändå blivit repiga så brukar jag vaxa dem på båda sidor. Det återskapar dessutom lite av imskyddet som brukar ha försvunnit då. När de blivit ännu repigare så använder jag en sorts plastrubbing som finns bla på Clas i sjön innan jag vaxar dem. När denna sista smörjelse inte längre funkar så handlar jag nytt. Det är möjligt att vanlig rubbing kan funka också, men det kan ju vara för grovt... :gnissla Prova på en liten yta isf.

I knew it! Du ska bara ha den parkad och bräcka diskomopparna med :rofl

Visir i diskmaskinen har jag inte testat. Då måste jag handla en diskmaskin först... :hihi

/J

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Till en början brukar jag bara tvätta visren med fingrarna och diskmedel och ljummet vatten. Men när de trots denna försiktighet ändå blivit repiga så brukar jag vaxa dem på båda sidor. Det återskapar dessutom lite av imskyddet som brukar ha försvunnit då. När de blivit ännu repigare så använder jag en sorts plastrubbing som finns bla på Clas i sjön innan jag vaxar dem. När denna sista smörjelse inte längre funkar så handlar jag nytt. Det är möjligt att vanlig rubbing kan funka också, men det kan ju vara för grovt... :gnissla Prova på en liten yta isf.

I knew it! Du ska bara ha den parkad och bräcka diskomopparna med :rofl

Visir i diskmaskinen har jag inte testat. Då måste jag handla en diskmaskin först... :hihi

/J

Jag brukar också stå och fingra på visiret men orka liksom.
Nästa gång du eller någon annan har ett uttjänt visir: testa i maskinen! Det skulle göra alla hojbröder ( :rolleyes: ) en enorm tjänst om det visar sig fungera.

Jag ska vaxa visiren, det är bara det att jag lagt vaxet i ett stort rum som heter "källare" nu. :gråta

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag brukar också stå och fingra på visiret men orka liksom.
Nästa gång du eller någon annan har ett uttjänt visir: testa i maskinen! Det skulle göra alla hojbröder ( :rolleyes: ) en enorm tjänst om det visar sig fungera.

Jag ska vaxa visiren, det är bara det att jag lagt vaxet i ett stort rum som heter "källare" nu. :gråta

Du är hopplös :hihi

Det här är skiten på repiga plastvisir där vax allena ej längre hjälper iaf, finn på Clas:

Bifogat

• 344035_X_2005-06-27_073735.jpg
    344035_X_2005-06-27_073735.jpg
    30 KB · Visningar: 99

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ett annat plus med att vaxa är att eventuella problem med imma minskar. Absolut bäst är ändå att vid regn bara vrider man på huvudet varpå fartvinden tar hand om dropparna, inget sketrans torkande med klafsiga vantar! Håller ett tag sen på med nytt vax, under minuten tar det.
Putsar högst ogärna men visiret är jag noga med.
Kör bara ljummet vatten, dryga yes och wettex för att sen runda av med autosmart vaxpolish.(Eller biltemas/sonax/turtle eller vad som finns tillhands).
Blev hyggligt poppis förra semestern då mitt jättelika sadelfack rymde även detta samt trasor då det regnade väsentligt.

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
""Rengöring
Använd en mjuk trasa och rent, ljummet vatten (helst destillerat vatten) för att rengöra
visiret. Om visiret är mycket smutsigt (av t.ex. insekter) kan du hälla i litet diskmedel i vattnet.
ANVÄND ALDRIG BENSIN, THINNER, BENSEN ELLER ANDRA LÖSNINGAR DÅ
DESSA KAN HA EN MOTVERKANDE EFFEKT PÅ VISIRETS KVALITET!
Även produkter som är märkta som rengöringsmedel för hjälm/visir kan ha en motverkande
effekt på visirets kvalitet!
Detta gäller även andra (plast-)delar på visirsystemet (visirfästen, stödplattor) och ventilationsanordningarna
på hjälmen.""

Taget från Arai`s användar manual,var på en Arai skolning en gång och där sa dom att visiret kan bli skarpt och splittras av tex. ett stenskott,så man skall vara ytterst försiktig vad vaxet innehåller.Skulle inte vara helt skönt med trynet fullt me splitter!:mattias

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ja visst går det bra att både polera o vaxa Araien.
Så gjorde jag med min hjälm en gång o aldrig mer.
Efteråt när jag skulle ta på mig hjälmen inför en mc-tur så for den ur händerna på mig som en blöt tvålbit! :mad:
Såg den flyga genom luften i ultrarapid o rulla runt på asfalten för att bli ännu repigare än förut! :gråta
Fy tusan för nyvaxade hjälmar... :rodnar

:rofl Ser framför mig hur du gör bort dig i sann Clouseau-anda:D

Vaxa hjälmar är inget problem. Matta hjälmar ska man nog hoppa över dock:rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som testat att få bort skalbagge- och nyckelpigemos med flytande rubbing? Det är ju fullständigt omöjligt att få bort det med tvål och vatten utan svamp, och ja, med svamp, hm, nej tack.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
blöt handduk över hjälmen, låt stå över natten, gno bort dan efter.
kan prova med lite diskmedel om det är riktigt jävligt.
funkar för det mesta.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...