Polera plast och tank

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Goddagens

När man ska göra iordning plasten på hojen, vad ska man tänka på då?
Är plasten klarlackad? Isf, skadar man om man går på med tex autosol? Eller funkar det att använda tex autosol för att få bort lite skavmärken o sånt om man lägger på lite vanligt bilvax efteråt?

O samma med tanken, är den lackad på samma sätt som en bil, dvs att man kan polera den o sen vaxa den som vanligt?

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Goddagens

När man ska göra iordning plasten på hojen, vad ska man tänka på då?
Är plasten klarlackad? Isf, skadar man om man går på med tex autosol? Eller funkar det att använda tex autosol för att få bort lite skavmärken o sånt om man lägger på lite vanligt bilvax efteråt?

O samma med tanken, är den lackad på samma sätt som en bil, dvs att man kan polera den o sen vaxa den som vanligt?

plasten kan vara både med och utan klarlack, men troligtvis med...
Släng autosolen så långt du kan, på tok för grovt! jätte bra till krom som är stenhårt..
är det väldigt ful och repig lack kan du börja FÖRSIKTIGT med rubbing, är det "normalt" slitage kan du börja med polish och sen lägga på vax..

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
x
vad rekommenderar ni för bil/mc schampo?vax? vilket är bäst för hoj?nån som har nån favorit?

mvh

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

sportbike

Guest
Det finns ju en mängd olika polermedel som funkar mer eller mindre bra,men ett litet tips är ett milt polermedel som nästan alla har hemma:Tandkräm.
Ta lite på fingret och gnugga på repan.
Luktar ju gott också.......

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
x

Mister NO

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Honda VTR1000F
Sonax Schampo 2 in 1 + Sonax Vax och Sonax Polish vid behov, allt finns på Statoil......skitbra grejer ;)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag måste bara instämma, sonax är överlägset mest prisvärt. Man kan få mycket bra glas med deras flytande hårdvax.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.. å så använder du vanligt bilschampo innan du vaxar den eller hur gör du själva rengöringen?

Ja precis. Jag bara tvättar den med vanligt bilschampo innan.
Men faktum är att sonax flytande hårdvax även är mitt bästa lackrengöringsmedel om det är ngn alfaltsprick eller annan som ska bort: blöter man en duk med lite sonax flytande hårdvax på och gnuggar lite lätt så försvinner fläcken oftast direkt och övergår till duken som blir svart.

Så faktum är att man brukar få bort ev fastsittande fläckar när man stryker på sonax, kolla på duken så ser du att den ofta blir smutsig.

Mvh
Jörgen

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Hade själv en del tvättrepor på min tank nyligen såg jag så jag körde masin + sonax rubbing på den, nu är den len som f*n! Avslutade med att vaxa den två varv med sonax hårdvax.. Sonax är kalas!

knowme

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
x
hur e det med delar som inte får bli för blöta(elektronik, bromsar etc) kan man spola LITE vatten på eller e det totalt förbjudet,för det rinner ju ändå ner när man tvättar å ävennär det regnar!täcka för avgasröret,luftintagen med plastpåse?

och vilka delar kan man schamponera å vaxa in?endast kåpor å tank?:confused:

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln