polera ramen!

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Jag läste några av inläggen som handlade om att polera detaljer på hojar. Jag knatade ner till garaget för att se om lite autosol kunde göra underverk på min hoj. Först polerade jag fästena till passagerarens fotpinnar, det blev skit snyggt. Sen tänkte jag prova ramen. Jag vet att man igentligen ska slipa den först men jag tänkte att jag kan ju prova direkt med autosol. Men det gick inget vidare, jag polerade i en halvtimme. Det ända som hände var att ytan blev slät och fin men knappast krom blank :( Varför? fästena gick ju fint att polera utan att slipa först. Är ramen hårdare eller har den någon beläggning som måste bort först? hjälp!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hahahaha, ursäkta skrattet vännen......

R1:an är eloxerad på utsidan, alltså den har ett ytskikt som e hårt som satan som måste bort först....
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Ravetrancer skrev:
hahahaha, ursäkta skrattet vännen......

R1:an är eloxerad på utsidan, alltså den har ett ytskikt som e hårt som satan som måste bort först....

Jazzå! tyckte att det var nå skumt. Vad händer om man slipar bort eloxeringen då? är det negativt på nå sätt?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ok, lyssna nu här.....ska du slipa i eloxeringen så måste du vara 100% säker på att du tänker polera skiten. Annars kommer det att bli en mycket mycket tydlig fläck där....den kommer för alltid att synas och man kommer att kunna tro att den kanske är skadad i ramen......

I vilket fall som helst, när du slipat ner eloxeringen då kommer du till aluminiumet och kan börja med slipning inför polering.....

E det nåt mer du undrar så fråga gärna
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Pulverlacka ramen grå :)

Eller lämna in den till rejvis :tummenupp

750RR
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Ravetrancer skrev:
ok, lyssna nu här.....ska du slipa i eloxeringen så måste du vara 100% säker på att du tänker polera skiten. Annars kommer det att bli en mycket mycket tydlig fläck där....den kommer för alltid att synas och man kommer att kunna tro att den kanske är skadad i ramen......

I vilket fall som helst, när du slipat ner eloxeringen då kommer du till aluminiumet och kan börja med slipning inför polering.....

E det nåt mer du undrar så fråga gärna

Jo, det är några saker jag undrar innan jag börjar. Eloxeringen måste ju finnas där av någon anledning, eller? ska den skydda aluminiumen? Vad händer om jag slipar bort den?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
eloxeringen finns först och främst där för utseendet, sen är den oxo såpass hård att den även skyddar ramen från mindre repor etc.

när du väl polerat ramen så behöver du ju inte kasta grus på ramen o dyl. annars blir det repor. Som sagt, du behöver inte oroa dig så mycket om du polerar, man är väl såpass försiktig med sin hoj att man inte kastar grus o skit på den....det blir inga repor på min ram iaf.

Om du ska polera önskar jag dig lycka till och välkommen till polerklubben..... :)
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00

Om du ska polera önskar jag dig lycka till och välkommen till polerklubben..... :) [/B]


Thanx! Jag får ju inte ta ut hojen på ett år. Så när den ändå står där i garaget kan man ju snygga till den lite!!!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
är du duktig mekare??? Isf kan du lämna in ramen på aveloxering, och jag lovar att du sparar det värsta du nånsin gjort i ditt liv.......fast det innebär att du måste plocka isär hojen....

Annars e det bara att nöta på med 220papper ellr kanske ännu grövre...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Stopp å belägg!!!!

Slipa inte bort Eloxeringen.....
Då får du jobba arslet av dig för att få bort slipreporna!!!!
Och det är stehårt och Aluminiumen är mjukare dvs försinner lättare= Ojämnheter....

Gör så här.
Ta ramen och lämna in den på en ytbehandlings firma och be dom "Nåta av" den...DVS med nån kokande syra som på nått sätt löst upp det där..å så lite ström tror jag..Försök inte själv!

Vipps så är Eloxeringen borta!

Sen är det bara å fin slipa med våtslippapper mod 1200 och finare
INTE torr slipa då det blir repor direkt...Alu måste ha smörjmedel när det slipas!

Sen så är det bara å polera...
Köp gärna ett polerings kit på Tex Jula till borrmaskinen...
Det går 1000 gånger lättare...
Passa dig bara för att köra Chucken i ramen.... :fatta!




God tur...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Alumin är mycket känsligt för korrosin, därav en av anledningarna till att den är så ''kraftigt'' ytbehandlad!
En stålram räcker det med lite färg förutseende skull
Tänk på att när man tar bort ytbehandlingen så fösvinner den även på insidan av rambalkar mm.

Jag tror att Ulf Lundin kan utveckla ämnet mera än vad jag kan.

Kan nämna att nytillverkade flygplan får flyga max 50 timmar
innan dom måste målas och då är ändå dom flesta delarna
eloxerade.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kamikaze kid skrev:
Stopp å belägg!!!!

Slipa inte bort Eloxeringen.....
Då får du jobba arslet av dig för att få bort slipreporna!!!!
Och det är stehårt och Aluminiumen är mjukare dvs försinner lättare= Ojämnheter....



Sen är det bara å fin slipa med våtslippapper mod 1200 och finare
INTE torr slipa då det blir repor direkt...Alu måste ha smörjmedel när det slipas!

Sen så är det bara å polera...
Köp gärna ett polerings kit på Tex Jula till borrmaskinen...
Det går 1000 gånger lättare...
Passa dig bara för att köra Chucken i ramen.... :fatta!




God tur...
resultatet blir nog inget vidare om han gör som du säger....... :fakta

vare sig att börja med 1200 eller att använda borrmaskin, borrmaskinen rekommenderas absolut INTE........kör för hand, inget jobbigt om eloxeringen är borta
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jasså?

Då gjorde jag NOG fel då för det blev kanon!!!!
Körde förvisso med Vinkelslip, lump trissa och ställbart varv.
Men alla har kanske inte en sån vinkel slip så borrmaslkin tog jag som en jämförelse!

Inte jobbigt när Eloxeringen är borta???
Nähäpp!!!



Men du vet väl bäst! :tummenupp
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kamikaze kid skrev:
Jasså?

Då gjorde jag NOG fel då för det blev kanon!!!!
Körde förvisso med Vinkelslip, lump trissa och ställbart varv.
Men alla har kanske inte en sån vinkel slip så borrmaslkin tog jag som en jämförelse!

Inte jobbigt när Eloxeringen är borta???
Nähäpp!!!



Men du vet väl bäst! :tummenupp

du kan ju börja med att skippa ironin när du snackar med mig......

visa ett par bilder här så jag får se på ditt resultat istället.......

Vad var det för hoj du gjorde det på???

Jag har nu polerat 2st R1:eek:r ram+sving och jag borde väl fan veta hur dom ser ut och vad som borde göras på dom :fakta

Här kommer en bild eller 2 till dig
 

Bifogat

  • puts.jpg
    puts.jpg
    86.2 KB · Visningar: 437

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det blev visst 3 bilder
 

Bifogat

  • ram7.jpg
    ram7.jpg
    75.4 KB · Visningar: 407

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Hehe..bilderna var pricket över i:et ravis :D :tummenupp

Nu inleds polértävlingen... :D

1-0 till Ravis
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kamikazekid, visa mig nu ett par bilder....jag har väntat hela dan. Sen kan du ju vidareutveckla på hur man kan börja med ett 1200papper??????
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top