Polera repigt visisr, möjligt?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Inget vettigt :(
Polera repigt visir, möjligt?

Hej, har ett visir som hängt med i 4 hårda år så börjar bli rätt skamfilat, är det ens möjligt att polera upp visiret så mindre repor försvinner?

Hjälmen skall snart slängas så köpa ett nytt visir känns inte så lockande.
Mvh Von Anka

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Allt går väl att polera, men du måste slipa bort exakt lika mycket över hela visiret, annars kommer du få ett visir som är vågigt, och det ger en massa lustiga optiska effekter a la lustiga husets skrattspeglar.

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Förr (å de var länge sen) så fanns det en möbelpolish som hette "Johnsson möbelpolish" innehöll både slipmedel och lite silikon som gjorde underverk på visiret, har dock inte sett det på länge så det var säkert hälsovådligt :D

Men bra som fan var det

Eller är det nån som sett det på sistone ?

>>Eric

sportbike

Guest
Nä,Johnsons Pledge va det länge sen man såg,men det finns liknande produkter inom bilvård,typ Lahega Clean Wax 115.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Gamla hederliga Autosol är användbart till mkt. Jag har slipat bort repor i lacken på bilen med Autosol och det funkar betydligt bättre än alla andra produkter jag använt. Kanske funkar på ett plastvisir också, skulle inte förvåna mig.

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
testa med autosol, det har gjort underverk på både min mobildisplay och mitt visir :) lycka till

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
men du måste slipa bort exakt lika mycket över hela visiret, annars kommer du få ett visir som är vågigt, och det ger en massa lustiga optiska effekter a la lustiga husets skrattspeglar.
Jo att det är känsligt känner jag till men visiret är i ett sånt skick att det bara kan bli bättre, hur det än slutar blir jag en erfarenhet rikare.

testa med autosol, det har gjort underverk på både min mobildisplay och mitt visir :) lycka till
Finns nog ett hörne jag kan prova på.

På tal om vax, skulle jag kunna sno lite av vaxet polarn har till sin bil(märke okänt) eller skall det va nåt speciellt vax?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Jo har suttit här en stund med sonax plastic scratch remover och det blir bättre, men skulle vilja prova med nåt snäppet grövre först.

Vad tror ni om rubbing?
Är det nån skillnad på att köra med turtle rubbing compund, sonax flytande rubbing eller billig rubbing från biltema?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Vart fjärde år så borde väl till och med Von Anka kunna nalla lite ur pengabingen för att köpa nytt visir tycker man? :D

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nä,Johnsons Pledge va det länge sen man såg,men det finns liknande produkter inom bilvård,typ Lahega Clean Wax 115.

Sprayburken har jag inte sett på länge med Johnson Möbelpolish finns fortfarande, funkar kanon på repiga visir. Mitt mörka Arai visir har jag använt sedan -98, funkar fortfarande bra på min nya Araihjälm:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Då lägger jag till repiga CD skivor till listan!

På jobbet slängs skivorna i hög på arbetsbänken, och när man sen ska spela dom brukar inte spelaren hitta några startspår, då tar man fram autosoltuben och polerar en stund så funkar dom!

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Då lägger jag till repiga CD skivor till listan!

På jobbet slängs skivorna i hög på arbetsbänken, och när man sen ska spela dom brukar inte spelaren hitta några startspår, då tar man fram autosoltuben och polerar en stund så funkar dom!

grymt!
ett nytt användningsområde till då
autosol är nog världens bästa produkt!:yoparty

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Har polerat ett rejält använt visir (det var hårt slitet och ytan var matt). Autosol gjorde stor nytta, Sonax rubbing ännu bättre. Men det blev ändå MYCKET bättre med ett nytt.

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Vart fjärde år så borde väl till och med Von Anka kunna nalla lite ur pengabingen för att köpa nytt visir tycker man? :D
Känner du inte till hur snåla skottar är;)
Är på G med ny hjälm men tänkte samla lite erfarenheter först om hjälmskötsel, går den gamla hjälmen och visir åt fanders är det inte hela världen, lite värre med nya grejer.

Johnson Möbelpolish finns fortfarande
Var hittar man sånt?

Har polerat ett rejält använt visir (det var hårt slitet och ytan var matt). Autosol gjorde stor nytta, Sonax rubbing ännu bättre. Men det blev ändå MYCKET bättre med ett nytt.
Var det denna autosolen du använde?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073973

Vet du om autosol är grövre än sonax rubbing?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Johnson möbelpolish hittade jag på ICA

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Var det denna autosolen du använde?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073973

Vet du om autosol är grövre än sonax rubbing?

Japp, den var det. Och den är mycket grövre än Sonax flytande rubbing! Vill du testa hur grovt resultatet blir, testa att polera en (orepad) CD-skiva. Det BLIR repor när du polerar, skillnaden är hur tydligt dom syns... :näsblod Så det är ingen vidare idé att ge sig på ett bra visir med dessa polermedel, finns det inga repor när man börjar så kommer man ha när man är klar. Men som sagt, för att få ett gammalt slitet visir användbart ett litet tag till duger det. (Glöm inte polera insidan, den var lika dålig som utsidan på mitt visir.)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras