Polerade upp en 11år sliten originallack, kolla in!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
De billigare varianter jag har provat går inte att jämföra med de som kostar några slantar mer. Kan dock inte på rak arm säga vad det är för märke på de jag använder då jag lånar de av farsgubben som köpte grejerna av en som arbetade profesionellt med att polera så billiga saker är det dock ej. Är så kallade "vinkelslip maskiner"...

Men satsa hellre några mer slantar på bättre maskiner än att köpa billiga som inte gör jobbet om du ska köpa dig maskiner. Annars kan du hellre gnida för hand, med tillräcklig envishet och styrka klarar du nog att putsa upp det mesta dugligt utan maskin.

I övrigt ett tips på ett bra och lättarbetat medel är Autosmart Mirror Image https://shop.bollnasbilvard.se/autosmart-mirror-image-p-564-c-589.aspx
Finns en liknande rubbingprodukt också, funkar riktigt bra. Mer än de två produkterna behövs knappt :yoparty

Autosmart mirror image är skitbra! Vi använde den som vårt hemliga medel för att ta bort polerrosor efter användning av vanlig (ej oscillerande) polermaskin på riktig repig mörk lack

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Somsagt, den Claes Ohlson maskinen jag länka till har jag själv använt, använde den till och med själv på min hoj som ni såg. Delvis för att min stora inte hade några små hättar, och denna är jäkligt smidig på mindre ytor tyker jag faktiskt. (min är faktiskt över 6 år gammal, och funkar lika bra ännu)

Som någon annan skrev så en riktig maskin använder man vid riktigt svåra jobb. T.ex. en mörk hård lack som är repig. Med hård lack menar jag att alla lacker är olika hårt blandade, som ett ex. så har BMW väldigt hård lack. Och är väldigt svår arbetade. Sen finns det olika typer av hättar och olika "starka" medel för olika sorters repor och lack. Men det är en annan historia ;)

Sen som någon nämnde att man måste använda vatten är ju helt beroende på vad för typ av medel man använder och hur "hårt" man går på med den. Så det finns ingen generell sägen om att man ska ha vatten. Vissa medel gillar liten lätt vattendimma, andra behövs det inte alls på.

MVH
István

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Hoj
1985 Honda NS400R
Puts och sånt

Tjena!

Flickvännens Suki GS 500-90 är just inköpt och behöver putsas upp. Du verkar ha koll på detta, - svart lack med lite pearl. Dessutom är grenrören (mattsvarta) något tråkiga, ser ut som dina. Vad skall vi göra för att få cykeln att bli lite stoltare?

/Fleetwood & flickvän

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan, snyggt värre blev det ju!:tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Råkar inte ha en efterbild lik den första förebilden med spegling/motljus o allt? Nyfiken på hur pass dessa repor försvinner efter en ordentlig behandling.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0