Polering av kanaler mm.

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Jag tänkte fixa så att motorn kan "andas" lite bättre genom att polera cylinders överströmmningskanaler, boosterkanal och avgaskanaler.
Detta tänkte jag göra genom att använda våtslippapper och eventuellt autosol. Motorn är helt orginal för tillfället men jag ska förmoderligen använda ett öppet luftfilter. Funderar även på att skaffa boysen RAD reeds om de finns till nsr (såg att en kille med crm hade boysen reeds här på forumet). En kompis sa att man även kan göra väggarna som delar överströmmningskanalerna spettsiga vid cylinderfoten, är detta bra?

Finns det någon som har erfarenhet som kan ge mig tips om vad jag ska göra och inte göra, var ska man polera/inte polera, finns det någon annanstans man kan polera för att förbättra flöde?

Jag har en dremel till hands så jag kan ändra forma kanalerna om det ger något.

Någon som vet ifall dessa boysen tvåstegs (RAD) reeds finns till nsr och var man i så fall kan få tag på dem?

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Svårt ämne. O jag vet inte heller men många snackar om att det INTE skall vara polerat. Vad jag hört/läst(vad det nu skulle vara värt?) är två skäl. Det ena är att gaser strömmar bättre när gasskiktet närmast godset bromsas upp (pga friktion) Huvuddelen av gaserna löper då mot sin egna gas istälet för godset och ger lägsta möjliga friktion. Det andra skulle vara att små droppar fäster bättre på blanka ytor, vilket är negativt.

Man kan däremot fixa till "missar" så man får jämna fina ytor men med en viss yt-struktur. Konstiga kanter som uppenbart hindrar flödet kan man fixa.

Typ så har jag lärt mig. (Men jag brukar ha fel ibland)

Kanske fixa andningen på insug med bättre flöde samt bestycka rätt. D v s gå nedåt tills du har rätt färger på stift o kolv. Detta tillsammans med en effektpipa och en ny kolv/ringar. Blir klart märkbart effekttillskott.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Något som funkade under moppetiden var att gänga insuget så bränslet fick snurr, gav nåt litet :)

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Larco skrev:
Jag tänkte fixa så att motorn kan "andas" lite bättre genom att polera cylinders överströmmningskanaler, boosterkanal och avgaskanaler.
Detta tänkte jag göra genom att använda våtslippapper och eventuellt autosol. Motorn är helt orginal för tillfället men jag ska förmoderligen använda ett öppet luftfilter. Funderar även på att skaffa boysen RAD reeds om de finns till nsr (såg att en kille med crm hade boysen reeds här på forumet). En kompis sa att man även kan göra väggarna som delar överströmmningskanalerna spettsiga vid cylinderfoten, är detta bra?

Finns det någon som har erfarenhet som kan ge mig tips om vad jag ska göra och inte göra, var ska man polera/inte polera, finns det någon annanstans man kan polera för att förbättra flöde?

Jag har en dremel till hands så jag kan ändra forma kanalerna om det ger något.

Någon som vet ifall dessa boysen tvåstegs (RAD) reeds finns till nsr och var man i så fall kan få tag på dem?
Klart du ska polera kanalerna! :tummenupp :tummenupp :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
#Olsson# skrev:
Svårt ämne. O jag vet inte heller men många snackar om att det INTE skall vara polerat. Vad jag hört/läst(vad det nu skulle vara värt?) är två skäl. Det ena är att gaser strömmar bättre när gasskiktet närmast godset bromsas upp (pga friktion) Huvuddelen av gaserna löper då mot sin egna gas istälet för godset och ger lägsta möjliga friktion. Det andra skulle vara att små droppar fäster bättre på blanka ytor, vilket är negativt.

Det finns en anledning till att botten på racebåtar ser ut som de gör, dvs som ytan på en golfboll (som även den har en anledning till att det har "dimples" på ytan. Förenklat, lufter suger sig fast mot ytan om den är för slät. Turbulens orsakat av gjutskägg och skarpa kanter däremot är det man vill undvika.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Slipa bort uppenbara missar i gjutningen, men bry dig inte om att polera. Förutom möjligtvis i avgasporten eftersom sotet inte sätter sig lika lätt på en blank yta. Jag skulle föreslå att du knatar iväg till biblioteket och lånar en eller ett par böcker om tvåtaktstrimning, "Two Stroke Performance Tuning" av A. Graham Bell är en bra början.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
andersbrink skrev:
Det finns en anledning till att botten på racebåtar ser ut som de gör, dvs som ytan på en golfboll (som även den har en anledning till att det har "dimples" på ytan. Förenklat, lufter suger sig fast mot ytan om den är för slät. Turbulens orsakat av gjutskägg och skarpa kanter däremot är det man vill undvika.
Har alltid fått höra att en blank botten är det bästa.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Nykan skrev:
Har alltid fått höra att en blank botten är det bästa.

blir bottenfärg blank?
å så var det racerbåtar han snacka om. inte samma sak.

man ska itne polera insugskanalen så den blir blank, det är som nån tidigare skrev att friktionen ökar.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Skulle man sätta "golfbollsdimpler" på ett föremål som är strömlinjeformat (tex. en flygplansvinge) så skulle turbulensen i gränskiktet öka och luftmotståndet skulle öka eftersom energin i turbulensen bara kan tas från föremålets rörelseenergi.
Däremot kan luftmotståndet bli lägre med dimpler om föremålet inte är speciellt strömlinjeformat som tex. en boll.
En helt slät golfboll lämnar en turbulent vak efter sig som är nästan lika stor som bollens diameter, turbulensen i den vaken innehåller mycket rörelseenergi som tagits från bollens rörelseenergi, luftmotståndet blir alltså högt.
Om man har dimpler på bollens yta så får man visserligen mer turbulens i gränsskiktet men eftersom en turbulent luftström behåller sin vidhäftning till ytan längre än vad en laminär luftström gör så blir den turbulenta vaken bakom bollen tillräckligt mycket mindre för att det ska uppväga den lilla extra turbulens som man får i gränsskiktet.

När det gäller insug så vore det optimala att ha släta väggar och ha en laminär luftström hela vägen men är säkert svårt att lyckas åstadkomma, luftströmmen kan släppa från väggen och bilda kraftig turbulens med stora virvlar.
Då är det antagligen bättre att ha en yta som inte är helt slät och ger ett gränsskikt med lite turbulens men som inte kommer att släppa och ge kraftig turbulens längre ner i kanalen.
Dvs. om strömningen ändå kommer att bli turbulent så är det bättre med små virvlar än med stora.
I de fall man kan få strömmningen att bli helt laminär är det naturligvis bättre att ha släta kanaler men det är svårt att veta när det är möjligt.

Som det har sagts tidigare är det bäst att bara slipa bort gjutskägg och skarpa kanter men annars låta ytan vara som den är.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Fluxir skrev:
blir bottenfärg blank?
å så var det racerbåtar han snacka om. inte samma sak.

man ska itne polera insugskanalen så den blir blank, det är som nån tidigare skrev att friktionen ökar.
jag ska iaf fixa en blank alubotten på min båt

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Jag kan inte tänka mig att en skrovlig yta skulle ge mindre motstånd. Men självklart förstår jag att det kan orsaka större turbulens om luften "släpper" från väggen och börjar virvla.

Tack för råden men jag tänker putsa kanalerna så släta som det bara går och hoppas på det bästa :brinnerup . Jag är mycket nogrann så det ska nog gå bra.

Jag rapporterar hur det går för de nyfikna.

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Ej blankt nånstans i insuget eller kanaler.. om du slipar o fixar så blir det bra om du avslutar med att glasblästra. Matc porta porta allt, som mellan block och cylindern, alltid missar orginal.. kolla även så ingen utav packningen sticker in nånting någonstans, gör den säkerligen. Skicka iväg veven på ballansering också.. ny kolv o ringar, nytt stift, ställ tändning och rätt munstycke o vipps så har du trollat fram några hästar till iaf.

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Om du även hempuls portar in i loppet, alltså kanalerna in... var försiktig med att ta på höjden, och kolla vart du har öppningarna på ringarna så du inte filar ut där dom löper.. då är det kört.. så avslutar du med att runda till kanterna på kanalerna in i loppet lite..

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Jag har putsat en del nu. Det tar mycket längre tid än jag trodde men imorgon ska jag försöka att få klart det. Det kommer att bli riktigt bra tror jag.

Jag hade tänkt att avsluta med 1200 våtslip (det jag har hemma). Räcker det med 1200 eller måste jag ha finare när jag fixar finishen tro?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...och fortfarande frågar du om 1200-papper duger eller om du ska använda ännu finare slippapper? På en 600 Supersport med downdraft och i princip raka insugskanaler kan jag förstå vitsen med lite slätare yta, men en tvitaktare med kanaler som böjer sig i nästan 90 grader, well... som "tur" är (för motorn) - är det rätt svårt för dig att komma åt den korta radien på insugskanalerna. :D

Larco skrev:
Jag kan inte tänka mig att en skrovlig yta skulle ge mindre motstånd. Men självklart förstår jag att det kan orsaka större turbulens om luften "släpper" från väggen och börjar virvla.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras