Polerskadad......hjälp efterfrågas

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
snyggt, men hur fan får man bort dom minsta microreporna????? dom försvinner ju faaaaan inte
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
"Dagens I-lands problem"

;)

Det är säkert bra som det är. Småreporna är det bara du som ser. Sätt ihop och ut och glassa.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Goodstuff skrev:
"Dagens I-lands problem"

;)

Det är säkert bra som det är. Småreporna är det bara du som ser. Sätt ihop och ut och glassa.

hur låter din hoj???
Killen på fälgfixarna i helsingborg har en trx, och han hade borrat upp originalpipor o meckat lite med dom.....den hojen lät så jävla gött.....e det samma me din??? :)
 

Freud_954

E20Norr...
Gick med
5 Apr 2003
Ort
KråkSlottet...
Hoj
HojLös!!! Sökande!!! / Ford Sierra (Cosworth?)
Finns det ingen bild på hojen? :confused:

Skulle vara kul att se den innan man ger (ris & ros)... :notme
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Freud_954 skrev:
Finns det ingen bild på hojen? :confused:

Skulle vara kul att se den innan man ger (ris & ros)... :notme

jopp det finns det men det ser inte bra ut....nåt som inte stämmer med skiten, och Bike som ska komma o göra reportage...... :(

Sitter med halogenstrålkastare när jag polerar och då syns reporna jävligt lätt.....

Ännu en gång finns det nåt som inte lämnar repor?????

Snackade med en kille som gjort 101sätt att polera på R1-forum som sa att han jobbar med sånt, han sa att man kunde ta bort alla repor men ville inte säga hur....han snackade nåt om med maskin, men jag har testat med riktig polermaskin som billackerare har, men det blir ändå micro repor....samma är det med polerpappret när man torkar av autosolen.....masa repor.....
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Polertrissa, borrmaskin med 3000 rpm och auotsol. Funkade för mig men du kanske har helt andra krav. Mina fälgar blänker då som fan och folk är impade. :tummenupp
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Mell skrev:
Polertrissa, borrmaskin med 3000 rpm och auotsol. Funkade för mig men du kanske har helt andra krav. Mina fälgar blänker då som fan och folk är impade. :tummenupp

bilder???
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Nu är jag dåligt insatt i ämnet, men jag beundrar dig verkligen om du polerar med Autosol.... Vad proffs kör med är oftast en stor bänkslip maskin samt olika typer av poler vaxer och skivor med olika hårdlekar...

Kolla med skevab, tror jag dom heter... dom säljer Estwood i Sverige... dom har mycket produkter för polering samt blästring...

Mvh Mathias
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Autosol funkar i brist på annat. Dock luktar det och stänker ganska mycket. Finns ju betydligt bättre produkter för polering men man är ju en glad amatör.

Har inga bra bilder på fälgarna, dessutom så måste dom poleras upp innan sommaren. Fälgarna blir inte så roliga i regn och kedjesmörja.. :( .
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Det finns ju diamantpasta i olika 'grovlekar' men det kanske inte ger tillräckligt bra resultat. Det var några år sen man höll på med sånt men vi använde det för att polera gjutformar för plast. Jag vet inte om det ger rätt resultat på aluminium men på stål gav det ett helvetes blänk. Men det tog tid. Vet inte riktigt var man köper det eller vad det kostar men om du hittar ett verkstadsföretag som tillverkar gjutformar för plastindustrin så vet de säkert...
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Sitt ner och andas en stund nu, den ÄR blank. Jag kan intyga det.
Du behöver inte oroa dig. Den enda du behöver är en någorlunda bra fotograf som kan ta fram skönheten i din hoj.
Vad jag har sett så är Bikes fotografer mycket dugliga, så dom lär nog göra den fin på bild med.
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Ravetrancer skrev:
jopp det finns det men det ser inte bra ut....nåt som inte stämmer med skiten, och Bike som ska komma o göra reportage...... :(

Sitter med halogenstrålkastare när jag polerar och då syns reporna jävligt lätt.....

Ännu en gång finns det nåt som inte lämnar repor?????

Snackade med en kille som gjort 101sätt att polera på R1-forum som sa att han jobbar med sånt, han sa att man kunde ta bort alla repor men ville inte säga hur....han snackade nåt om med maskin, men jag har testat med riktig polermaskin som billackerare har, men det blir ändå micro repor....samma är det med polerpappret när man torkar av autosolen.....masa repor.....


Rulla ut biken i dagsljuset allt högglanspolerat ser lite repigt ut i halogen/lysrörsbelysning tror jag, du kommer nog bli nöjd. mvh Fransson. :tummenupp
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Det finns egentligen bara ETT sätt att få bort de där mikroreporna.

Bananskal

Du använder insidan av bananskalet som ett vanligt slippapper. Börja med en banansort med grovt bananskal (de jamikanska Big Mike-bananerna t.ex), efter några timmar med detta är det dags att gå över till huvudslipningen. Till detta kan man med fördel använda bananskal från Cavendish-familjen eftersom de är både billiga och lätta att få tag på.
Som avslutande putsskal passar Figue Sucree (eller Figue Rose om du vill ha lite roligare färg på ramen).

Nackdelen med att använda bananputs är att ramen snabbt minskar i blankhet. Jag skulle råda dig till att utföra bananputsningen precis innan Bike kommer för att ta kort :D

Lycka till.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ravetrancer skrev:
hur låter din hoj???
Killen på fälgfixarna i helsingborg har en trx, och han hade borrat upp originalpipor o meckat lite med dom.....den hojen lät så jävla gött.....e det samma me din??? :)

Min låter skit just nu eftersom det är förgasarknas på den - baktänder som en gammal tändkulemotor. Annars låter den fint genom de dubbla kolfiberdämparna. Mumma!
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Min polare har ett bra uttryck, kn*llputs, men jag tycker nog redan att du har det...

Avslutar du med autosol, det är väl ganska grova korn i autosol ? Går som "rubbing" eller ? Om man tar bort autosolen jämra försiktigt med microfiberduk, och sen tar nåt typ hårdvax ?

Ska inte säga att jag vet nåt om alu-polering, men jag vet hur bakluckan på min bil blev när jag körde den med autosol och oscillernade maskin för att ta bort massa oxid, den blev... repig, inte så snygg, fick jobba rätt mycke med finare rubbing och hårdvax för hand för att få bort dom.

/XJR
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Om det var en LACKAD baklucka du tog det på så är det kanske inte såååå konstigt.
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hmmmm....självtycker jag inte att atusoplen repar , utan det är snarare polermaskin isf o polerduk.
kör med autosol tills det smälter , alltså man hör att det inte slipar mer utan bara polerar....
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top