Polis dömdes för tjänstefel för jagat moped

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hörde på radion att en polis som jagat en mopedist för en rödljuskörning dömdes för tjänstefel.
Detta innebar, enligt radioinslaget, att polisen inte får jaga trafikanter för brott som "bara" ger böter - vilket då är de allra flesta fall!

Tyvärr så hittade jag inte några artiklar om detta.

Snackade med en polis om just hurvida dom jagar trimmade mopeder, i sommras, och han sa då att de inte jagade ungdomar just för att de inväntade domstolsutslag om en mopedolycka som skett i samband med att den blev jagad av polis...

"Rask"

Guest
Polisens auktoritet håller på att tas bort precis som man gjort med lärarnas i skolan. Det var faktiskt deras fel att de vart beskjutna i södertälje.
Kan bara säga :tummenupp till politikerna :mad:

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
ninja99 skrev:
Polisens auktoritet håller på att tas bort precis som man gjort med lärarnas i skolan. Det var faktiskt deras fel att de vart beskjutna i södertälje.

Själv tycker jag detta känns lite knepigt då folk helt enkelt inte behöver bry sig om att stanna längre, kör dom bara tillräckligt vårdslöst så måste polisen ge upp?
Att deras auktoritet håller på att försvinna ser jag som en negativ grej. Det finns redan så jävla mycket skit som slipper igenom pga dom inte har rätt att aggera. :/

Som jag förstått det blev polisen attakerade och attakerade tillbaka då dom hade blivit utsända till någon plats? (rätta mig och jag har fel). Om nu så var fallet så kan jag inte få det till deras fel att dom blev beskjutna.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Muppi skrev:
Själv tycker jag detta känns lite knepigt då folk helt enkelt inte behöver bry sig om att stanna längre, kör dom bara tillräckligt vårdslöst så måste polisen ge upp?
Att deras auktoritet håller på att försvinna ser jag som en negativ grej. Det finns redan så jävla mycket skit som slipper igenom pga dom inte har rätt att aggera. :/

Som jag förstått det blev polisen attakerade och attakerade tillbaka då dom hade blivit utsända till någon plats? (rätta mig och jag har fel). Om nu så var fallet så kan jag inte få det till deras fel att dom blev beskjutna.

Polisen blev utkallade till platsen pga rapportering om att en 14årig flicka
blev attackerad med stenar av ett gäng killar, polisen kommer dit och får tag
i två av stenkastarna, då blir polisen attackerad av kompisar till killarna.
Klart att poliserna begär backup då, helt rätt dessutom.

I en intervju med folk som bodde där säger en äldre person att om
bara polisen hade åkt därifrån när dom hade tagit de två killarna.
Helt otroligt vilken inställning?! Ska polisen alltså åka från en plats om
dom blir attackerade bara för att det inte ska bli MER bråk?
Inte underligt att barnen till personer med den åsikten
fullkomligt skiter i polisen ?

Ne det daltas för mycket i min mening.
(dock vill jag inte ha det till: skjut först och fråga sen| Bara så ni vet :) )
Nu verkar det ju mera bli till ta dom o spring typ.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
cleaner skrev:
Ne det daltas för mycket i min mening.
(dock vill jag inte ha det till: skjut först och fråga sen| Bara så ni vet :) )
Nu verkar det ju mera bli till ta dom o spring typ.

Håller helt med om detta, polisen är till för att upprätthålla lagen och det behövs de för och de behöver auktoritet och stöd från högre instanser - t.ex. att Tingsrätter och dyl. DÖMER brottslingar som kommer in och inte bara släpper dem med en böteslapp som aldrig blir betald och en reprimand.

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
ninja99 skrev:

Hur fan kan de vara deras fel att dom blev beskutna :fatta! ????? Dom skötte bara sitt jobb när dom hjälpte tjejen.

Tycker polisen ska använda de åtgärd/våld som situationen kräver. Det är ju en jävla skillnad hur polisen ska hantera fortkörare, än ett upplopp eller om nån "nysvensk" med en AK-47 som tömmer ett magasin mot polisstation.

"Rask"

Guest
nasholm6 skrev:
Hur fan kan de vara deras fel att dom blev beskutna :fatta! ????? Dom skötte bara sitt jobb när dom hjälpte tjejen.

Tycker polisen ska använda de åtgärd/våld som situationen kräver. Det är ju en jävla skillnad hur polisen ska hantera fortkörare, än ett upplopp eller om nån "nysvensk" med en AK-47 som tömmer ett magasin mot polisstation.

Hört talas om sarkasm :kocko

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
UltraMarine skrev:
Hörde på radion att en polis som jagat en mopedist för en rödljuskörning dömdes för tjänstefel.
Detta innebar, enligt radioinslaget, att polisen inte får jaga trafikanter för brott som "bara" ger böter - vilket då är de allra flesta fall!

Det här blir ju då ganska intressant om man har kört lite för fort och polien har sett det. Enligt denna regel så får de inte jaga ifatt hojåkaren eftersom en fortkörning inte ger fängelse.
Det blir inte lika häftigt längre att "dra snuten" :tomten

sandstream

Guest
Göran skrev:
Det här blir ju då ganska intressant om man har kört lite för fort och polien har sett det. Enligt denna regel så får de inte jaga ifatt hojåkaren eftersom en fortkörning inte ger fängelse.
Det blir inte lika häftigt längre att "dra snuten" :tomten
En fortkörning kan väl ge fängelse om den ansen som grov vårdslöshet?
Kan tänka mig att 200 utanför ett dagis innebär att man får semester en månad eller två på en öppen anstalt.

Jag tror personligen att polisens jurister kommer att hitta något kryphål som gör att de kan fortsätta förfölja folk som kör för fort.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
En fortkörning kan väl ge fängelse om den ansen som grov vårdslöshet?
Kan tänka mig att 200 utanför ett dagis innebär att man får semester en månad eller två på en öppen anstalt.

Visst, men vem och vad avgör om det är grov vårdslöshet eller inte i trafik? Det är ju såklart i domstol det avgörs och inte polismammen på plats som dömmer folk. Dessutom ska det mycket till för att man ska fällas för det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
sandstream skrev:
Jag tror personligen att polisens jurister kommer att hitta något kryphål som gör att de kan fortsätta förfölja folk som kör för fort.

Det är ju bara för snuten att säga att dom trodde att föraren hade knark med sig eller stöldgods eller nått annat man kan åka in för, klart!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Det uppdagas ganska mycket annan brottslighet i samband med trafikkontroller. Pundare som har bilen full med stöldgods, narkotika etc (kanske din hoj). Brottslighet i trafiken och annan brottslighet går ofta hand i hand. Trafikkontroller är därför en viktig brottsbekämpande faktor.

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Victor skrev:
Visst, men vem och vad avgör om det är grov vårdslöshet eller inte i trafik? Det är ju såklart i domstol det avgörs och inte polismammen på plats som dömmer folk. Dessutom ska det mycket till för att man ska fällas för det.
Det kanske räcker med att fängelse finns med på straffskalan?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0