Polis kör på Hoj vid Sergels Torg.

Diversion

Guest
wheelieman skrev:
Jag förstår inte detta gnäll, alla som kör i trafiken vet vilka trafikregler som gäller, om man sedan bryter mot dessa så får man väl för fa.. ta konsekvenserna. Framförallt om man väljer att köra ifrån polisen eller åtminstone försöker :rolleyes:, jag menar att hade han valt att stanna direkt när polisen sa åt honom så hade ingenting hänt, klart bevis på att han inte hade rent mjöl i påsen.
Om det visar sig att hojen var stulen så kunde dom lika gärna kört över honom enligt min mening, han är ingen förlust för världen :whip Folk som inte kan hålla tassarna för sig själva ska straffas HÅRT!!! :whip

Som not kan väl sägas att jag förstår dom som försöker dra efter att ha fångat lite laserstrålar i för hög fart, det är svårt och hålla sig emellanåt.
Men man ska inte gnälla i efterhand, det är bara att stå för det man gjort, och underskatta inte poliserna, många är allt för duktiga på att köra.


Så snuten får använda vilka metoder som helst? Ponera att du inte ser första signalen att stanna eller till en början missupfattar situationen om en civilsnut är inblandad. När du väl stannar är det alltså okej att han sliter ut dig ur bilen och ger dig ett par kyssar med batongen för att du försökte "smita" ?

För något år sedan fick en kille en hjärnblödning och körde in i en någons trädgård. Snuten slet upp dörren och gav han stryk då han trodde det rörde sig om en rattfyllerist. Även om killen varit rattfyllerist borde gris förlåt snuten ha sett att han hängde halvt medvetslös över ratten och alltså inte utgjorde något större hot.

Det är inte frågan om att polisen inte ska kunna stoppa smitare utan var gränsen går för övervåld och om säkerheten för allmänheten i vissa situationer äventyras ännu mer av Ramboingripanden. Sådant måste förstås bedömas utifrån situationen men rohypnoloffren till snutar i Sthlm verkar utifrån vad jag hör inte vara så duktiga på sådana avvägningar.
 
Last edited:

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Diversion skrev:
Så snuten får använda vilka metoder som helst? Ponera att du inte ser första signalen att stanna eller till en början missupfattar situationen om en civilsnut är inblandad. När du väl stannar är det alltså okej att han sliter ut dig ur bilen och ger dig ett par kyssar med batongen för att du försökte "smita" ?

För något år sedan fick en kille en hjärnblödning och körde in i en någons trädgård. Snuten slet upp dörren och gav han stryk då han trodde det rörde sig om en rattfyllerist. Även om killen varit rattfyllerist borde gris förlåt snuten ha sett att han hängde halvt medvetslös över ratten och alltså inte utgjorde något större hot.

Det är inte frågan om att polisen inte ska kunna stoppa smitare utan var gränsen går för övervåld och om säkerheten för allmänheten i vissa situationer äventyras ännu mer av Ramboingripanden. Sådant måste förstås bedömas utifrån situationen men rohypnoloffren till snutar i Sthlm verkar utifrån vad jag hör inte vara så duktiga på sådana avvägningar.

Här är det ju knappast fråga om någon missuppfattning eller civilsnut, killen försökte dra ifrån polisen med en falskskyltad mc efter att ha vägrat stanna för någon trafikförseelse han gjort och knappast jämförbart med det exemplet du drog upp, polisen såg sin chans att få stopp på honom istället för att låta honom fortsätta med vansinnes färden genom stan där han skulle ha kunnat skada bra mycket fler oskyldiga och använde den mängd våld som krävdes för att få stopp på honom!
Med andra ord
"Gnäll inte när dom ökar mängden våld för att få stopp på honom, det var han som satte nivån"
Missförstå mig rätt här nu, OM hojen var stulen! så tycker jag dom gjorde helt rätt. När det gäller brottslingar som t.ex. tjuvar och annat löst folk, så klemas det alldeles för mycket
-hade det varit min hoj han snott så hade jag ta mig fa.. jublat om dom satt ett skott i pannan på honom.
Det här värdelösa rättssystemet som skyddar brottslingar som begår brott i dagens läge suger.
Jag säger inte att polisen gör rätt i alla lägen, det vore omänskligt, och jag har suttit och förbannat dom själv många gånger när det gått lite för fort. Men följer man inte lagen så är det bara att bita i det sura äpplet och stå för det man gjort.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Jag var i Stockholm i helgen och kom förbi en stund efter att olyckan skett.

Så här såg det ut då...
 

Bifogat

  • webr1img_5596.jpg
    webr1img_5596.jpg
    96.5 KB · Visningar: 351

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
En till...
 

Bifogat

  • webr1img_5597.jpg
    webr1img_5597.jpg
    98.8 KB · Visningar: 343

Diversion

Guest
Nej i just detta fall kanske killen var skyldig, jag försvarar på intet sätt tjuvar och smitare. Poängen är att om det skapas ett prejudikat om att det är ok, så kommer snuten att använda denna metod allt oftare.

Till slut kommer någon 15-åring med trimmad moppe eller någon äldre som inte gjort sig skyldig till något värre än slarvig och ouppmärksam körning att ligga på trottoaren med hjärnan sipprande ned i närmsta dagvattenbrunn.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Polisen kommer att göra det som de tycker är lämpligt i alla situationer. Sen kan de missbedöma och göra fel då och då. Det är nog fan inte lätt med alla fyllon och hetsiga jäklar vi har i trafiken, speciellt här i Sthlm. Jag går i alla fall inte och oroar mig för att bli överkörd av Polisen även fast jag var ute och luftade hojen ordentligt norr om stan idag. Man ska nog bråka ordentligt med dem innan de ger sig på en fysiskt.

Diversion skrev:
Poängen är att om det skapas ett prejudikat om att det är ok, så kommer snuten att använda denna metod allt oftare.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Som jag trodde var mc:s "falskskyltning" en förminskad kopia av vv:s egen skylt.
Men genast var lynchmobben på G och hänga den här "mc tjuven" som de snälla poliserna satt stopp för.
Många här åker runt med mindre skyltar som är snyggare men falska.
Är det rätt att poliser ska misshandla dessa om de anser det lämpligt vid något tillfälle?

För övrigt hade personen köpt denna fina 02:a för 10 dagar sedan.
 
Last edited:

Diversion

Guest
Nicke skrev:
Man ska nog bråka ordentligt med dem innan de ger sig på en fysiskt.

Ja jag hoppas du har rätt men har sett hur snutar provocerat fram ett bråk så dom kunde visa hur tuffa dom var. Återigen alla är inte sådana men alltför många är det.

Vad händer den dag då de gör en missbedömning? Det minsta man då kan begära är att de tar sitt ansvar men ooohnej...

Skulle inte vilja vara den snut som knackar på dörren och säger till en far att hans 15-årige son ligger på intensiven eller bårhuset.
Ska han säga att, jaja hade han bara stannat så...
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
zykl0n skrev:
Som jag trodde var mc:s "falskskyltning" en förminskad kopia av vv:s egen skylt.
Men genast var lynchmobben på G och hänga den här "mc tjuven" som de snälla poliserna satt stopp för.
Många här åker runt med mindre skyltar som är snyggare men falska.
Är det rätt att poliser ska misshandla dessa om de anser det lämpligt vid något tillfälle?

För övrigt hade personen köpt denna fina 02:a för 10 dagar sedan.

Nyfiken fråga bara!

Var falskskyltningen enbart en hemmagjord skylt med det riktiga numret?

Jag tycker fortfarande inte det är försvarbart att köra som ett svin i trafiken och riskera andras liv, alldeles för många tror dom är odödliga roadracingförare ända tills det händer någonting, vilket då allt för ofta resulterar i att kommentaren "det var ju inte meningen". Då är det försent!

Vad det gäller min kommentar angående Tjyvar och banditer tidigare så håller jag fortarande på min tidigare linje.
SKJUT AV DOM JÄ.... OCH LÅT OSS ANDRA FÅ LEVA I EN BEHAGLIG VÄRLD!

Sluta klema med brottslingar :whip
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
wheelieman skrev:
Nyfiken fråga bara!

Var falskskyltningen enbart en hemmagjord skylt med det riktiga numret?

Ja skylten var en minder kopia av orginalskylten.
Snygg men i lagens mening en falsk skylt.
Även praktiskt att nämna av polisen för att kasta de onda blickarna mot mc-föraren.

Vet vi att den här killen kört som en galning?
Smet han verkligen?
Eller är det också en praktisk efterkonstruktion av polisen när de kommit till insikt om att de tagit i lite väl hårt?

Även jag tycker att tjuvar och riktiga banditer ska sättas åt hårt.

Men återigen måste jag framhålla att enskilda polismän inte ska ha rätten att mejja ner personer som de anser gjort ett lindrigt trafik brott.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Saxat ur DN.se

"Vid olyckan var farten runt 30 kilometer i timmen, enligt polisen. De uppgav också att jakten aldrig gick speciellt fort, utan högst i 50-60 kilometer i timmen. "

För att göra sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik så måste man väl köra lite snabbare va?!!

Hur fan kan man ramma någon för det??
Vissa poliser = :zpy
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Från www.dn.se:

"- Han brände förbi ett övergångsställe och ett rödljus där det var fullt med folk, och då tyckte polispatrullen att det var dags att avsluta vansinnesfärden. När han saktade in vid rondellen bestämde de sig för att dutta in i honom. När de gjorde det flög han över asfaltskanten, säger polisbefäl Anders Lindberg på plats.

- Det händer att man gör så, både med bilar och motorcyklar. I det här fallet gjorde de bedömningen att han fått ner farten så mycket att det gick att göra utan att orsaka några stora skador.

Senare på eftermiddagen ändrade polisen sina uppgifter och hävdade att motorcykeln när den saktade in hamnade bakom polisbilen. Polisen ska då ha bromsat in så att motorcyklisten körde in i bilen bakifrån."

Bilda er egen uppfattning.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Vad jag har lärt mig efter kontakt med både polis och tidiningar är att inget de säger är sant.
Kombinera dessa två och lägg till att den ena parten kanske gjort sig skyldig till tjänstefel.
Bilda er en egen uppfattning igen..

När de sedan kommer på att de gjort fel försöker de ändra historien att de mejjat ner mc:n.
Mc föraren är skadad och mc:n kunde skadat många när de okontrolerat flög ut bland folk.

Smitare eller inte.. rambo poliser bör bestaffas.
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Jag gjorde som jag misstänker att zykl0n gjort, ringde bilregistret och kollade upp regnumret. Det mesta verkar peka på att den "förfalskade" skylten verkligen var en mindre variant av den som vägverket vill att vi ska använda.

Min högst personliga slutsats: ni som har små skyltar, förbered er på att bli överkörda av polisen i sommar. :hej
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ojojoj, jag har icke godkända miniblinkare och ingen reflex bak + slipon! Äh, han försökte ju smita också - hade han stannat så hade det knappast blivit nån R1:a på marken.

Bjorn N skrev:
Min högst personliga slutsats: ni som har små skyltar, förbered er på att bli överkörda av polisen i sommar. :hej
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Vi kan ju leka med tanken att..

Killen gasade till lite som vi alla gör i vårtider(absolut inget alvarligt). :)
Polisen uppfattade detta som en fortkörning och kör efter.
Vid ett rödljus ser mc-föraren helt plötsligt att han har blåljus bakom sig.
Ajdå de påkallar fri väg tänker killen och kollar att det är fritt innan han kör.
Därefter byter han fil för att hålla sig ur vägen.
När han kommer fram till en rondell blir han helt plötsligt påkört bakifrån.
Killen faller illa och skadar ryggen så illa att han blir totalförlamad.
Mc flyger rakt in i en flicka som sitter och äter glass på en bänk.
Hon blir alvarligt skadad öven hon och kan aldrig mer gå.

Killen som polisen tror saknar körkort har i själva verket nyss fått tillbaka kortet så datorns information är felaktig.
---
När man tänker efter lite ser man att saker kan vara på olika sätt.
Ska detta avgöras i domstolen eller i några sekunder i en radiobil?

Smitning må vara helt fel men vem ska staffa en ev. smitare och hur hårt?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu är det grymt hopotetiska grejer vi är inne på. Alla normala trafikanter styr bara åt sidan när man har utryckningsfordon efter sig. Man försöker inte acca ifrån dem. Som det blev nu så lärde han sig att inte försöka köra ifrån Polisen igen och kanske flera andra tänker efter en gång extra innan de försöker. Det är väl bra.

zykl0n skrev:
Vi kan ju leka med tanken att..

Killen gasade till lite som vi alla gör i vårtider(absolut inget alvarligt). :)
Polisen uppfattade detta som en fortkörning och kör efter.
Vid ett rödljus ser mc-föraren helt plötsligt att han har blåljus bakom sig.
Ajdå de påkallar fri väg tänker killen och kollar att det är fritt innan han kör.
Därefter byter han fil för att hålla sig ur vägen.
När han kommer fram till en rondell blir han helt plötsligt påkört bakifrån.
Killen faller illa och skadar ryggen så illa att han blir totalförlamad.
Mc flyger rakt in i en flicka som sitter och äter glass på en bänk.
Hon blir alvarligt skadad öven hon och kan aldrig mer gå.

Killen som polisen tror saknar körkort har i själva verket nyss fått tillbaka kortet så datorns information är felaktig.
---
När man tänker efter lite ser man att saker kan vara på olika sätt.
Ska detta avgöras i domstolen eller i några sekunder i en radiobil?

Smitning må vara helt fel men vem ska staffa en ev. smitare och hur hårt?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nicke skrev:
Nu är det grymt hopotetiska grejer vi är inne på. Alla normala trafikanter styr bara åt sidan när man har utryckningsfordon efter sig. Man försöker inte acca ifrån dem. Som det blev nu så lärde han sig att inte försöka köra ifrån Polisen igen och kanske flera andra tänker efter en gång extra innan de försöker. Det är väl bra.

Jo helt klart mycket hypotetikst.
Men vad gör man inte för att öppna ögonen på folk som tycker att poliser ska få mejja ner folk efter eget tycke.
Poängen är att vi faktiskt inte har någon aning om vad som hänt i detta fall.
Men ändå var det folk som i kör skrek att vi skulle hänga denna kille och ge polisen medalj för rådigt ingripande.

Står du vid ett rödjus och måste flytta dig snabbt kör man.
Kan man inte svänga åt sidan måste/ska man gasa för att komma undan.

Som jag tidigare skrev har jag vid två tillfällen råkat ut för väldigt arga poliser som trott att jag försökt smita.
Hade de instället för att skrika högt åt mig valt att preja mig av vägen så kanske jag suttit i rullstol idag.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Naturligtvis skall inte polisen ha rätt att ramma motorcyklister, eller andra trafikanter heller för den delen, pga ett trafikbrott. Någon känsla för proportionalitet antar jag att de bör gå efter.

Det kan aldrig vara rimligt att polisen bidrar till att förvärra situationen, utan de skall använda sig av de medel de har, dvs helikopter, radio och vägspärr.

Har vi en kille som rånat en bank, och okontrollerat eldar rätt in i en folkmassa samtidigt som han drar iväg på bakhjulet i centrala stockholm, då må det vara hänt att man rammar honom.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top