en civilpolis som jagat en motard?
Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen
http://www.wighsnews.se/
Ingen motard!
En 06a eller 07as KTM endurohoj utan regplåt!!!
Blåa nummerbottnar tyder på en tävlingshoj!
Har snuten försökt preja endurocykeln?
Enligt lokalnyheterna blev det inga allvarliga skador på killen med endurohojen. Mer allvarliga skador på polisen. Hur allvarligt vet jag dock inte.
en civilpolis som jagat en motard?
http://www.wighsnews.se/newsbilder/07april793.jpg
Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen
Kolla in vad som hände! Från lokaltidningen UNT
cut------------------------------------------
Polisjakt slutade i mc-krasch - internutreds
Den kollision som i tisdags kväll inträffade mellan två motorcyklister, en polis och en 15-åring, på gamla E 4 söder om Björklinge var resultatet av en vådlig polisjakt. Fallet kommer nu att internutredas av polisen, erfar UNT.
- Det här är ett typexempel på hur en jakt inte får gå till. Det hela kunde ha slutat katastrofalt, säger en poliskälla.
En pojke, just fyllda 15 år, färdades på en cross-motorcykel. En motorcykelpolis beslöt sig för att stoppa framfarten, och tog upp jakten - utan att rapportera detta till sambandscentralen via radio eller telefon, enligt vad UNT erfar.
- Hade han gjort det hade han av vakthavande befäl fått order att avbryta, eftersom grundbrottet som kunde misstänkas endast gällde olovlig körning, uppger en polis för UNT.
- Det är bara när det rör misstanke om grova brott, t ex om det gällt en beväpnad bankrånare eller något sådant, som polisen tar till kraftigare metoder för att stoppa mopedister eller motorcyklister. Annars ska vi låta dem fara, med tanke på olycksrisken.
Enligt vad UNT erfar pågick jakten i minst en kilometer. Enligt vittnen prejade sedan mc-polisen pojken av vägen.
Resultatet blev att motorcyklarna kolliderade, för över hela vägbanan och kanade vidare ut på en åker.
- Det hela kunde ha slutat fasansfullt illa, uppger en polis.
Nu undkom bägge med skrubbsår och andra blessyrer av mindre allvarlig art.
cut----------------------------------------
DUMSNUT
Klart dom får följa efter. Men dom får väl inte hetsa så det blir en olycka om ursprungsbrottet inte är grovt.
Men det bedöms väl utefter varje tillfälle?
Men säg att man kommer i 150-200, ser plötsligt en lasercop och "vet" att man har blivit skjuten. Efter ett tag kommer man fram till ett polisuppbåd där en blåklädd man kliver ut och vinkar in en. Stannar du är du fu**ed. Ponera att du bara saktar ner lite lätt och glider förbi honom...svisch. Så elegant, så vackert, så säkert.
Kommer de efter med batongerna då i högsta hugg?? När "dom" har hunnit upp på hojarna/in i bilarna har ju jag lagt avsevärt avstånd mellan oss... Verkar rätt riskfritt enligt mig.
Det jag är ute efter är väl mer om en hastighetsöverträdelse i sig räknas som "såpass grovt" att de anser det är värt att sätta efter
(under förutsättning att man inte uiiilar förbi eller gör något annat dumt)
Jag körde in i en laserkontroll för några år sedan och gjorde precis som du beskrev ovan, insåg att körkortet satt löst, saktade ner, gjorde en liten snygg undanmanöver och åkte förbi. Precis när jag passerar ser jag i ögonvrån att han höjer armen och i princip reflexmässigt slår jag på gas och sen ser jag två mc-poliser som svänger ut från sidan så jag fick lite annat att tänka på Polaren som kom efter såg dock hur polisen tar batongen och måttar ett slag mot mig men när jag gasar på så kastar han den efter mig Mc-poliserna gav dock upp ganska snabbt, möjligt att de fick order att avbryta.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|