Polis-mc i krasch norr om Uppsala

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
en civilpolis som jagat en motard?

07april793.jpg

Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen

http://www.wighsnews.se/

Ingen motard!

En 06a eller 07as KTM endurohoj utan regplåt!!!
Blåa nummerbottnar tyder på en tävlingshoj!

Har snuten försökt preja endurocykeln?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ingen motard!

En 06a eller 07as KTM endurohoj utan regplåt!!!
Blåa nummerbottnar tyder på en tävlingshoj!

Har snuten försökt preja endurocykeln?

aha, konstigt att han inte dragit ut på ängarna direkt med endurohojen men kanske var en nitisk polis, -ingen aning dock hur det ligger till

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Enligt lokalnyheterna blev det inga allvarliga skador på killen med endurohojen. Mer allvarliga skador på polisen. Hur allvarligt vet jag dock inte.

Dark_Messenger

Guest
Vadå, så om man drar vid en kontroll t ex, så får inte harry följa efter:va

Verkar skumt:confused:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Klart dom får följa efter. Men dom får väl inte hetsa så det blir en olycka om ursprungsbrottet inte är grovt.

Men det bedöms väl utefter varje tillfälle?

Dominator-Rocks

Guest
en civilpolis som jagat en motard?

http://www.wighsnews.se/newsbilder/07april793.jpg

Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen

Kolla in vad som hände! Från lokaltidningen UNT
cut------------------------------------------
Polisjakt slutade i mc-krasch - internutreds
Den kollision som i tisdags kväll inträffade mellan två motorcyklister, en polis och en 15-åring, på gamla E 4 söder om Björklinge var resultatet av en vådlig polisjakt. Fallet kommer nu att internutredas av polisen, erfar UNT.
- Det här är ett typexempel på hur en jakt inte får gå till. Det hela kunde ha slutat katastrofalt, säger en poliskälla.
En pojke, just fyllda 15 år, färdades på en cross-motorcykel. En motorcykelpolis beslöt sig för att stoppa framfarten, och tog upp jakten - utan att rapportera detta till sambandscentralen via radio eller telefon, enligt vad UNT erfar.
- Hade han gjort det hade han av vakthavande befäl fått order att avbryta, eftersom grundbrottet som kunde misstänkas endast gällde olovlig körning, uppger en polis för UNT.
- Det är bara när det rör misstanke om grova brott, t ex om det gällt en beväpnad bankrånare eller något sådant, som polisen tar till kraftigare metoder för att stoppa mopedister eller motorcyklister. Annars ska vi låta dem fara, med tanke på olycksrisken.

Enligt vad UNT erfar pågick jakten i minst en kilometer. Enligt vittnen prejade sedan mc-polisen pojken av vägen.
Resultatet blev att motorcyklarna kolliderade, för över hela vägbanan och kanade vidare ut på en åker.
- Det hela kunde ha slutat fasansfullt illa, uppger en polis.
Nu undkom bägge med skrubbsår och andra blessyrer av mindre allvarlig art.

cut----------------------------------------

:näsblod :dummer DUMSNUT

Dark_Messenger

Guest
Klart dom får följa efter. Men dom får väl inte hetsa så det blir en olycka om ursprungsbrottet inte är grovt.

Men det bedöms väl utefter varje tillfälle?

Men säg att man kommer i 150-200, ser plötsligt en lasercop och "vet" att man har blivit skjuten. Efter ett tag kommer man fram till ett polisuppbåd där en blåklädd man kliver ut och vinkar in en. Stannar du är du fu**ed. Ponera att du bara saktar ner lite lätt och glider förbi honom...svisch. Så elegant, så vackert, så säkert.

Kommer de efter med batongerna då i högsta hugg?? När "dom" har hunnit upp på hojarna/in i bilarna har ju jag lagt avsevärt avstånd mellan oss... Verkar rätt riskfritt enligt mig.

Det jag är ute efter är väl mer om en hastighetsöverträdelse i sig räknas som "såpass grovt" att de anser det är värt att sätta efter:va
(under förutsättning att man inte uiiilar förbi eller gör något annat dumt)

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Men säg att man kommer i 150-200, ser plötsligt en lasercop och "vet" att man har blivit skjuten. Efter ett tag kommer man fram till ett polisuppbåd där en blåklädd man kliver ut och vinkar in en. Stannar du är du fu**ed. Ponera att du bara saktar ner lite lätt och glider förbi honom...svisch. Så elegant, så vackert, så säkert.

Kommer de efter med batongerna då i högsta hugg?? När "dom" har hunnit upp på hojarna/in i bilarna har ju jag lagt avsevärt avstånd mellan oss... Verkar rätt riskfritt enligt mig.

Det jag är ute efter är väl mer om en hastighetsöverträdelse i sig räknas som "såpass grovt" att de anser det är värt att sätta efter:va
(under förutsättning att man inte uiiilar förbi eller gör något annat dumt)

Jag körde in i en laserkontroll för några år sedan och gjorde precis som du beskrev ovan, insåg att körkortet satt löst, saktade ner, gjorde en liten snygg undanmanöver och åkte förbi. Precis när jag passerar ser jag i ögonvrån att han höjer armen och i princip reflexmässigt slår jag på gas och sen ser jag två mc-poliser som svänger ut från sidan så jag fick lite annat att tänka på :D Polaren som kom efter såg dock hur polisen tar batongen och måttar ett slag mot mig men när jag gasar på så kastar han den efter mig :arsele Mc-poliserna gav dock upp ganska snabbt, möjligt att de fick order att avbryta.

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Jag körde in i en laserkontroll för några år sedan och gjorde precis som du beskrev ovan, insåg att körkortet satt löst, saktade ner, gjorde en liten snygg undanmanöver och åkte förbi. Precis när jag passerar ser jag i ögonvrån att han höjer armen och i princip reflexmässigt slår jag på gas och sen ser jag två mc-poliser som svänger ut från sidan så jag fick lite annat att tänka på :D Polaren som kom efter såg dock hur polisen tar batongen och måttar ett slag mot mig men när jag gasar på så kastar han den efter mig :arsele Mc-poliserna gav dock upp ganska snabbt, möjligt att de fick order att avbryta.

Skönt o veta att man inte är själv, har ju inte fått några battonger kastandes men:D

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst det var jäkligt dumt av pojken att försöka dra ifrån polisen men desto dummare av polisen att preja av pojken. Jisses hans BMW drar väl KTM,s toppfart med hans 1:ans växel på BMW. Tycker det var oansvarigt av polisen, men visst de ska ju stoppa en med alla medel för att undvika att allmänheten kan ev skadas!

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
dumt av 15åringen... men man hade inte så bra omdömme då...
ännu dummare av konstapeln som hettsar en ung förare, borde ju ha insett att han inte stannar utan att vurpa.

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Ja, åtgärden måste stå i proportion till förseelsen, verkar inte riktigt så i detta fallet :tummenner

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept