Polisanmäla? Eller krama varandra i trafiken?

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Blev igår trängd och prejad av en gubbjävel som ville byta fil men ej förstod sig på "kugghjulsprincipen". När jag inte släppte in honom i filen körde han helt sonika på min bil och peka finger.
Så jag tog upp min kamera och fotade både honom och hans bil.

Nu till min fråga: Ska jag anmäla honom?

Misstänker att eftersom det inte finns några vittnen eller skador så kommer det inte leda någonstans. Men jag tänker ändå, om jag anmäler så kanske det finns fler konstigheter på gubben och länstyrelsen drar in hans kk. Eller också leder det bara till en massa konstigheter för mig och jag får lägga ner ett antal timmar på skit. Nån som vet?

En skit grej när man sitter i jobbets skåpbil, men det hör ju inte riktigt dit. Han skulle kunna göra samma sak på hoj. Har blivit påkörd bakifrån några gånger när jag körde mcbud och det känns inte lika roligt även fast farten bara varit runt 50-60 km/h.

Om alla skulle hålla på sin rätt och som i ditt fall hålla stenhårt på kugghjulsprincipen och bara köra så skulle det bli många krockade bilar/dag.

Att tror att alla billister skall köra helt enligt regelverket är väll som att tro att sporhojspiloter aldrig någonsin överstiger hastighetsbestämmelserna.

Last edited:
Kanske kan klassas som smitning om det blev skador... Om det nu var blixtlåsprincipen så antar jag att det satt en sådan skyllt oxå, annars så är det väll den som har väjningsplikt som åker dit... Även fast det är kö och dom flesta normalt funtade använder sig just av blixtlåset...

Bifogat

• pE15+N+EGn.jpg
    pE15+N+EGn.jpg
    5.8 KB · Visningar: 2,042
Kanske kan klassas som smitning om det blev skador... Om det nu var blixtlåsprincipen så antar jag att det satt en sådan skyllt oxå, annars så är det väll den som har väjningsplikt som åker dit... Även fast det är kö och dom flesta normalt funtade använder sig just av blixtlåset...

kugg200.jpg

Kugghjulsprincipen
Principen är ett fint exempel på spontant samarbete mellan trafikanter. Den används ofta när tät trafik från två vägar ska samsas om utrymmet på en väg eller när två körfält går ihop till ett. Man tillämpar inte högerregeln utan släpper fram varandra växelvis en i taget.

Ska kanske tillägga att när han körde på mig så rullade det i typ 60 km/h.

Edit: han bytte fil, för att hans tog slut + att jag hela tiden legat före honom. Jag upplevde inte ens att det var nån särskild fajt om platserna.

Last edited:
Vems fel det än var så är det alltid smitning om någon av parterna väljer att inte stanna vid olycksplatsen. :fakta

Ska kanske tillägga att när han körde på mig så rullade det i typ 60 km/h.

Edit: han bytte fil, för att hans tog slut + att jag hela tiden legat före honom. Jag upplevde inte ens att det var nån särskild fajt om platserna.

Ni körde i typ 60, du såg att hans fil tog slut och att han ville och försökte byta till din fil.. Men du släppte inte in honom? Hm. Jag är inte säker på om jag tycker att det är han som gjorde fel. :rolleyes:

Kugghjulsprincipen är inte heller en lag. Det är väl mer ett påbud? I Körkortsboken och på min körskola så fick jag nöta att "Man ska visa varandra hänsyn i trafiken och i varje situation göra sitt yttersta för att undvika olyckor" eller något liknande..

Häng inte upp er på kugghjulsprincipen.

Det jag undrade va om det är värt att anmäla en gubbjävel som kört på ens bil bara för att han är på dåligt humör.

Jag tycker nog personligen att det är för mycket besvär men jag jobbarnatt den här veckan och har inget för mig på dagarna mer än att jag kanske ska gå och klippa mig + att jag har väldigt nära till polisstationen.

mjaa, att bara gnälla och klaga på en situation eller tillstånd, men inte göra någonting åt det, är som att knyta näven i fickan; blir bara på låtsas och har ingen effekt (möjligtvis en viss effekt bara på just den personens genitalier).

bara genom att skapa tråden, har du egentligen påbörjat med att 'ta tag i saken' och kan fortsätta med att ta reda på vem bilisten är (tog bild på reg.nr?) och det kanske inte leder till åtal, rättegång, böter m.m m.m men du kan iallafall tala om för honom hur du upplevde situation. och det är värt all besvär. annars är du bara en simpel gnällgubbe...

do the right thing, m.a.o.

och återkom om hur det gick.

kugg200.jpg

Kugghjulsprincipen
Principen är ett fint exempel på spontant samarbete mellan trafikanter. Den används ofta när tät trafik från två vägar ska samsas om utrymmet på en väg eller när två körfält går ihop till ett. Man tillämpar inte högerregeln utan släpper fram varandra växelvis en i taget.

Är det inte så att det är en "påbudsregel"? Att den alltså gäller så länge den fungerar, men att högerregeln gäller för att bedöma vem som står skyldig om det falerar?

I det läget har gubben gjort fel, men du är skyldig för olyckan.

Kommer ihåg nåt om att det var helt vrickat det där när jag gjorde teorin för s¨ådär tyysen år sen.

Hmm.. I 60 gäller nog aldrig kugghjulsprincipen.. då är det nog vanlig påfart hur fan man än vänder på det.

Sorry, men du är nog skyldig!

Ni körde i typ 60, du såg att hans fil tog slut och att han ville och försökte byta till din fil.. Men du släppte inte in honom? Hm. Jag är inte säker på om jag tycker att det är han som gjorde fel. :rolleyes:

Kugghjulsprincipen är inte heller en lag. Det är väl mer ett påbud? I Körkortsboken och på min körskola så fick jag nöta att "Man ska visa varandra hänsyn i trafiken och i varje situation göra sitt yttersta för att undvika olyckor" eller något liknande..

Jag släppte in bilen som låg jämsides med mig, det va väl snällt o omtänksamt? Den här farbrorn låg ju bakom mig hela tiden.

Låter som om människan försökte köra om dig på påfarten...
Sådana släpper inte jag in heller...
Hittills har dock ingen jäkel vågat köra på mig... skulle de göra det skulle helvete braka lös...
Så jäkla bråttom har de inte att de ska tvinga mig att bromsa för att släppa in dem när det är de som ska in i min fil...
Nu vet jag inte om det var så men ändå...

O på vilket sätt är det hans fel om någon annan kör på honom genom att byta fil in i honom??????

EDIT: Det handlar i mina fall inte om att stå på min rätt... Det handlar om töntar som ska vinna en billängd o ska tränga sig in längst fram vid en påfart... Det är tomt bakom mig men de ska försöka gasa om mig på insidan... De flesta gånger behöver man ju inte ens gasa mer för att de inte ska lyckas... IDIOTER!!!

Last edited:
Häng inte upp er på kugghjulsprincipen.

Det jag undrade va om det är värt att anmäla en gubbjävel som kört på ens bil bara för att han är på dåligt humör.

Jag tycker nog personligen att det är för mycket besvär men jag jobbarnatt den här veckan och har inget för mig på dagarna mer än att jag kanske ska gå och klippa mig + att jag har väldigt nära till polisstationen.

Är det vart att krocka bara för att du skall hålla på din rätt?

Jag hade en polare som kör som du,(Edit: Inte alls säkert att du kör som honom,sorry. hela tiden höll han stenhårt på alla lagar/regler oavsett om någon råkade göra ett fel så blev han förbannad gasade/bromsade gärna lite mer för att konstra till det lite extra, ett idiotiskt beteende!

Var lite tolerant/ödmjuk istället oavsett om det är medtrafikantens/idiotens fel så äre väll inte värt att krocka sin bil för att man har rätten på sin sida.

Om du lätt hade kunnat undvika olyckan så tycker jag det är lika mycket ditt fel och du får stå ditt kasst.

Last edited:
Är det vart att krocka bara för att du skall hålla på din rätt?

Jag hade en polare som kör som du, hela tiden höll han stenhårt på alla lagar/regler oavsett om någon råkade göra ett fel så blev han förbannad gasade/bromsade gärna lite mer för att konstra till det lite extra, ett idiotiskt beteende!

Var lite tolerant/ödmjuk istället oavsett om det är medtrafikantens/idiotens fel så äre väll inte värt att krocka sin bil för att man har rätten på sin sida.

Om du lätt hade kunnat undvika olyckan så tycker jag det är lika mycket ditt fel och du får stå ditt kasst.

Du har missuppfattat mig.

edit: till Dominator-Rocks, kan inte du sluta skriva i tråden? Jag är inte intresserad av dina tankar.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...