Polisanmälan, vad händer sen?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vårdlöshet i trafik.

Från en tidigare tråd.....Ta det med hans chef!

BOLLNÄS
Villkorlig dom med 50 timmars samhällstjänst
blev straffet för en man från Söderala, som prejade en motorcykel som
försökte köra om honom. En mc-förare var på väg till jobbet och hamnade bakom en mindre lastbil i Bollnäs..
Lastbilen körde långsammare än 50 km/tim. Han bestämde sig för att
köra om. Men när han kom jämsides med lastbilen svängde den hastigt till vänster. Mc-föraren slog i armbågen i lastbilen. Han vinglade till mot trottoarkanten och höll på att köra omkull. Mc-föraren avbröt omkörningen, men gjorde strax därefter ett nytt försök. Även den gången prejades han av lastbilen. Han körde efter lastbilen
och konfronterade chauffören. De gick tillsammans till polishuset. Lastbilschauffören försvarade sig med att han precis passerade en skola och att han ansåg att det var olämpligt att göra en omkörning där. När han såg motorcykeln i backspegeln, markerade han olämpliga genom att svänga han över på mötande körfält. Hudiksvalls tingsrätt anser att chauffören ”agerande är fullständigt oacceptabelt”. Mannen i 40-årsåldern från Söderala visade en ”uppenbar likgiltighet för andra människors liv” och döms för grov vårdslöshet
i trafik.
Ljusnan 30/04 2010.

Komplettering:

Han blev naturligtvis av med sitt körkort.

KentW

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
hmm

Du får lite spolarvätska på dig (något olagligt eller farligt med att använda spolarna på bilen?)

Du lägger dig i döda vinkeln o blir förbannad för att bilen svänger ut framför? eller du menar riktigt sida sida?... han kanske bara inte såg dig men mest troligt är väl att han blev förbannad för att du lade dig jämsides o puttrade och med det hindrade hans omkörning, ungefär som jag blir förbannad när bilar ligger i vänsterfilen o hindrar mig som kommer bakom.
Men man får ju inte preja nån för det.. ofredande? snarare dråpförsök om det sker i motorvägsfart.

Ot; youtubetjejen med kameran verkar ju inte vara särskilt uppmärksam själv.. hon vrider inte det minsta på huvudet när hon byter filer så förstår inte hennes ojande över att vägen är ett "battlefield"... det blir som man gör det.

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
hmm

Du får lite spolarvätska på dig (något olagligt eller farligt med att använda spolarna på bilen?)

Du lägger dig i döda vinkeln o blir förbannad för att bilen svänger ut framför?... han kanske bara inte såg dig.

Ot; youtubetjejen med kameran verkar ju inte vara särskilt uppmärksam själv.. hon vrider inte det minsta på huvudet när hon byter filer så förstår inte hennes ojande över att vägen är ett "battlefield".

Nej, jag låg inte i döda vinkeln, jag låg precis bredvid förardörren. Han såg mig klart och tydligt och han hörde min tuta klart och tydligt. När prejningen var genomförd använde han spolarna åter igen, vääääldigt länge. Så han var väldigt väl medveten om vad han gjorde.

Jag vet inte hur många som har kommenterat detta nu men, läser ni innan ni skriver? Anledningen till att jag ringde farbror blå var inte att jag blev blöt. Sedan tycker inte polisen att prejas med motorcyklister är något som behöver anmälas, men tyckte att spolarvätska är ofredande (så för att svara på din fråga: ja tydligen kan det vara olagligt) och valde att rubricera det som just detta.

Men som tidigare konstaterat i tråden (av diverse skribenter) så är det tydligen inget konstigt att som hojåkare bli prejad av bilar, och som svar på det skall man inte fjanta sig med polisen utan ge igen med kängor på backspeglar och vindrutor. Jag har tagit lärdom och vet hur jag ska uppföra mig frammöver :tummenupp

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jo det var helt klart med uppsåt, en gång på längre håll. Sedan en gång till i 4-5sekunder när jag låg närmre. Tröttnade och la mig sidledes med honom. Hade inte brådis någonstans så jag puttrade på bredvid honom en bit i fullt laglig fart (4filig motorväg), han ville väll om och stampade gasen i botten när det blev ett litet tomrum framför honom och svängde rakt ut i min fil. Efter den stunten satte han på torkarna igen i 10sekunder...

Men vänta här nu.. Det gick alltså till så att killen spolade rutan och du råkade bli nedstänkt. Då gör du tvärtemot andra och lägger dig närmare. När killens ruta inte blev tillräckligt ren och han spolar en gång till, då blir du skogstokig och lägger dig bredvid i samma fart för att hindra honom att byta fil. Till slut dyker en lucka upp och han gasar på för att byta fil. Då gasar du med och blir nästan trängd av honom när han byter fil, eftersom han inte såg dig i döda vinkeln och trodde du låg kvar i samma fart snett bakom honom.
Har jag förstått det hela rätt?

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Om du på något sätt vill ha upprättelse ska du kontakta företaget och prata med dom. Ett sånt stort företag har garanterat en policy om hur bilar i tjänst ska framföras.

Håller med dig, man ska inte tolerera att bli prejad med avsikt.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Nej, jag låg inte i döda vinkeln, jag låg precis bredvid förardörren. Han såg mig klart och tydligt och han hörde min tuta klart och tydligt. När prejningen var genomförd använde han spolarna åter igen, vääääldigt länge. Så han var väldigt väl medveten om vad han gjorde.

Jag vet inte hur många som har kommenterat detta nu men, läser ni innan ni skriver? Anledningen till att jag ringde farbror blå var inte att jag blev blöt. Sedan tycker inte polisen att prejas med motorcyklister är något som behöver anmälas, men tyckte att spolarvätska är ofredande (så för att svara på din fråga: ja tydligen kan det vara olagligt) och valde att rubricera det som just detta.

Men som tidigare konstaterat i tråden (av diverse skribenter) så är det tydligen inget konstigt att som hojåkare bli prejad av bilar, och som svar på det skall man inte fjanta sig med polisen utan ge igen med kängor på backspeglar och vindrutor. Jag har tagit lärdom och vet hur jag ska uppföra mig frammöver :tummenupp

Det är inte ok att bli prejad men jag har fan slutat att orka bry mig. För 20 år sedan så var bilisterna i Tokholm försiktiga när man körde knarr. Men det är tvärt om nu för tiden. Kanske är det vårt egna fel vad vet jag.. Det är i alla fall bara att konstatera att om man som jag kör mellan Söderort och dem centrala delarna av stora staden och man lyckas att ta sig fram utan att bli prejad, medvetet eller omedvetet så blir man rätt förvånad..

Förra året stod tex köerna still mellan gullmars och söderledstunneln norrut och MCn framför mig körde mellan bilraderna precis som jag och helt plötsligt så tyckte en bil att kommer inte jag fram så ska fan inte MCn glida förbi, pang sa det och bakhjulet trycktes åt sidan och föraren tappade kontrollen och var på väg ut över räcket på bron.. Ni som kört där vet att det är långt ner om man hamnar på fel sida räcket... Det händer sånt varje dag så det är tyvärr inget konstigt.. Men lika jävligt varje gång..

/den laglydige

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
bara trådskaparen vet ju exakt hur händelseförloppet gick till, jag uppfattade det som att polisen tyckte prejningen var ofredande men jag läste kanske slarvigt.
Känga en bil är kanske inte nåt jag skulle rekomendera för om jag som gillar att köra bil med skulle vara med om det hade det nog inte slutat så bra..... 1690kg bil mot 200,,,,, man är trots allt rätt billig på en hoj.

men en känga eller 4 när bilägaren kliver ut kunde vara på sin plats.:tummenupp

Man blir förvånad över vissa bilägare, körde nästan in i en ikväll som inte kunde bestämma sig vilken fil puckot ville vara i... men det skulle gjort mest ont på han/hon :)

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Varit med om liknande saker det har slutat efter jag höjt foten nära backspegeln så du visar vad som kan hända. Det har funkat än så länge.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hade en Volvo för några veckor sedan så fan låg och naggade i bakskärmen på hojen.
Blev vansinnigt irriterad på hans vårdslösa sätt.
Inväntade en 2-1 sträcka där det fick ihop till enfiligt och drog om en lastbil i relativ hög hastighet precis innnan.
Höjde tempot en del och marshade iväg för att slippa idioten.
10 minuter senare dyker han upp igen precis på samma sätt.
Då blinkar jag vänster (detta är på motorväg) för att signalera till idioten att lämna mig ifred.
Då drar dåren upp en spade i framrutan på sin privatbli (inga blåljus, bara hellljussignalering och en spade i framrutan).
Sedan blir jag uppläxad om att jag minsann inte ska rosta av på allmän väg.

Efter detta så åker jag ut igen och håller 110 åpå mätare, snuten orkar i ungefär 20 sekunder sedan kör han om i 140.

Idag blev jag omkörd av en mcpolis när jag låg i mätarhastighet på 125 (på 110), han stirrade in i bilen ordentlig och sedan bombade han iväg i 160+ och upprepade proceduren med framförvarande bilar.

På detta fick jag 3150 i böter för fortkörning +16 och körförbud en vecka innan (okej, körförbudet är ju knappast något att diskutera, jag hade dålig koll och besiktning dagen efter boten...utan anmärkning kan jag tillägga)

Efter dessa händelser så är jag måttligt motiverad att framföra fordon över huvud taget.
Eller helt enkelt skaffa en sporthoj 2005+ så jag inte behöver kämpa för att lämna dem bakom mig.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Förra året stod tex köerna still mellan gullmars och söderledstunneln norrut och MCn framför mig körde mellan bilraderna precis som jag och helt plötsligt så tyckte en bil att kommer inte jag fram så ska fan inte MCn glida förbi, pang sa det och bakhjulet trycktes åt sidan och föraren tappade kontrollen och var på väg ut över räcket på bron..

Självklart borde det vara grymt hårt straff på prejning.

Vad gäller för övrigt vid köer, får man dra om på vägren, mellan filer eller mellan vänsterfil och mitträcke :va

Själv gör jag det aldrig för jag tycker att MCn ska ha lika stor plats som en bil, dvs mitt i filen.

Om jag klämmer mig om bilarna trots att ingen ledig fil finns borde ju motsatsen också gälla att bilarna kan tränga sig om mig även om det inte finns någon ledig fil. Tex vid ett rödljus.

Nä jag håller mig alltid mitt i min fil och tycker MCn ska ha en "bilplats"

Men vad säger lagen ?

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Självklart borde det vara grymt hårt straff på prejning.

Vad gäller för övrigt vid köer, får man dra om på vägren, mellan filer eller mellan vänsterfil och mitträcke :va

Själv gör jag det aldrig för jag tycker att MCn ska ha lika stor plats som en bil, dvs mitt i filen.

Om jag klämmer mig om bilarna trots att ingen ledig fil finns borde ju motsatsen också gälla att bilarna kan tränga sig om mig även om det inte finns någon ledig fil. Tex vid ett rödljus.

Nä jag håller mig alltid mitt i min fil och tycker MCn ska ha en "bilplats"

Men vad säger lagen ?

Vägren får du aldrig köra på oavsett höger eller vänster sida, den är inget körfält.
Att köra mellan bilarna KAN bedömas som vårdslöshet beroende på hur man gör det, men sköts det lugnt och snyggt verkar det som det gått bra för de flesta. Om du ska köra om någon i samma körfält, som det ju blir när du kör mellan bilarna, ska det ske till vänster.
Det största hotet verkar vara bilister som inte kan accepetera att du kommer fram snabbare än vad de gör så de försöker stänga vägen för dig.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Vägren får du aldrig köra på oavsett höger eller vänster sida, den är inget körfält.
Att köra mellan bilarna KAN bedömas som vårdslöshet beroende på hur man gör det, men sköts det lugnt och snyggt verkar det som det gått bra för de flesta. Om du ska köra om någon i samma körfält, som det ju blir när du kör mellan bilarna, ska det ske till vänster.
Det största hotet verkar vara bilister som inte kan accepetera att du kommer fram snabbare än vad de gör så de försöker stänga vägen för dig.

Kan finnas andra anledningar än att MCn kommer fram fortare som gör billistarna pissed.

Jag har fått sidan skrapad av MC som BARA skulle tränga sig fram, det fanns djävlar ingen plats i kön då det var vägarbetesmaskiner som tog upp vägren + mera och lastbil i bredd och min bil i filerna som man gjort smala.

Lik förbannat skulle MCn klämma sig förbi med skrap som resutat :huvet:huvet:huvet

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Kan finnas andra anledningar än att MCn kommer fram fortare som gör billistarna pissed.

Jag har fått sidan skrapad av MC som BARA skulle tränga sig fram, det fanns djävlar ingen plats i kön då det var vägarbetesmaskiner som tog upp vägren + mera och lastbil i bredd och min bil i filerna som man gjort smala.

Lik förbannat skulle MCn klämma sig förbi med skrap som resutat :huvet:huvet:huvet

Det är klart det kan finnas fler orsaker, och det där är ju naturligtvis inte ok. Finns det inte plats får man vänta.
Själv brukar jag försöka ge plats åt hojar som kommer mellan köerna, om jag hinner se dom i tid.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hade en Volvo för några veckor sedan så fan låg och naggade i bakskärmen på hojen.

det är lite lustigt, förr i tiden va ju polisen till för att skydda allmänheten, stoppa brott etc etc.

Nuförtiden är det polisen som begår mest brott, beter sig som svin i trafiken, orsakar fara för allmänheten och orsakar en hel del olyckor och personskador varje år, ibland tom dödsfall, de spenderar merparten av sin arbetstid med att trackasera och provocera allmänheten.

En gång för några år sen låg jag och körde ca 130 på 110väg, närmar mig ett vägarbete med 70-skylt, 3 filer går ihop och blir en, gubbar i orangea kläder som arbetar vid vägen så självklart släpper jag gasen när jag ser skylten och vägarbetarna.

När jag närmar mig vägarbetet och min fart sjunkit till ca 90km/h, så flyger det förbi en polisbil i vänsterfilen och slänger sig in framför med däcktjut för att komma in enda filen som är öppen, och kör rakt igenom vägarbetet mellan alla arbetare utan att bromsljuset ens blinkar till en enda gång, han höll MINST 160, troligen mer än så.

Inga blåljus eller nånting, blev så ställd att jag drog upp mobilen och ringde till polisen, för att berätta att jag nyss sett en polisbil som uppenbart blivit stulen.

Fast polisen la bara på luren i örat på mig :va

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
När bilisten i fråga gör som han gör med flit förstår jag att du gör en Polisanmälan , tror dock inget kommer att hända .
Vill du jävlas tbx så kontakta The Phonehouse & tala om vad som har hänt & berätta att du har gjort en Polisanmälan på detta .

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...