Polisanmälan?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Detta e bara en hypotes!
Ponera att man accelererar snabbt och någon stör sig på det. Kan en privatperson då(eller polis som e off duty) göra en anmälan på en för detta? Man har ju inte blivit haffad eller så...men kan man ställas till ansvar för störande av allmän ordning eller så? Utan att ha blivit stoppad, bara på regnummret?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Mingves skrev:
Detta e bara en hypotes!
Ponera att man accelererar snabbt och någon stör sig på det. Kan en privatperson då(eller polis som e off duty) göra en anmälan på en för detta? Man har ju inte blivit haffad eller så...men kan man ställas till ansvar för störande av allmän ordning eller så? Utan att ha blivit stoppad, bara på regnummret?

vet inte. tror inte det. dom måste väl ändå ta dig "in action"...

jag hade en gubbe som störde sig på mig en gång. han bor vid favorit-rakan. en dag när jag kom åkande så cyklade han bredvid vägen. helt plötsligt så slängde han sig av cykeln och rusade upp och ställde sig mitt i vägen :kocko jag svängde bara runt han och gav han fingret :hihi i vilket fall. varje gång han ser mig så hytter han med näven och skriker, men någon polispåhälsning har jag aldrig fått.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Trafikförordningen
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § <klipp>...
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Vanlig respekt för andra människor - varken mer eller mindre - gäller även hojåkare, även om många tror sig stå över sådant.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
69:an skrev:
Trafikförordningen
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § <klipp>...
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Jo, men då måste de ju stoppa mig in action. Hur vet de annars att det e jag som kört?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Mingves skrev:
Jo, men då måste de ju stoppa mig in action. Hur vet de annars att det e jag som kört?

Det är en annan sak, du frågade om någon kan anmäla och det går alldeles utmärkt. Däremot är det inte helt lätt att styrka vem som kört en hoj med ett visst regnummer vid ett visst tilfälle...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
69:an skrev:
Det är en annan sak, du frågade om någon kan anmäla och det går alldeles utmärkt. Däremot är det inte helt lätt att styrka vem som kört en hoj med ett visst regnummer vid ett visst tilfälle...
Nä, det var väl det jag tänkte.

Låt oss säga att man accelererar snabbt, stannar vid ett rödljus och ca 10 m bort står några och ser sura ut. Skulle en anmälan av dessa på enbart regnummer kunna resultera i böter/straff? Självklart har man hjälm, dock med öppet visir kanske så att de ser lita av anskitet.
Det finns ingen mätning på fart eller så.

detta e rena spekulationer.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Självklart ska man visa respekt för medmänniskor i trafiken. Det värsta av allt är att när man väl gör det, får man paraplyn kastade på sig. Kul värre. :3freak

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
hållundan skrev:
Självklart ska man visa respekt för medmänniskor i trafiken. Det värsta av allt är att när man väl gör det, får man paraplyn kastade på sig. Kul värre. :3freak
Vad har du gjort nu :D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mingves skrev:
Nä, det var väl det jag tänkte.

Låt oss säga att man accelererar snabbt, stannar vid ett rödljus och ca 10 m bort står några och ser sura ut. Skulle en anmälan av dessa på enbart regnummer kunna resultera i böter/straff? Självklart har man hjälm, dock med öppet visir kanske så att de ser lita av anskitet.
Det finns ingen mätning på fart eller så.

detta e rena spekulationer.
Det finns folk till allt. Frågan är dock den, ponera att du hade hatat MCförare p.g.a. vissa omständigheter, hade du anmält en MCförare för att denns MC hade låtit för mycket?!

Visst, det går ju säkerligen att påpeka det (som klagande) om du, varje dag kör till jobbet 04:37 med öppet brötsystem och dina grannar inte gillar detta speciellt mycket.

Att du dock kör en vanlig dag mitt i stan och accelererar i takt med trafikrytmen blir anmäld och fälld för detta låter som ett mysterium för mig. Visst anmäla kan säkerligen vederbörande gnällspik göra, men efterspelet och en eventuell påföljd är troligtvis mindre sannolikt än att Elivs skulle återuppstå.

DFMSWEDEN

Restless &amp; Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Anmäla går bra att göra om någon blir störd pga av dig...MEN då står ord mot ord och ingen bevisning går att frambringa! (om det inte finns vittnen förståss)

Slutsats: Brott kan ej styrkas.....kommer en åklagare att skriva (om) en anmälan blir aktuell....

Har själv råkat ut för en sådan situation som du beskriver.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mingves skrev:
Vad har du gjort nu :D
Kör på 70väg, bred, rak fin sådan. Ser långt fram att hund och hundens matte spatserar över. Det är skyltat; lekande barn. Slår därmed av hastigheten till ~65, går ut med bra avstånd från brud- och hundjävel, varvid jag får ett turkost paraply kastat mot mig.

Visst, det är "startsträckan" till en av Hallands roligaste vägar, hon har säkerligen hört en del ylande, och brötande maskiner där i sina dagar, men att kasta ett paraply mot nästa tjomme (läs: jag) som åker förbi var tämligen ointelligent.

Blev så chockad vid tillfället att jag inte ens hann reflektera över händelsen och åka tillbaka för att tala vett i hund- och brudjäveln.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
DFMSWEDEN skrev:
Anmäla går bra att göra om någon blir störd pga av dig...MEN då står ord mot ord och ingen bevisning går att frambringa! (om det inte finns vittnen förståss)

Slutsats: Brott kan ej styrkas.....kommer en åklagare att skriva (om) en anmälan blir aktuell....

Har själv råkat ut för en sådan situation som du beskriver.
Ok, så du blev anmäld. Fanns det vittnen i form av privatperson då som sett regnumret?

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Svaret är NEJ... Du åker inte dit!!!

Om nu någon irriterat sig på hojjen som drog förbi så måste de ju kunna identifiera föraren vid det tillfället!

Spelar ingen roll fast det skulle finnas en videofilm av händelsen.... så länge föraren inte går att identifiera blir det inget åtal.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Kostet78 skrev:
Svaret är NEJ... Du åker inte dit!!!

Om nu någon irriterat sig på hojjen som drog förbi så måste de ju kunna identifiera föraren vid det tillfället!

Spelar ingen roll fast det skulle finnas en videofilm av händelsen.... så länge föraren inte går att identifiera blir det inget åtal.
Men även om nån skulle irriterat sig finns det ju ingen mätning vare sig på ljud eller hastighet....så det kvittar väl?

Davidk

Guest
låter som att det är dags att köpa ett mörkt visir för min del :rolleyes:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Davidk skrev:
låter som att det är dags att köpa ett mörkt visir för min del :rolleyes:
Alltså, jag skulle inte känna igen dig från att ha sett din avatar under tex 2minuter. Och då så kan jag ju verkligen granska din nuna...
Jag tror att risken för att den identifieringen e ganska liten! Sedan vad kan böterna va ifall någon anmäler dig....för kortet ryker väl knappast?

DFMSWEDEN

Restless &amp; Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Mingves skrev:
Ok, så du blev anmäld. Fanns det vittnen i form av privatperson då som sett regnumret?

Jo, mitt regnummer samt att personen kom fram till mig och gormade en sabla massa svordommar..... :)

Han tom ringde snuten i min närvaro.....tror du de kom...NIX.....men en anmälan blev gjord...med resultat: Förundersökning nerlagd !

Tillsaken var att jag hade kört lite på slangen och denna "oroliga" person tyckte inte om detta....kan inte förstå varför ?...för det var ju på en stor trafikled och han cyklade ju på cykelväg......hmmm.....

Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
DFMSWEDEN skrev:
Jo, mitt regnummer samt att personen kom fram till mig och gormade en sabla massa svordommar..... :)

Han tom ringde snuten i min närvaro.....tror du de kom...NIX.....men en anmälan blev gjord...med resultat: Förundersökning nerlagd !

Tillsaken var att jag hade kört lite på slangen och denna "oroliga" person tyckte inte om detta....kan inte förstå varför ?...för det var ju på en stor trafikled och han cycklade ju på cyckelväg......hmmm.....
Det betyder ju så gott som att så länge inte bängen tar dig så ligger man inte pyrt till :tungan

DFMSWEDEN

Restless &amp; Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Mingves skrev:
Det betyder ju så gott som att så länge inte bängen tar dig så ligger man inte pyrt till :tungan

Japp, det är så i mitt fall.....men om det finns vittne och annat, då vet jag inte riktigt hur det ska gå... :confused:

Inte har jag slutat köra på slangen för en "krängd" gubbe.... :tummenupp

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
DFMSWEDEN skrev:
Japp, det är så i mitt fall.....men om det finns vittne och annat, då vet jag inte riktigt hur det ska gå... :confused:

Inte har jag slutat köra på slangen för en "krängd" gubbe.... :tummenupp
Vittne, du menar om de är flera?
Hjälper det? Klart har man kört på slangen så syns ju det, men låt säga att man låter lite för mycket eller accelererar fort/kör typ 70 på 50väg eller så. Då kan de ju aldrig hävda att du kört för fort, de har ju ingen mätning vare sig på ljud eller hastighet...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln