Polisen är på hugget mot fildelare.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Att ha en extern hårddisk borde ju vara rätt smart. Så fort du gör nåt så gömmer du den på nåt schysst ställe. Sen kan man vara lugn.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Honkie: Tanken har slagit mej många ggr, sett för mkt på film tror jag :D

Sportarn: Satt precis o tänkte på det. dö smidigt jue, fast ja vet inte hur grundligt dom letar igenom lägenheten... :va

didjik

Guest
kanske dum fråga men hur funkar det om man vill kryptera den disken man har windows på? hur går formateringen till? har inte lust att formatera bort någon av mina stora diskar för att testa

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
stavgren skrev:
En fundering:
Om jag delar ut "I Robot - Proper DVD rip [XviD].avi" vilket egentligen är min heminspelade film där jag petar näsan i 2 timmar och APB laddar ner den, borde jag inte kunna stämma skjortan av dom då? :brynad
Noop för att ladda ner är lagligt. Dela ut copyrightskyddat material är olagligt.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
mjukis skrev:
Sportarn: Satt precis o tänkte på det. dö smidigt jue, fast ja vet inte hur grundligt dom letar igenom lägenheten... :va
Kan aldrig tänka mig att d vänder upp o ner på hela lägenheten bara för att de tror man har nån mer dator.

SmacK

Sparar på framdäcket!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ready to RACE!
Var det här i Göteborg det hände? har inte hört nått om det. bara om sthlm.

P-E

Guest
mjukis skrev:
Honkie: Tanken har slagit mej många ggr, sett för mkt på film tror jag :D

Tror inte de gör det, går de in och ser din dator de den ju. Tror inte det tänker, han har säkert en extern hårddisk han gömmer när vi kommer, bäst vi letar. Har man en dator antar de att allt finns på den. Kanske frågar har du fler datorer, men knappast har du en extern hårddisk.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Skönt att man sitter säker då.
Jag har ca 20gig utdelat och bara Motorfilmer(gratis) och andra småfilmer, allt fullt legalt sen att jag tar hem olegalt material och inte delar ut är en annan sak.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
För dom som är oroliga, köp en till dator som ni gömmer i väggen eller nåt sen kopplar ni trådlöst nätverk mellan dom två och sen delar ni ut vad som finns på den gömda datorn.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
sEiKo skrev:
För dom som är oroliga, köp en till dator som ni gömmer i väggen eller nåt sen kopplar ni trådlöst nätverk mellan dom två och sen delar ni ut vad som finns på den gömda datorn.

Gömma i väggen? :va
Tror inte kylningen blir så bra då... :rolleyes:

CracK_MasteR

NÅ it
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
På kommande...
Va ej på svenska hubbar bryr sig knappast om utlänningar.Va bara på privata hubbar.

Mina 2 tips. :tummenupp

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
MHK skrev:
fan va bra .... här är texten ...

"2 000 anmälningar mot Antipiratbyrån
Datainspektionen har under de senaste två dagarna tagit emot omkring 2 000 anmälningar mot Antipiratbyrån, som bevakar film- och spelbranschens upphovsrättsliga intressen.

– Vi har tagit emot runt 2 000 anmälningar på bara två dagar, det är väldigt många, säger Amina Grill, informationssekreterare på Datainspektionen.

Antipiratbyrån anklagas för att samla in ip–adresser med hjälp av ett automatiskt sökverktyg. Ip–adresser är att jämställa med personuppgifter och att samla in och registrera dem strider mot personuppgiftslagen, Pul, menar anmälarna.

– Privata intresseorganisationer ska inte få agera som offentliga, säger en anmälare som vill vara anonym. Antipiratbyrån har samlat på sig information om användare på internet. De har ingen rätt att kartlägga människor.

Nu ska Datainspektionen gå igenom anmälningarna och undersöka om ärendet faller under myndighetens ansvarsområde.

– Det finns vissa gränsdragningar mellan personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation, som Post– och telestyrelsen har tillsyn över. Vi ska träffas den 15 mars och diskutera vilken lag detta faller under, säger Katarina Högquist, jurist på Datainspektionen. Inom de närmsta veckorna tar vi nog ställning till om vi ska vidta någon åtgärd.

Om myndigheten bedömer att ärendet faller under Pul är nästa steg att ta ställning till om man ska utöva tillsyn. I sådana fall begär man ett yttrande från Antipiratbyrån.

– Vi kan också göra en inspektion på plats om vi anser att det är nödvändigt, men oftast blir det skriftväxling, säger Katarina Högquist.

Kommer Datainspektionen fram till att Antipiratbyrån har agerat i strid med Pul lämnar myndigheten ett påpekande för att få till stånd en rättelse. Om så inte sker, eller om överträdelsen är straffbar, kan Datainspektionen göra en polisanmälan eller hota med vite.

Är ip–adresser att betrakta som personuppgifter?

– Vi har bedömt det som att ip–nummer kan vara personuppgifter, men man får göra en bedömning i varje enskilt fall. Arbetsgivare kan ju till exempel få övervaka internettrafiken på arbetsplatser av säkerhetsskäl.

Katarina Högquist säger att hon inte känner till något tidigare ärende där det har kommit in lika många anmälningar. Antipiratbyrån har anmälts till myndigheten förut, men inte i ett liknande ärende. "

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024