Polisen får sista ordet...

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Var ute och puttra lite idag och råkade få framhjulet till att "lätta" då jag svängde ut från en korsning, och då jag kommer fram till ett rödljus som är ca 200m därifrån så ser jag att även mc polisen står i mötande körfält. ( jag står i en fyrvägs korsning) och jag ska svänga vänster så jag korsar polisens körfält och och kikar över axeln, och jo...polisen hänger efter mig.

Man blir lite nervös över att cykeldatorn ska vida rätt hastighet så man tar det ruskigt lugnt. kikar över axeln igen och polisen ligger en bit efter mig fortsätter att köra, kikar över vänster axel och polisen har då axelererat ifatt mig och gör tecken åt mig att svänga in till vägkanten.

Polisen frågar direkt efter körkotet, kontaktar sambandscentralen och kollar fordonet / körkortet. Sen börjar han påpeka att regplåten är svår att se, samt att "stänkskyddet" är bortkapat. polisen säger då att en del brukar ta bort den för att cykeln ska få snyggare linjer och att andra brukar ta bort den för att det ska vara lättare att köra på bakhjulet. Jag svarar att cykeln ser mkt snyggare ut utan "stänkskyddet" :) . polisen säger till mig att starta cykeln så att han får höra hur mkt den låter, jag startar cyklen och polismannen varvar upp den och säger

- Detta låter som att det är ca 110db och max gränsen är 103db, så dessa är inte godkända...Plus att regplåten är svår att se, jag var tvungen att köra "tätt" bakom dig får att kunna avläsa ditt reg nr.

Han plockar fram bötes häftet och ger mig böter (300kr) för att reg skylten var "svår" att se. Plus att jag måste göra nåt åt ljudet på cykeln.
 

Bifogat

  • Bötes boten.JPG
    Bötes boten.JPG
    55.3 KB · Visningar: 188
  • tln.JPG
    tln.JPG
    128.7 KB · Visningar: 150

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
du kom ju undan med en 300kronors bot,,,,

(tycker du ska sätta dit styrdämparen)

tänk på robert 37 för fort i lördags :-(
 

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Uff bittert...37 över är inge bra :(

Styrdämparen är redan monterad gjorde det på lörda kvällen nu går den som loket igen :banana
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Ja *suck* det är uppenbart att umeå polisen har åt h-vete för lite vettiga saker att pyssla med!

Hade det vart jag som blivit tagen skulle jag aldrig ha skrivit under nån böteslapp utan sett till att hamna i tingsrätten bara för en lite dåligt synlig regskylt :kocko Sen att man likförbannat skulle få böter för det är ju en annan sak då man inte har ett skit att säga till om mot en polis i rätten...
Skulle vara kul mest bara för att reta upp polisen över att han måste infinna sig i tingsrätten på en ledig dag! :hihi
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Klarade du dig med 300:- och en ombes. är det ju ganska lugnt. Verkar som att du hade ett fighter ljus a la "icke-godkänd" modellen också. Hade han påpekat det så är det körförbud...

Skatta dig lycklig pöjk..

Bara att betala, ombesiktiga och se glad ut.. Om man vill klara sig från dB-diskussion så ha alltid en kopia på senaste bes. med godkänt värde med Er. Har polare som klarat sig från diskussion pga. det.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gråben skrev:
....polisen säger till mig att starta cykeln så att han får höra hur mkt den låter, jag startar cyklen och polismannen varvar upp den och säger

- Detta låter som att det är ca 110db och max gränsen är 103db, så dessa är inte godkända...Plus att regplåten är svår att se, jag var tvungen att köra "tätt" bakom dig får att kunna avläsa ditt reg nr.

Han plockar fram bötes häftet och ger mig böter (300kr) för att reg skylten var "svår" att se. Plus att jag måste göra nåt åt ljudet på cykeln.

Hmmm.. Skapligt öra om han kan höra att den låter 110db och inte 102.. Kanske kan ta anställning på Bilprovningen som mätinstrument... :kocko

Om han bara sagt åt dig att göra nånting åt ljudet så är ju det inte samma som ombesiktning, och regskylten är väl inte ombesiktning heller?.
D.v.s bara att tuta och köra vidare.. :tummenupp
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Egentligen tror jag inte att polisen har rätt att begära en ombesiktning för annat än trafikfarliga anmärkningar.
Så vidare det inte är ett visst antal (många) mindre anmärkningar
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Otur...jag råkade ut för 'osynliga-skylten' syndromet ifjol men fick endast anmärkning då.
 

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Jo jag hade tur att klara mig undan ombesiktning, så jag fick "bara" böter :tuttar
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Var det Torbjörn eller? finns fan bara en polis i umeå som är så nitisk...

Din skylt är ju väl synlig, patetiskt....

Undrar om han kommer stanna mig om jag kör utan ljuddämpare nu? (är på rep)
 

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Ort
Ume
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Tror bara att polisen ville "hämmnas" för att jag råkade lätta på framhjulet just inann, men det är vad jag tror iaf... :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att polisen "tycker" att något låter för mycket är en ganska komplicerad historia, jag skall inte säja att man kan strunta i det men i praktiken så kommer det inte att hålla i tinget.
Dom måste mäta med godkänd utrustning, dessutom på en godkänd plats (jättestor yta utan reflekterande hus eller andra konstruktioner) Dessutom måste dom ha en kalibrerad varvräknare (om du nu inte råkar ha någon vilket dom flesta hojar INTE har) så att dom kan plocka fram rätt varvtal för mätningen, dom skall ha flera pärmar med listor för alla hojtyper med rätt slaglängd och borrning så att dom kan mäta vid exakt varvtal.
Inte ens bilprovningen gör rätt, dom mäter oftast på fel plats, med okalibrerad utrustning och det kan löna sej att påpeka det om man råkar ut för att komma precis över gränsen...

Att mäta ljud är väldigt komplicerat eftersom det kräver så exakta förhållanden, det är bland annat därför alla motorcykeltillverkare har så avancerade ventiler i insugen, vridkurvor med en "dopp" vid vissa varvtal, ljuddämpande material på insidan av kopplingskåpan och så vidare, det är inte lätt att dämpa en hoj till dagens gränsvärden.
I England kommer det förmodligen att bli lag på att man inte får överskrida gränsvärdet i dB som hojen har när den är ny, dvs 83-84 dB och det kommer förmodligen att bli så i hela EU. En osmord kedja låter mer än så och det kommer att bli ett h-vete i framtiden för oss att besikta våra fordon.
Men om man hamnar i tinget så är det helt klart värt att hitta en polares polare som har råkat doktorera i akustik, han skulle smula sönder polisens "tyckande" på 10 sekunder bara genom att förklara hur ljud fungerar :hihi
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Den där skylten syns ju bra.
Jag hade en miniskylt som man var tvungen att ligga på marken baki hojen för att kunna läsa. Två gånger sa polisen åt mig att den där skylten är inte laglig och den måste du byta, men inge böter.
Ena gången var polisen dessutom ganska arg eftersom mitt framhjul var i luften en kortare stund (inte ens 500m).
Nu har jag dock fixat plåten, tredje gången gillt brukar man säga.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top