Gråben
Medlem i polerskadades rixförbund...
- Gick med
- 18 May 2003
- Ort
- Ume
- Hoj
- KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Var ute och puttra lite idag och råkade få framhjulet till att "lätta" då jag svängde ut från en korsning, och då jag kommer fram till ett rödljus som är ca 200m därifrån så ser jag att även mc polisen står i mötande körfält. ( jag står i en fyrvägs korsning) och jag ska svänga vänster så jag korsar polisens körfält och och kikar över axeln, och jo...polisen hänger efter mig.
Man blir lite nervös över att cykeldatorn ska vida rätt hastighet så man tar det ruskigt lugnt. kikar över axeln igen och polisen ligger en bit efter mig fortsätter att köra, kikar över vänster axel och polisen har då axelererat ifatt mig och gör tecken åt mig att svänga in till vägkanten.
Polisen frågar direkt efter körkotet, kontaktar sambandscentralen och kollar fordonet / körkortet. Sen börjar han påpeka att regplåten är svår att se, samt att "stänkskyddet" är bortkapat. polisen säger då att en del brukar ta bort den för att cykeln ska få snyggare linjer och att andra brukar ta bort den för att det ska vara lättare att köra på bakhjulet. Jag svarar att cykeln ser mkt snyggare ut utan "stänkskyddet" . polisen säger till mig att starta cykeln så att han får höra hur mkt den låter, jag startar cyklen och polismannen varvar upp den och säger
- Detta låter som att det är ca 110db och max gränsen är 103db, så dessa är inte godkända...Plus att regplåten är svår att se, jag var tvungen att köra "tätt" bakom dig får att kunna avläsa ditt reg nr.
Han plockar fram bötes häftet och ger mig böter (300kr) för att reg skylten var "svår" att se. Plus att jag måste göra nåt åt ljudet på cykeln.
Man blir lite nervös över att cykeldatorn ska vida rätt hastighet så man tar det ruskigt lugnt. kikar över axeln igen och polisen ligger en bit efter mig fortsätter att köra, kikar över vänster axel och polisen har då axelererat ifatt mig och gör tecken åt mig att svänga in till vägkanten.
Polisen frågar direkt efter körkotet, kontaktar sambandscentralen och kollar fordonet / körkortet. Sen börjar han påpeka att regplåten är svår att se, samt att "stänkskyddet" är bortkapat. polisen säger då att en del brukar ta bort den för att cykeln ska få snyggare linjer och att andra brukar ta bort den för att det ska vara lättare att köra på bakhjulet. Jag svarar att cykeln ser mkt snyggare ut utan "stänkskyddet" . polisen säger till mig att starta cykeln så att han får höra hur mkt den låter, jag startar cyklen och polismannen varvar upp den och säger
- Detta låter som att det är ca 110db och max gränsen är 103db, så dessa är inte godkända...Plus att regplåten är svår att se, jag var tvungen att köra "tätt" bakom dig får att kunna avläsa ditt reg nr.
Han plockar fram bötes häftet och ger mig böter (300kr) för att reg skylten var "svår" att se. Plus att jag måste göra nåt åt ljudet på cykeln.