Vad gäller våldtäkter ligger Sverige nästan dubbelt mot USA (och högst i västeuropa, 10ggr högre än flera jämförbara länder), men det kan vara skillnad i anmälningsbenägenhet länder emellan osv.
Som sagt, trender är ofta intressantare än tal.
För ytlig analys.
Trenden kan påverkas av helt andra saker än själv brottet, till exempel definitionen av brottet.
Om man ska jämföra domar mellan länderna så måste man ta hänsyn till vad som anses vara brottsligt i respektive land, inte generellt säga att våldtäkt i Sverige är våldtäkt i USA.
2005 ändrades lagarna (i Sverige) runt sexuellt utnyttjande och våldtäkt till att bli betydligt mer omfattande, därav den kraftiga ökningen efter 2005.
Sedan kan jag tänka mig att vi i Sverige har en betydligt bredare definition av våldtäkt än vad många andra länder har, våldtäkt är ju inte bara överfallsvåldtäkter i Sverige, men här spekulerar jag bara.
Edit: Fler parametrar som spelar in är att i en gruppvåldtäkt i Sverige räknas varje deltagare som en anmälan men i de flesta andra länder räknas en gruppvåldtäkt som en enda våldtäkt.
I flera länder anmäls inte heller våldtäkt mot män som våldtäkt utan misshandel. Den som nu tänker skriva något korkat om män som våldtas så tänk fasthållen och kvastskaft.
Last edited: