Polisen i USA.... vad ska man säga?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vad gäller våldtäkter ligger Sverige nästan dubbelt mot USA (och högst i västeuropa, 10ggr högre än flera jämförbara länder), men det kan vara skillnad i anmälningsbenägenhet länder emellan osv.

Som sagt, trender är ofta intressantare än tal.

För ytlig analys.
Trenden kan påverkas av helt andra saker än själv brottet, till exempel definitionen av brottet.
Om man ska jämföra domar mellan länderna så måste man ta hänsyn till vad som anses vara brottsligt i respektive land, inte generellt säga att våldtäkt i Sverige är våldtäkt i USA.

2005 ändrades lagarna (i Sverige) runt sexuellt utnyttjande och våldtäkt till att bli betydligt mer omfattande, därav den kraftiga ökningen efter 2005.

Sedan kan jag tänka mig att vi i Sverige har en betydligt bredare definition av våldtäkt än vad många andra länder har, våldtäkt är ju inte bara överfallsvåldtäkter i Sverige, men här spekulerar jag bara.

Edit: Fler parametrar som spelar in är att i en gruppvåldtäkt i Sverige räknas varje deltagare som en anmälan men i de flesta andra länder räknas en gruppvåldtäkt som en enda våldtäkt.
I flera länder anmäls inte heller våldtäkt mot män som våldtäkt utan misshandel. Den som nu tänker skriva något korkat om män som våldtas så tänk fasthållen och kvastskaft.

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
För ytlig analys.
Trenden kan påverkas av helt andra saker än själv brottet, till exempel definitionen av brottet.
Om man ska jämföra domar mellan länderna så måste man ta hänsyn till vad som anses vara brottsligt i respektive land, inte generellt säga att våldtäkt i Sverige är våldtäkt i USA.

2005 ändrades lagarna (i Sverige) runt sexuellt utnyttjande och våldtäkt till att bli betydligt mer omfattande, därav den kraftiga ökningen efter 2005.
Är inte överens med dig, ...om definitionen av brottet ändras, kan en riktningsändring på utvecklingskurvan ske vid brytpunkten, men trenden före & efter blir fortfarande tydlig.
Detta tydliggörs i nedan röda kurva ang nämnda lagändring som gjordes 2005, där en riktningsändring sker. Dock är trenden lika tydlig före som efter (vilket &så bekräftas av den blå kurvan som är opåverkad av lagändringen).
I övrigt skrev jag precis som du, att absoluta tal är svåra att jämföra länder emellan pga definitionsskillnader osv.

kan det bero på att inflyttningen i landet har ökat på senare år samt att Sverige är ett land som räknar våldtäkt som ett brott och ev. utreder saken?
.
Inflyttningen kan i princip förklara hela ökningen enl tillgänglig statistik (det får man inte skriva dock).

Vad gäller utredning, så verkar inte det stämma....

Sverige och England har också den sämsta uppklaringen av våldtäktsbrotten i form av åtal, bara ungefär 13 procent av de anmälda brotten går till åtal.
http://svt.se/2.22620/1.1534822/flest_anmalda_valdtakter_i_sverige?lid=puff_1534862&lpos=lasmer

Bifogat

• Sexualbrott.JPG
    Sexualbrott.JPG
    64.1 KB · Visningar: 43
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Skulle jag vara polis i det där landet så skulle jag dra alla vapen jag har tillgång till vid varje tillfälle med tanke på hur vanligt det är att den man konfronterar har någon form av vapen.

Känns som att risken för en polis att bli beskjuten är betydligt större over there.. så det ser nog mer konstigt ut för oss än vad det är för dem.

Men visst, i det där fallet verkar det ju lite overkill.

Nja, det där är nog en svensk myt. De lirare jag känner över Atlanten säger samtliga att det är mycket sällan det är någon som använder sitt vapen. Det är extremt höga påföljder vid fel användning så i nästan samtliga fall så är det en snetändning eller annan flipp som gjort att de använt vapnet. Inte direkt så att en vanlig motorcyklist som kör för fort kommer att dra vapen om han blir stoppad.

Men om jag inte minns fel så åkte polisen på en markering för felaktig användning av vapen?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Är inte överens med dig, ...om definitionen av brottet ändras, kan en riktningsändring på utvecklingskurvan ske vid brytpunkten, men trenden före & efter blir fortfarande tydlig.
Detta tydliggörs i nedan röda kurva ang nämnda lagändring som gjordes 2005, där en riktningsändring sker. Dock är trenden lika tydlig före som efter (vilket &så bekräftas av den blå kurvan som är opåverkad av lagändringen).

Tycker fortfarande du är för ytlig.
Att ändra lagar och attityder tar tid, det påverkar också antalet anmälningar över tid.
Sedan är antalet anmälningar av brott på intet sätt liktydigt med antalet faktiska brott. Att se antal domar är minst lika intressant.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Tycker fortfarande du är för ytlig.
Att ändra lagar och attityder tar tid, det påverkar också antalet anmälningar över tid.
Sedan är antalet anmälningar av brott på intet sätt liktydigt med antalet faktiska brott. Att se antal domar är minst lika intressant.
Så här då, ...nedan siffror avser överrepresentation (gentemot infödda svenskar) gällande personer registrerade för olika brott i Sverige beroende på födelseland (alltså inte antal anmälda brott).(Källa: BRÅ, Invandrare & invandrares barns bottslighet 1996:2)

Med enkel matematik kan man/hade man kunnat, räkna baklänges & förutse utvecklingen vi har idag, med tanke på hur stor invandring Sverige haft de senaste 35 åren & vilka regioner invandringen har skett från (och kanske framförallt beroende på hur "vi" bemöter & hanterar dåligt beteende från personer ur dessa grupper).

Och sålänge man inte misstänker/kan påvisa förändringar i anmälningsbenägenheten finns det ju ingen anledning att inte ta anmälningsstatistiken på allvar. Så här säger samma rapport om det:

- Undersökningen visar både hur stor andel av brotten som begås av invandrare respektive svenskar och hur stor andel i respektive grupp som registrerats för brott under femårsperioden. Den visar att faktorer som kön, ålder, socioekonomisk status och bostadsort inte är förklaringen till skillnader i brottslighet. Den överrepresentation för invandrare i brottsligheten, som rapporten pekar på, är ungefär lika stor för alla socialgrupper.

Bifogat

• Stat.JPG
    Stat.JPG
    24.7 KB · Visningar: 51
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...