Polisen körde bara förbi?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
jag hade missuppfattat vilken hastighet som gällde, alla låg på kö bakom polisbilen där det var 2-filigt, glider förbi polisbilen sen tar det inte länge förrän jag hör

DET ÄR 50 KM I TIMMEN!, DET ÄR 50 KM I TIMMEN! :hördu

jag körde typ 28 för fort :D :näsblod

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
jag hade missuppfattat vilken hastighet som gällde, alla låg på kö bakom polisbilen där det var 2-filigt, glider förbi polisbilen sen tar det inte länge förrän jag hör

DET ÄR 50 KM I TIMMEN!, DET ÄR 50 KM I TIMMEN! :hördu

jag körde typ 28 för fort :D :näsblod

Det där har jag funderat på en del. Folk verkar livrädda för att köra om poliser, trots att de ligger 10-20km/h under gällande hastighet. Varför det? Jag har kört om poliser ett flertal gånger när de legat under hastighetsgränsen både med bil och hoj. Alla andra ligger bakom som om de har nåt att dölja.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Har varit med om liknande sak som var rätt kul.

Låg i 170-180 km/h i vänsterfilen och körde om några bilar på en hastighetsbegränsad del av Autobahn (130 km/h) då jag fick syn på en polisbil i backspegeln. Jag fick också en mindre frossa och tänkte att det var kört då tyskarna är rätt tuffa på hastigheten där det är begränsningar.

Jag viker åt sidan tillbaka in i högerfilen, polisen kör förbi och när han har passerat så vinkar lite nonchalant ett tack till mig för att jag hade flyttat på mig och lägger tillbaka armen på passagerarsätet där han hade den innan.

Jag kände mig rätt lättad och åkte vidare med ett leende.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Det där har jag funderat på en del. Folk verkar livrädda för att köra om poliser, trots att de ligger 10-20km/h under gällande hastighet. Varför det? Jag har kört om poliser ett flertal gånger när de legat under hastighetsgränsen både med bil och hoj. Alla andra ligger bakom som om de har nåt att dölja.

Kör oxå nästan alltid om förutom när jag har bråttom.
När dom ligger sådär så verkar det vara för att provosera bara har blivit stoppad varje gång jag kört om med kommentaren du det är bara 90km/h här.
Ja men varför kör ni inte det då? det gjorde vi säger dom då bara fast dom alla ggr har legat mellar 5-10km/h än rådande begränsning med lång kö efter sig. :mad:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
En polis jag kände berättade om att det finns grupperingar innom polisyrket. det är såkallat 'låg klass' för en piketsnut att ge sig på trafikpliserns smutsiga uppgifter...men det hindrar inte piketsnuten att jävlas med oss lite längst vägen..

redbullmicke

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Hoj
Ducati
Låg och tuffade i 90 km/h på en 70 väg förra veckan. Helt plötsligt blåser mc-snuten förbi mig. Blev jäkligt skraj att där åkte kortet men han körde bara vidare. Blev också jäkligt förvånad.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
På en 2-1 väg körde jag om en "övningskörning" lite lugnt o försiktigt, ökade sakta upp emot 120-130km/h och höll den farten då det blev enfiligt igen. Sedan när nästa 2-del dök upp så kastade ja upp blicken för att byta till högerfilen då de va en påfart i samma veva. Då står det POLIS i hela bakrutan och de ljustutas utav bara fan... jag blinkar, svänger in i högerfilen och dom bara blåser om... hjärtat stod ju fan still! Samma dag hade jag fixat teorin för hoj-kort så de kändes som ett mirakel... även detta va pike-bilen...

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
tror dom fått ett larm en pågående miniskyllt nånstans hahaa

Då va det väl mig dom skulle haffa, E4 mellan GB-Sthlm tänkte nu ryker väl lappen, O en jävla massa böter för all plast skrammel miniskyltar integrerade blinkare osv, Men det enda han hade att gnälla på va skylten. 18km över enl radar det fick jag i rabatt. 1500 för en futtig skylt. Ibland har man tur i oturen....:tungan

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Yamaha TDM 03

Japp. Och om man kommer bakifrån och först inte ser polisbilen längst fram i karavanen så kan man ändå ana att den finns där eftersom alla ligger och kör extremt nära framförvarande bil.

Det ser ut som en lång rad bilar ligger och bogserar varann med osynlig lina.:hihi

De som kommer i omkörningsfilen och inte får syn på polisbilen förrän de kommer upp snett bakom bromsar tvärt och tränger sig in bakom den i ledet, varpå alla tvingas bromsa ännu mer och avstånden minskar ytterligare!

Ökad trafiksäkerhet genom synlighet:confused:

Det här fenomenet har jag bara sett här i Sverige. Jag tror definitivt inte att "Svensson" som är på väg någonstans har mer att dölja än trafikanter i andra länder. Måste bero på nogot annat, kanske något för var och en att fundera över...

Min erfarenhet av den Svenska polisen är f.ö. rätt god. Jag slantade i.o.f.s. 4800 kr i extra avgift förra året bara för att jag åker i ett tempo som närmar sig det jag trivs med och där jag känner mig som en säker och harmonisk trafikant, men då hade jag oturen att vara på väg när det var "prickskyttedagar" med laserpickan.

Annars har det hänt att jag har blivit "släppt" när jag har kört betydligt för fort, och ibland kör konstaplarna om mig och markerar energiskt -sänk farten! (slår upp o ner med handen) efter att jag kört om dom. Jag brukar dock köra om mjukt och respetkfullt och då är det för det mesta inga problem.

De stora problemen ligger nog inte hos polisstyrkan utan högre upp : läs "propagandaministeriet" = VV, NTF, Nollvisionstalibaner osv.
De menar kanske väl, men på mig verkar de vara totalt fjärmade från verkligheten med sitt ständiga ältande av vald statistik.

Personligen anser jag att de gör oss en björntjänst.

Kommer någon och vill slå mig i huvudet med statik så anser jag mig redan slagen:musik

Last edited:

TobiasC91

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
-07, Honda cbr 125
d verkar ju som alla kommer undan ju :p
är det någon som blivit stoppad för fortkörning här eller? vad hände då?

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Yamaha TDM 03
d verkar ju som alla kommer undan ju :p
är det någon som blivit stoppad för fortkörning här eller? vad hände då?

Ja, Jag! Jag fick som sagt betala 4800 kr. för två marginella hastighetsöverträdelser med bil på Essingeleden i Stockholm. Se upp där ute, du blir skinnad innan du vet ordet av!

Edit: Det som hände var att jag körde halvslö bil och fick en MC polis som gled upp på vänster sida och gav tecken med hela handen att jag skulle köra in till höger och bita i det sura äpplet!:huvet

Last edited:

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
"Blowjob after ace"? Sicken korkad brud.

Någon heter självklart Ace. Alla vet att han skall få en sugning och hon förklarar bara att hon kan göra fler efter Ace.

edit: Någon han ju självklart före så det var inte ens kul längre.:huvet

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag låg och körde på E4:an förbi Norrköping i kanske 170km/h när en polisbil med blåljus kommer ut på påfarten 50 m framför mig. Jag växlade ner och skulle just dra när jag kom på att de kanske inte skulle ha mig eftersom de åkte ut framför. Så jag la band på mig själv och visst hade jag rätt. De var på väg någon annanstans.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA