Det där har jag funderat på en del. Folk verkar livrädda för att köra om poliser, trots att de ligger 10-20km/h under gällande hastighet. Varför det? Jag har kört om poliser ett flertal gånger när de legat under hastighetsgränsen både med bil och hoj. Alla andra ligger bakom som om de har nåt att dölja.
Japp. Och om man kommer bakifrån och först inte ser polisbilen längst fram i karavanen så kan man ändå
ana att den finns där eftersom alla ligger och
kör extremt nära framförvarande bil.
Det ser ut som en lång rad bilar ligger och bogserar varann med osynlig lina.
De som kommer i omkörningsfilen och inte får syn på polisbilen förrän de kommer upp snett bakom
bromsar tvärt och tränger sig in bakom den i ledet, varpå alla tvingas bromsa
ännu mer och
avstånden minskar ytterligare!
Ökad trafiksäkerhet genom synlighet
Det här fenomenet har jag bara sett här i Sverige. Jag tror definitivt inte att "Svensson" som är på väg någonstans har mer att dölja än trafikanter i andra länder. Måste bero på nogot annat, kanske något för var och en att fundera över...
Min erfarenhet av den Svenska polisen är f.ö. rätt god. Jag slantade i.o.f.s. 4800 kr i extra avgift förra året bara för att jag åker i ett tempo som närmar sig det jag
trivs med och där jag känner mig som en
säker och harmonisk trafikant, men då hade jag oturen att vara på väg när det var "prickskyttedagar" med laserpickan.
Annars har det hänt att jag har blivit "släppt" när jag har kört
betydligt för fort, och ibland kör konstaplarna om mig och markerar energiskt
-sänk farten! (slår upp o ner med handen) efter att jag kört om dom. Jag brukar dock köra om mjukt och respetkfullt och då är det för det mesta inga problem.
De stora problemen ligger nog inte hos polisstyrkan utan högre upp : läs
"propagandaministeriet" = VV, NTF, Nollvisionstalibaner osv.
De menar kanske väl, men på mig verkar de vara totalt fjärmade från verkligheten med sitt ständiga ältande av vald statistik.
Personligen anser jag att de gör oss en björntjänst.
Kommer någon och vill slå mig i huvudet med statik så anser jag mig redan slagen