Ursäkta det långa inlägget, men jag ville bara dela med mig av egna erfarenheter och varför jag inte längre har någon respekt för polisens arbete. Jag har aldrig varit med om något gott som polisen orsakat mig eller min familj, om någon annan har annan erfarenhet så måste jag nog tyvärr meddela att det är mycket ovanligt. Här följer några exempel som jag varit med om:
När jag blev påkörd av en bil i en kameraövervakat korsning så fick jag inte ta del av videoinspelningen eftersom jag är privatperson, men polisen tog för lång tid på sig att begära ut den från trafikkontoret, då den bara sparas i 2 veckor. Så fallet lades ner på grund av bristande bevisning (trots att det fanns vittnen) utan förklaring och jag fick därför inget på försäkringen (halv-försäkring).
När min förra MC blev upphittad efter en stöld i ett låst garage var polisen helt ointresserad av att ens åka till platsen eller kolla upp vem som hade tillträde till just det garaget eller ta fingeravtryck, tvärt om de var snabba på att avskriva fallet över telefon "nu är ju fallet uppklarat".
Några månader tidigare blev en annan MC stulen från mig, de lade ner fallet inom en vecka med anledningen: "... den här typen av fall går uppenbarligen inte att lösa" (exakt citat från polisens rapport).
En tredje motorcykel jag hade blev uppbränd intill huset där jag bodde av en pyroman (klassad som mordbrand i utredningen, se min avatar) och fallet lades ned efter en vecka. Trots att vittnen såg att han hällde på en brandfarlig vätska från en PET-flaska och att han kom från riktningen av macken som ligger en bit bort så kollade inte polisen med macken om något köpt bensin i liten mängd på PET-flaska. Istället ringde handläggaren till mig några dagar senare och frågade snällt om det var okej med mig att de fick lägga ner fallet då han inte visste hur han skulle gå vidare, eftersom att det inte skulle leda någon stans i vilket fall även om de fortsatte.
När jag blev stoppad för fortkörig glömde de kolla mig med alkomätaren (syftet med kontroller är ju att ta fast folk som kör med droger eller alkohol i kroppen, inte att ta fast fartsyndare, i alla fall om man tror på polisens pressmeddelanden).
Bäst av allt är när jag precis hoppat på motorcykeln och hunnit åka 50 meter till en korsning där jag står helt stilla och väntar på grönt, när en polisbil kommer fram till andra delen av korsningen, varpå de slår på blåljusen och stannar mig. Fine någon typ av kontroll tänker jag.. men 4 poliser kliver ut ur en polisbil, omringar mig och börjar samtalet med "Öhh, är du ute och buskör eller?" varpå de håller mig på platsen en bra stund och kollar allt som finns på hojen utan lycka från deras sida.
I ett fall gällande många stulna datorer på jobbet kunde jag spåra en av de slutna datorerna till en IP-adress där tjuven startat datorn. Men redan 3 dagar efter stölden var fallet nedlagt och det var "omöjligt" att öppna det igen för att undersöka den nya informationen.