Polisen stal Johans hoj

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ganska många skulle jag tro. Jag undrar om alla de som har spytt galla över polisen inser sitt misstag nu... :rolleyes:

Man får ju gå efter den information man har, i första artikeln stod att hojen var ärlig och han hade papper på den (MCID antar jag) och då var det ju väldigt knasigt agerat.

Nu framgår det ju att både ram-nummer och motornummer var bortslipat vilket ju ändrar hela historien.

Men man får ju utgå från den information man har tillgänglig och inte bara gissa och hitta på saker, nu visade sig correns information vara felaktig och då blir mångas slutsatser också felaktiga.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Man får ju gå efter den information man har, i första artikeln stod att hojen var ärlig och han hade papper på den (MCID antar jag) och då var det ju väldigt knasigt agerat.

Nu framgår det ju att både ram-nummer och motornummer var bortslipat vilket ju ändrar hela historien.

Men man får ju utgå från den information man har tillgänglig och inte bara gissa och hitta på saker, nu visade sig correns information vara felaktig och då blir mångas slutsatser också felaktiga.

Jag tänker så här:
* Lita inte på media, de har oftare fel än rätt och förvanskar det som sägs. (Egen erfarenhet.)
* Lita mer på polisen än en pajas med ansiktstatuering som blandar stora och små bokstäver. (Egen erfarenhet.)
* Vid tveksamhet om ovanstående: Utgå från att folk är idioter. (Egen erfarenhet.)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Johan" kan ju faktiskt ha köpt en hoj han trodde var okej, mot allt bättre vetande (bortslipade nummer m.m.).

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
"Johan" kan ju faktiskt ha köpt en hoj han trodde var okej, mot allt bättre vetande (bortslipade nummer m.m.).

Ur ursprungsartikeln i Corren:
Det borde gå jättesnabbt för dem att kontrollera ramnumret eller vilket nummer de vill, säger den upprörda 32-åringen och fortsätter:
Pick a number! Any number!!

– Tanken var att jag skulle träna på bana första gången den kommande helgen.

Denna träning var alltså planerad till helgen 4-5 oktober.
Vad har vi för kända arrangemang då? Kan vi se om Stoffeboffe var anmäld någonstans?
...eller är det bara att dyka upp på random bana och ta några varv på en banracinghoj man just köpt?

– Nej, jag blir kvar här. Hela ärendet är också JO-anmälts, säger Christoffer och slänger en blick mot polishuset.

Vi får se vad Justitieombudsmannen har att säga.

Fint av dig Ulvhamne att ge honom fördelen av ett tvivel - för att nu verkligen våldföra sig på en anglicism.
För balansens skull väljer jag då att inte tro på att det hela skedde i någon slags god tro.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ju inte ett dugg misstänkt att köpa en hoj utan ramnummer..
Även om den är tagen ur registret..

Mjah, jag är väl på samma sida som alla andra här, jag tror med att han var mycket väl medveten om att det var en stulen hoj, eller väldigt suspekt ivf.

Ur ursprungsartikeln i Corren:

Pick a number! Any number!!

Denna träning var alltså planerad till helgen 4-5 oktober.
Vad har vi för kända arrangemang då? Kan vi se om Stoffeboffe var anmäld någonstans?
...eller är det bara att dyka upp på random bana och ta några varv på en banracinghoj man just köpt?

Vi får se vad Justitieombudsmannen har att säga.

Fint av dig Ulvhamne att ge honom fördelen av ett tvivel - för att nu verkligen våldföra sig på en anglicism.
För balansens skull väljer jag då att inte tro på att det hela skedde i någon slags god tro.

Som sagt, så tror jag nog att han var väl medveten om att det var stöldgods, annars får han vara bra dum. Men, jag är generellt sett emot när alla säger samma sak, och då brukar jag lyfta alternativa tolkningar även om jag inte tror på dem själv.

Det är ju faktiskt fullt möjligt, om än inte speciellt troligt, att han inte vet om att det inte finns något ramnummer/motornummer eftersom att han inte kollat det själv innan köp.

Men för att upprepa mig en tredje gång, jag tror själv att han blivit tagen med handen djupt i syltburken och försökte dra en rövare för att få tillbaka någon annan stackares hoj.

Last edited:

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Ursäkta det långa inlägget, men jag ville bara dela med mig av egna erfarenheter och varför jag inte längre har någon respekt för polisens arbete. Jag har aldrig varit med om något gott som polisen orsakat mig eller min familj, om någon annan har annan erfarenhet så måste jag nog tyvärr meddela att det är mycket ovanligt. Här följer några exempel som jag varit med om:

När jag blev påkörd av en bil i en kameraövervakat korsning så fick jag inte ta del av videoinspelningen eftersom jag är privatperson, men polisen tog för lång tid på sig att begära ut den från trafikkontoret, då den bara sparas i 2 veckor. Så fallet lades ner på grund av bristande bevisning (trots att det fanns vittnen) utan förklaring och jag fick därför inget på försäkringen (halv-försäkring).

När min förra MC blev upphittad efter en stöld i ett låst garage var polisen helt ointresserad av att ens åka till platsen eller kolla upp vem som hade tillträde till just det garaget eller ta fingeravtryck, tvärt om de var snabba på att avskriva fallet över telefon "nu är ju fallet uppklarat".

Några månader tidigare blev en annan MC stulen från mig, de lade ner fallet inom en vecka med anledningen: "... den här typen av fall går uppenbarligen inte att lösa" (exakt citat från polisens rapport).

En tredje motorcykel jag hade blev uppbränd intill huset där jag bodde av en pyroman (klassad som mordbrand i utredningen, se min avatar) och fallet lades ned efter en vecka. Trots att vittnen såg att han hällde på en brandfarlig vätska från en PET-flaska och att han kom från riktningen av macken som ligger en bit bort så kollade inte polisen med macken om något köpt bensin i liten mängd på PET-flaska. Istället ringde handläggaren till mig några dagar senare och frågade snällt om det var okej med mig att de fick lägga ner fallet då han inte visste hur han skulle gå vidare, eftersom att det inte skulle leda någon stans i vilket fall även om de fortsatte.

När jag blev stoppad för fortkörig glömde de kolla mig med alkomätaren (syftet med kontroller är ju att ta fast folk som kör med droger eller alkohol i kroppen, inte att ta fast fartsyndare, i alla fall om man tror på polisens pressmeddelanden).

Bäst av allt är när jag precis hoppat på motorcykeln och hunnit åka 50 meter till en korsning där jag står helt stilla och väntar på grönt, när en polisbil kommer fram till andra delen av korsningen, varpå de slår på blåljusen och stannar mig. Fine någon typ av kontroll tänker jag.. men 4 poliser kliver ut ur en polisbil, omringar mig och börjar samtalet med "Öhh, är du ute och buskör eller?" varpå de håller mig på platsen en bra stund och kollar allt som finns på hojen utan lycka från deras sida.

I ett fall gällande många stulna datorer på jobbet kunde jag spåra en av de slutna datorerna till en IP-adress där tjuven startat datorn. Men redan 3 dagar efter stölden var fallet nedlagt och det var "omöjligt" att öppna det igen för att undersöka den nya informationen.

Finns väl bara skit att säga om det, funkar det så här är det ju lika bra att lägga ner Polisen och starta ngt sorts medborgargarde !!!

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Okay - annat ärende, men känns det inte lite underligt att tjafsa om sådant i en tråd där polisen gjort ett utmärkt arbete...?

Finns väl bara skit att säga om det, funkar det så här är det ju lika bra att lägga ner Polisen och starta ngt sorts medborgargarde !!!

"Dorotea" förresten - har ni inte lagt ner polisen där redan...?

Polisen Dorotea skrev:
Kontaktinformation
Vid larm ring: 112
Telefon: 114 14
Från utlandet ring: +46 77 114 14 00

Besöksadress: Storgatan 33, 917 32 Dorotea
Postadress: Box 134, 917 22 Dorotea
Fax: 0942-513 93

Kontaktformulär: Skicka meddelande E-post öppnas en gång per helgfri vardag.
Övrig information: Det är möjligt att hämta ut pass på polisstationen efter överenskommelse.

Nä häpp. Inte riktigt helt och hållet...

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Okay - annat ärende, men känns det inte lite underligt att tjafsa om sådant i en tråd där polisen gjort ett utmärkt arbete...?

"Dorotea" förresten - har ni inte lagt ner polisen där redan...?

Nä häpp. Inte riktigt helt och hållet...

Läste inte hela tråden innan jag kommenterade det inlägget.............. SORRY
Angående Polisen i Dorotea så finns den faktiskt, träffar dem ca en gång i månaden på mitt jobb på OK och oftare under sommaren då vi har en del suspekta "kunder" under just den tiden, men kan hålla med om att 3-4 patruller i tjänstgöring i hela området från Dorotea och uppåt landet ända till gränsen kan få en att känna att man är utan polis.

Här var det väl ett typiskt fall av bra polisarbete...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Är detta någon serie med påhittade nyheter som Avpixlat kommer med då och då? För såhär korkade människor finns det väl ändå inte? :död

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Nää, nu tänker du faktiskt helt jävla galet.

God tro existerar inte längre och "mot bättre vetande" är bara applicerbart på de som är yngre än 12 eller hjärndöda.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag tänker så här:
* Lita inte på media, de har oftare fel än rätt och förvanskar det som sägs. (Egen erfarenhet.)
* Lita mer på polisen än en pajas med ansiktstatuering som blandar stora och små bokstäver. (Egen erfarenhet.)
* Vid tveksamhet om ovanstående: Utgå från att folk är idioter. (Egen erfarenhet.)

Bra sagt.

Jag vill dessutom tillägga att det nog finns få poliser som orkar bemöda sig att beslagta ett fordon med allt pappersarbete det innebär bara för skojs skull.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag blir lite förvånad över att det bara verkar vara RoH som haft någon som helst dialog med dom som blinkar blått?

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Rent hö i ladan & papper & kvitto på det man köpt så sover man gott.

Killen är en sådan som rent politiskt saboterar för oss andra riktiga motorcyklister!

Han sabbar inte bara livet för den som faktiskt äger hojen han kört med,
han sabbar för oss alla genom höjda premier etc.

Köp aldrig något som inte finns dokumentation eller papper som styrker identiteten på.
Kvitto & en kopia på legitimationen så kan man styrka köpet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag blir lite förvånad över att det bara verkar vara RoH som haft någon som helst dialog med dom som blinkar blått?

Haft många, fåtalet med mig som marodören, flertalet har lämnat mig undrande.

Vad tror du skulle hänt med hojen om inte de "olovliga körningarna" skett?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC