Jolund
Ny medlem
Last edited:
oftast är det bilisterna som står för olyckan, men det förstår inte folk som inte kör mc. jag tror inte heller timo har någon lust att behöva dra hela historian på tv så han sammanfattade såsom resten av hojlösa sverige ser oss
Herregud vilket skitrepotage.
Man undrar ju hur det skulle sett ut om reportern ställt frågan till polisen om hur många olyckor som inträffat där vid skogis.. Det är ju f*n där man träffas före eller efter körning.
Polisen stoppar inga vansinneskörningar genom att stå där inte, vilket de förmodligen vet. Sätt snuttisarna utefter bogan eller slingerbulten om de nu vill ta körkort av folk.
Äh, vaddå?360 knyck i trafik. My hero
Nej. Dom stoppar ju inte dom värsta bombarreporna. Däremot gasas det en del där ibland. Jag vet folk som bor i närheten som säger att det hörs rätt ordentligt när det är mycket hojar vid skogis. Så litegrann tror jag att polisen står där för att det finns boende som klagar över oljud då det är en hel del hojare som gasar rätt friskt där med rätt dålig ljuddämpning. Och samlar man några sådana på samma ställe så blir det ganska fort en ganska hög ljudnivå.
oftast är det bilisterna som står för olyckan, men det förstår inte folk som inte kör mc...
Varför säger Du så, var hittar Du den uppgiften? På s 19 i Trafikverkets undersökning av olyckor 2000-2008 finns en helt annan statistik:
Dödade MC-förare i f t olycksorsak:
- Singelolyckor ca 40%
- Korsning ca 28% (inklusive de fall där MC-föraren kört avsevärt för fort, 4/10 fall enl s 22)
- Möte ca 18% (inklusive de fall där MC-föraren kommit över på fel sida vägen i t ex kurvor, 8/10 fall enl s 23 )
- Upphinnande/omkörning ca 5% (i 8/10 fall kör mc:n om enl s 24)
- Vilt ca 2%
- Övrigt ca 7%
Samma tendens finns på de följande sidorna, där bland annat även svårt skadade vägs in. Personligen drar jag slutsatsen att korsningsolyckorna ökar, en trend som, av olyckstråden att döma, kommer att förstärkas även i år.
På sidan 29 och därefter ser Ni fördelningen av inblandade mc-slag, mer än 1/3 av de omkomna satt på en sporthoj trots att de står för mindre än 10% av de registrerade fordonen. I 60% av de dödsolyckor där föraren kört mycket över skyltad hastighet satt denne på en sporthoj (s 47)...
Jag skulle tro att "bombrepor" oftast återfinns i de tre förstnämnda orsakerna?
Slutsatser?
Samhällets slutsatser av denna statistik kan vi nog föreställa oss, där hjälper inga tafatta halvkväden från oss om saknade flygfält eller banor. Att överträda samhällets regler är helt enkelt ingen rättighet, och samhället kommer inte att dalta med oss SH-åkare hur länge som helst. Vad kan vi då göra? Ptjaa, vad som kan fungera är bland annat att:
- Skylta inte med Era överträdelser, bidra inte med ammunition till förbudsförespråkarna. Försvara inte busåka - eget eller andras.
- Använd bägge hjulen bland bebyggelse.
- Håll Er inom "momsen" bland bebyggelse, ta böterna Ni eventuellt får.
- Skit i att styla framför fartkamerorna, allt var redan gjort i slutet av 90-talet.
- Använd tillgänglig skyddsutrustning.
- Vill Ni utveckla Er färdighet - åk bana.
- Använd Er ökade färdighet till att öka marginalerna på gata - inte hastigheten.
Det är kort sagt läge för att droppa "lev hårt, dö ung, bli ett vackert lik"-attityden, den imponerar knappt vid korvmojjen längre och definitivt inne bland de som kan åka. Som påminnelse kan ett besök då och då i minneslunden på denna site rekommenderas...
Mina 2p
Ja. Visst är det så att det finns en undersökning som trygg hansa (tror jag det var) har gjort som visar att bilisten har ansetts som vållande i 60% av trafikolyckorna mellan bil och MC.
Men det är också så att det i majoriteten av dom fallen så har utredare bedömt att motorcykeln kört kraftigt över skyltad hastighet. Dock påverkar det inte skuldfrågan då väjningsplikten gäller även om motorcykeln skulle komma susande i 200+ på en 70 väg över ett krön strax före korsningen. (Ok. Ett rätt överdrivet exempel men i alla fall)
Och handen på hjärtat. Vilka möjligheter att iakkta väjningsplikten har man gett bilföraren i det läget?
Resultatet där blir att bilföraren blir ansedd som vållande och motorcyklisten får en adrenalinkick och en begravning. Knappast en rolig utgång för någon.
Jag tror att även om bilförarna i lagens mening i många fall anses som vållande så måste man som MC förare inse sin egen del i det hela och kanske hålla igen lite kring korsningar där det finns bilar så att man är säker på att bilföraren hunnit se en och stannar.
För tyvärr kommer trafikanter (Både bilister och motorcyklister) alltid att göra misstag. Kör man fortare så minskar marginalerna för att kunna agera när någon annan gör ett misstag rätt ordentligt.
I bilförarens fall så är riskerna lite mindre medan det för oss motorcyklister är frågan om att överleva eller inte. Vi måste kanske bli ännu bättre på att försöka agera för att reda ut andras misstag i trafiken för att fler av oss ska överleva. Dvs i ännu högre utsträckning köra omkring med inställningen att alla runt omkring är idioter och kommer att göra något sm äventyrar mitt liv eller min hälsa.
Vem som är vållande till olyckan är ju faktiskt ganska irrelevant när man ställer det i relation till vem som hamnar på akuten eller kyrkogården.
Dock är det ju ett faktum att vi behöver definitivt inte en massa stolpskott som står i TV och säger att det är lättjolajban att vara ute i trafiken och busköra med livet som insats. Det ger bara negativ publicitet och är alldeles för lättplockade poäng för både media och för dom som är emot motorcyklister.
ok, jag tog i lite. men ...
...ett gäng länkar...
...man läser om det såpass ofta att det blir lätt att skylla på dem. och hur man själv blir behandlad. hur lagligt man än kör så kör dem ut precis framför en
Fan vad gött satt lite halv deppig ikväll, baren snart och inga bra raggnings repliker men som en blixt från himmelen kom en." Hallå tjejen jag leker med döden varje dag och vet du vad, jag gillart "
Därför att många i huvudstaden tror att ni har det sämre än alla andra när sanningen är en annan och att man ständigt ser samma "Men vi har ju ingen lokal"-retorik. Det är inte så många städer som har en motorbana eller för allmänheten öppet flygfält där man kan köra.
Som Pär här ovanför skrev. Fyra banor inom närområdet förhindrar inte ens buskörningar.
Jag skulle våga satsa dyra pengar på att "Banförespråkarna" aldrig ens varit i närheten av en bana och provat på hur det är.
Vill klargöra en del där efter som jag själv var med och arrangera
dessa dagar på Barkarby.
Buskörningar till och från var aldrig ett problem, problemet var att
polisen hellre stod utanför området och t.o.m tjatade om reflexer i stället för att vara med inne på området och snacka med förarna på "neutral mark".
Sedan kan jag berätta för dom som tycker att det var synd att det lades ner.
DET KOM EN ENDA utöver polis och arrangörer som ville vara med och diskutera om Barkarbys fortsättning
Mötet skedde på mc-mässan 2009 i Älvsjö.
På det mötet var vägverket med på att ställa upp med Barkarby om bara polisen tyckte att det var en bra idé.
Polisen själva tyckte att det inte kunde bevisas att buset minskat på två säsonger och vägra tro på att det kunde ha en påverkan på sikt.
På frågan om dom inte tyckte att det var bra att mc-förare och poliser
kunde träffas och diskutera på dessa kvällar.
Så blev svaret "VI SKALL INTE SKAFFA NYA VÄNNER, DETTA ÄR INTE VÅRAT JOBB"
Dom menade att det var bättre att sätta resurserna på att hårdbevaka Bogesundsvägen.
Någon här som tycker att det var än bättre satsning
Ha dé
P.s Timo och ni andra som talar till media , försök tänk en gång
till, så där kan ni säga till era polare om ni tror att dom tycker att
det låter tufft ,INTE TILL NÅGON ANNAN.
Vilket bevisar att korkade typer finns oavsett motorbana eller inte.
Gillar poliser med rejäla polisonger och halskedja. Hade han stannat mig hade jag inte tjafsat.
Inte för att vara sån, men posers på sporthojar har jag ganska lite till övers för. Korkskallar som kör i 200 på bakhjulet i trafik har jag ännu mindre till övers för, och SVT reportrar som har för lite att göra på sommaren och gör nonsensreportage har jag inget alls till övers för.
Därmed inte sagt att jag inte kört både två och tre ggr tillåten hastighet.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |