Polisen stoppar

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
pimp2.jpg

:rofl:rofl:rofl

Backstagepic :D

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Hade man kanske satsat lite på att göra reportage om vad som sker på banorna och hur jävla feta leenden som uppstår där, så kanske man även hade lockat posörerna och "korkskallarna" till att prova på vad vi andra har upptäckt. Då får de även visa sig lite i rampljuset och kanske stilla sina behov av att vara "coola" bland allmänheten.

En liten notis i tidningen kan va en bra början om när det är körningar.

Sen skulle det inte få dit dom som verkligen behöver vara på en bana i vilket fall.
Har sett liknande inom bil sporten med. Dom backar för att dom känner osäkerheten om att bli frånkörd av fordon med mycket lägte effekt. Mest pga att då avslöjas om man är duktig på att köra eller inte.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hade man kanske satsat lite på att göra reportage om vad som sker på banorna och hur jävla feta leenden som uppstår där, så kanske man även hade lockat posörerna och "korkskallarna" till att prova på vad vi andra har upptäckt. Då får de även visa sig lite i rampljuset och kanske stilla sina behov av att vara "coola" bland allmänheten.

Bana i Stockholm???

Finns ju Arlanda Test Track.. 2 - 3 km´s slinga, underbar kurvig, snabb, teknisk, rolig - hela pakettet..

Har bokad banan typ 8 dagar från nästa helg och fram i Sept..
Instruktörer och även trafikförsäkringen täcker för SMCs körningar.
Det enda som saknas är anmälningar!! Och dom behövas lagom fort..

Annars är vi tvungna att skita i projektet och ta förlusten..
Nu är det byggd en bana i Skrotholm för ett miljon belopp på nästan 3 siffror.. Vi får köra på den!!

It´s all up to you, my dear sporthoj friends....

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
En liten notis i tidningen kan va en bra början om när det är körningar.

Sen skulle det inte få dit dom som verkligen behöver vara på en bana i vilket fall.
Har sett liknande inom bil sporten med. Dom backar för att dom känner osäkerheten om att bli frånkörd av fordon med mycket lägte effekt. Mest pga att då avslöjas om man är duktig på att köra eller inte.

Ja, kanske skulle en notis i de större tidningarna och på ngn internetblaska locka även dem som inte hänger här av samma anledning som en själv.

Jo, du har säkert rätt. För vissa kan det vara ett hårt slag för manligheten om man kommer till en bana med en uppbyggd uppfattning från gatan att man är skitcool eftersom man kan slanga samt har en skithäftig 1000 cc och på banan blir frånåkt av ngn med en effektsvagare hoj.
Vad skall man då säga till dem som man har skrutit inför så länge och som trott på en.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Bana i Stockholm???

Finns ju Arlanda Test Track.. 2 - 3 km´s slinga, underbar kurvig, snabb, teknisk, rolig - hela pakettet..

Nu är det byggd en bana i Skrotholm för ett miljon belopp på nästan 3 siffror.. Vi får köra på den!!

Nu tror jag inte alla vill gå igenom SMC eller annan mellanhand och betala för utbildning utan jag tror drömmen skulle vara att man fick, likt gotland ring, betala för "allmänhetens körning" runt en tusenlapp för några timmars körning en solig dag.
Skulle sådant inträffa, och information om detta skulle nå ut till alla, äter jag upp min hatt om A.T.T inte skulle vara fullbokad likt tvättstugan på helgerna, morgon till kväll, alla dagar i veckan, säsongstid.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nu tror jag inte alla vill gå igenom SMC eller annan mellanhand och betala för utbildning utan jag tror drömmen skulle vara att man fick, likt gotland ring, betala för "allmänhetens körning" runt en tusenlapp för några timmars körning en solig dag.
Skulle sådant inträffa, och information om detta skulle nå ut till alla, äter jag upp min hatt om A.T.T inte skulle vara fullbokad likt tvättstugan på helgerna, morgon till kväll, alla dagar i veckan, säsongstid.

Ja men va f.. jag och några åker till Karlskoga, Mantorp, Kinnekulle, Sviestad och vi betalar drygt tusenlappen för en heldag.

Ska ni ha det gratis eller. :mad: vakna till den riktiga världen. Dessutom har ni mycket mer asfalt än vad vi har ute på bonnvischan

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men det är ju just det här som är en del av problemet, Serenada, att det aldrig blir tillräckligt bra, enkelt och billigt nog för att uppfylla allas drömmar!

Fanns då endast allmänhetens körning på en bana typ Arn kan Du slå Dig i backen på att det skulle knorras för att försäkringen inte gäller, att det körs för vildsint eller att avåkningszonerna är otillräckliga!

För att utveckla en verksamhet behövs att de arrangemang som faktiskt genomförs besöks, uppskattas och engagerar. Det kan vi väl om inte annat lära oss av det i tråden diskuterade exemplet Barkaby?

Så - fungerar Arlanda bra, med ordning och reda på väg till, under och på hemväg från aktiviteterna kanske det så småningom öppnar för generösare möjligheter?

Eller - så kan vi säga att det inte är bra nog, inte passar just oss, rycka på axlarna och fortsätta tjura på forum och i reportage angående polisen och samhället som inte förstår oss som bara vill ha en bana att leka på...

Nu tror jag inte alla vill gå igenom SMC eller annan mellanhand och betala för utbildning utan jag tror drömmen...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Bana i Stockholm???

så kan jag komma med crashkåpor, slicks däckvärmare osv?

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Men det är ju just det här som är en del av problemet, Serenada, att det aldrig blir tillräckligt bra, enkelt och billigt nog för att uppfylla allas drömmar!

Fanns då endast allmänhetens körning på en bana typ Arn kan Du slå Dig i backen på att det skulle knorras för att försäkringen inte gäller, att det körs för vildsint eller att avåkningszonerna är otillräckliga!

För att utveckla en verksamhet behövs att de arrangemang som faktiskt genomförs besöks, uppskattas och engagerar. Det kan vi väl om inte annat lära oss av det i tråden diskuterade exemplet Barkaby?

Så - fungerar Arlanda bra, med ordning och reda på väg till, under och på hemväg från aktiviteterna kanske det så småningom öppnar för generösare möjligheter?

Eller - så kan vi säga att det inte är bra nog, inte passar just oss, rycka på axlarna och fortsätta tjura på forum och i reportage angående polisen och samhället som inte förstår oss som bara vill ha en bana att leka på...

Jag förstår ditt resonemang men nu var det inte det vi avhandlade utan att minska buset på gata genom t.ex en bana. För att minska, för användarna, gratis bus på vägarna och göra allmänheten gladare måste det vara billigare än att gå via SMC (som jag gissar att det gör nu? rätta mig om jag har fel) på A.T.T.
Skit i att det blir knorr, det slipper iallafall polisen och allmänheten lägga sig i, förstår du vart jag försöker komma? Förhoppningsvis kanske vid nästa reportage kan någon lägga i en slutkläm "...men vi är iallafall tacksamma att vi får möjligheten till en bana", det är en början!

och att andra åker långväga till banor (tro mig, det gör sthlmare med!) är inte relevant, det är sthlmare det görs inslag på nyheterna om, inte de i katrineholm.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Bana i Stockholm???

Det är inte det jag menar, det finns ju massor av bandagar och kurser vilket gläder mig självklart och jag tackar då absolut inte nej till fler banor och dagar heller.
Det är själva grejen att vi som känner till allt detta och som brinner för att åka på bandagar samt SMC-kurser, redan vet hur kul det är, det är dem övriga jag talar om.
Det är likadant med RR-sporten, den är jätteliten i Sverige och i massmedia till skillnad från tex speedway och rally, om vi snackar motorsport då. Speedway tex talas det om i TV med jämna mellanrum. Hur ofta hör man ngt om RR?

Man ser däremot MC-träffar i TV och tidningar, men de hojar som oftast existerar på dessa träffar är customhojar och även touring som jag uppfattar är mer accepterade av allmänheten än sporthojar. Hur ofta ser man reportage om sporthojar? Det är för att en sporthoj hör egentligen till på bana och är av Svenssons hatad i trafiken. Hade vi kunnat få massmedia till banorna under några av dessa bandagar per år hade kanske även Svensson förstått att det finns en annan skara av sporthojsåkare som njuter mer av att sträcka ut sporthojen på banan, än i trafiken.

Det finns ju ett talesätt som lyder "Syns och hörs man inte, finns man inte". Så är det ju med allt här i livet. Skall man få upp öron och ögon för verksamheten måste den också synliggöras för allmänheten.

Allmänheten är precis som det låter dvs det är vi alla, vi som kör hoj, dem som åker hoj och dem som gör ingetdera. Särskilt den sistnämnda kategorin bör få möjligheten att förstå varför vi älskar köra hoj och i vårt fall då sporthojar.

Kan man inte göra det till ett folkligt nöje, kan man kanske åtminstone göra det mer förståeligt varför vissa människor väljer att köra sporthoj. Då är nog enda sättet att göra det på att framhäva de personer som älskar att köra på bana och visa hur många vi är trots allt.
Man hade kunnat från massmedias håll göra en genomresa genom landet, visa hur fulla bokningarna till kurser och bandagarna banorna är, hur dagarna genomförs och intervjua sporthojare när dem kommer in i depån efter att ha snurrat på banan en 15-20 min och även prata om upplägget runtomkring. Helt enkelt synliggöra det vi alla brinner för!

Jag blir lika lycklig själv när jag ser hur leendet går från öra till öra på en person som för första gången vågat ta steget att köra på bana. Dem jag pratat med som är tveksamma till att köra på bana har alla exakt samma rädsla eller missuppfattning dvs att man måste köra jättefort för att överhuvudtaget kunna ta sig runt banan levande eller oskadd. Det skrämmer många som kan känna sig osäkra, då är det lättare att bara vara cool på stan och inte visa sin rädsla. Bara visa upp sin fräcka sporthoj för brudarna och andra som drömmer om att ta MC-kort ngn dag. För dem behöver man inte bevisa ngt, man kan fortsätta vara den coola killen med kort och sporthoj som kan wheela på gatan.
Kan vi även övertyga dessa har vi kommit långt och jag tror nog att enda sättet att få de här killarna och tjejerna till banan är just via massmedia.

• Gilla
Reaktioner: SGM

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är hojen bara reggad och besiktad borde det väl gå? Om jag inte tar alldeles fel, i så fall får väl någon korrigera mig. Men - Banåkning.nu har ju trevliga arrangemang dom också...:tummenupp

så kan jag komma med crashkåpor, slicks däckvärmare osv?

Mmm, de enda som är välkomna till ATT i nuläget är arrangemang via SMC. Det kan iofs vara vettigt, det är ju ingen bana i traditionell mening utan här finns diken, nivåskillnader etc i stället för avåkningszoner...

Jag tror vi egentligen pratar om samma sak, vad jag menade var att jag inte alls är lika tvärsäker som Du på att ett mer avskalat (=billigare) arrangemang skulle locka vare sig bus eller alla vanliga mc-åkare.

Men vi är överens om att ju fler alternativa arrangemang som erbjuds, desto fler grupper av åkare skulle delta. Det gäller bara att hålla liv i de initiativ som startas...

Du har helt rätt i det sista, kan vi visa allmänhet och myndigheter att vi faktiskt bryr oss, engagerar oss och uppskattar de initiativ som tas har vi kommit en bra bit på väg:tummenupp

Jag förstår ditt resonemang men nu var det inte det vi avhandlade utan att minska buset på gata genom t.ex en bana. För att minska, för användarna, gratis bus på vägarna och göra allmänheten gladare måste det vara billigare än att gå via SMC (som jag gissar att det gör nu? rätta mig om jag har fel) på A.T.T.
Skit i att det blir knorr, det slipper iallafall polisen och allmänheten lägga sig i, förstår du vart jag försöker komma? Förhoppningsvis kanske vid nästa reportage kan någon lägga i en slutkläm "...men vi är iallafall tacksamma att vi får möjligheten till en bana", det är en början!

och att andra åker långväga till banor (tro mig, det gör sthlmare med!) är inte relevant, det är sthlmare det görs inslag på nyheterna om, inte de i katrineholm.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
det är sthlmare det görs inslag på nyheterna om, inte de i katrineholm.

Ja men det är ju ett utalande av en motorcyklist, han ser likadan ut i Katrineholm och Katrineholmspolisen gillar inte bus de heller. Ska TV göra ett inslägg om mc-bus på nyheterna eller så, så inte fan åker de till Katrineholm när det finns motorcyklister i Stockholm. Ni har nu en bana, ta då och var nöjda med den.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Bana i Stockholm???

Kom till oss, ge oss pengar! :glömdet

Hur som helst; fixa en ordentlig bana där man betalar för en dagskörning och det är ren drop in för ALLA som vill köra, vill du köra på banan med bil och husvagn, so be it. Sen kan man till exempel annordna speciella dagar när bara mc och bara bil får köra på banan.

Fixa så att det går att köra året om, på vintern kan ju rallybilar köra där, eller varför inte för tester av vinterdäck gjort för företag?

Halva Sverige bor i Stockholm med omnejd, därför är det här ett vinnande koncept.:tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Haha, Lannebo såg ju stencool ut!

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Kom just på att det är gratis att åka bana...
Förutom att man måste modda hojen nåt så infernaliskt.... (och lite andra saker)

- Helst slicks
- Uppvärmning till dom
- Crashkåpor
- Buss/Skåpbil/Bil med dragkrok/Montering av dragkrok/Släpkärra

Vad klagar man på mer på gatåkarna ? Jo just det.... LJUDET
Har jag inte fel om jag påstår att man måste hålla lägre decibelnivå på bana ? Där åkte man på ett nytt avgassystem med.. och det är gratis.

I övrigt så är det ju rent horribelt att man kan bli stoppad för att reflexen sitter lite fel.. Jo, jag har reflex på min hoj.

När man väl står där med polisen som klagar på att man är hojvärldens svar på Christer Pettersson pga detta så bränner Bosse Bus förbi på sin sönderskruvade HD, Skylten sitter monterad på ena sidan av svingen (AJA BAJA, 2000;- i böter), ett baklyse som har samma yta som en femkrona och lyser pissdåligt (AJA BAJA), avsaknad av reflex samt blinkers som inte fungerar alls.. Lägg till att han kör med två stycken raka rör som även på tomgång får mina trummhinnor att dansa hambo i huvudet.... Han har dessutom ett vurpollon a´la American Choppers på huvudet.

Men då heter det att han är en MC Entusiast....

Man har inte resurser att åka ut i förorten och statuera exempel på alla EU mopeder som bränner runt i 80 blås utan lampor med tre personer vilt hängande på den.

Vilka är det då som växer upp och tror att man kan göra precis som man vill i trafiken utan konsekvenser ? Jag skulle satsa på att det var dom som kom undan med skiten medan dom växte upp.

Vill bara tillägga att detta är min personliga åsikt.

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Äsch, kör med "Jag höll på att köra ihjäl mig i morse (öppnings replik),jag var en hårsmån från att hamna under en lastbil. Jag har tänkt på det hela dagen men nu vet jag varför jag överlevde...för att jag skulle få träffa dej." se till att hon är lite full, annars funkar det nog inte. :)

:Bugar:Bugar

jetson

Guest
Ni har nu en bana, ta då och var nöjda med den.

Bor söder om stan så har 6 mil till ATT och ca 20 mil till Sviestad/Gelleråsen. Vad tror du jag prioriterar bort av dessa:

Sviestad: 700/1000:- + bensin ca 500:- = 1200/1500:-
Gelleråsen: 1000:- + bensin ca 500:. = 1500:-
ATT: 1800:- + 375 (medlemsavgift) + bensin ca 200:- = 2400:-

Detta när jag kör ner med hojen vilket jag gör... det är värt :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...