Polisen!!!

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
oslo
Hoj
01
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
spinnanders skrev:
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:

Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Psychobiker skrev:
Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje


Ja, men de FÅR väl inte göra det?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har jag då aldrig hört talas om, fast jag har faktiskt inte sett dom stå och skjuta laser på folk på natten...
Vad som är helt säkert är iallafall att det inte går att skjuta sönder däcken på bilen med lasern som jag har hört folk säga :rofl :hihi :fatta! :D
 

relaxer

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
Kawazaki GPX 600R
Något jag undrar över är hur fartkameror kan ta bilder i motljuset från bilens strålkastare när det är mörkt ute. (Det borde bara bli skit, precis som farmors semesterbilder)
 

Absolutjohan

Absolutjohan
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati S4:1 2001
relaxer skrev:
Något jag undrar över är hur fartkameror kan ta bilder i motljuset från bilens strålkastare när det är mörkt ute. (Det borde bara bli skit, precis som farmors semesterbilder)
Dom sitter så pass högt att det inte spelar någon roll.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag har sett trafikpolisen i östergötland stå och skjuta med laserpickan i mörkret på e4:an, som tur var åkte jag renault twingo så jag klarade mig :D Däremot har jag för mig att jag läst nånstans att dom inte får använda den vid för kraftig nederbörd, vart gränsen går vet jag inte.
 

AluminiumHead

Hang-around
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Såld, söker ny...
Psychobiker skrev:
Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje

Där har du fel!!! Lasern används inte när det är mörkt.

Däremot fungerar och används den gamla hederliga radarn när det är mörkt.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
AluminiumHead skrev:
Där har du fel!!! Lasern används inte när det är mörkt.

Däremot fungerar och används den gamla hederliga radarn när det är mörkt.

Laser används massor när det är mörkt jo.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
När de är mörkt används dom väl, men därimot vid regn eller snö måste dom lägga ifrån sig laserpuffran.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
spinnanders skrev:
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:

Jag har sett de stå o pricka bilar i fullt höstmörker, så de gör de.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
AluminiumHead skrev:
Där har du fel!!! Lasern används inte när det är mörkt.

Däremot fungerar och används den gamla hederliga radarn när det är mörkt.

Det gör den visst. I alla fall i Jönköpings län...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har mycket svårt att tänka mig att lasern påverkas av att det är mörkt, då den använder en frekvens utanför synligt ljus, och är helt blind för vanligt ljus.
Däremot får man problem vid nederbörd att strålen bryts upp (vid regn) eller dämpas (vid snö).
Har erfarenhet av lasrar i jobbet, så jag vet vad jag pratar om.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
jag körde i mörker med snöande väder, så slaskigt snöande att jag knappt ens såg ut från rutan. helt plötsligt ser jag en starwars pinne fladdra o undra vad fan de va. jo polisen hade skjutit med lasern o viftade med en lysande lampa. så visst funkar de i dåligt väder. 121 på 90väg. polisen var en seging o ville inte pruta 1km... doh!
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Psychobiker skrev:
Polisen kan fetskjuta dig på kvällen, lasern skiter fullständigt i om det är mörkt ute. Fartkameror likaså.

/Pajje

:fakta

De fetskjuter som tidigare sagt när det är mörkt. Själv varit där och upplevt det hela :hihi
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
morecore skrev:
jag körde i mörker med snöande väder, så slaskigt snöande att jag knappt ens såg ut från rutan. helt plötsligt ser jag en starwars pinne fladdra o undra vad fan de va. jo polisen hade skjutit med lasern o viftade med en lysande lampa. så visst funkar de i dåligt väder. 121 på 90väg. polisen var en seging o ville inte pruta 1km... doh!
Varför ligger du och kör 121kmh på 90-väg om du knappt ens ser ut genom rutan? :kocko
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Håller med där, i såns lägen är det fan motiverat att dom är ute, den boten tycker jag inte synd om dig för.
Tydligen har de bra grejor då om de funkar i sånt väder. Max avstånd de kan mäta på minskar i vilket fall, men de har förmodligen överkapacitet på mätavståndet, just för att de skall funka när det är lite sämre väder också.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top