Polisen!!!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Lasern funkar ju kass i dimma och kraftigt regn eftersom den då reflekteras på vägen. Är det det ni pratar om eller?
Och tror ni mig inte så kan ni ju testa med en laserpenna eller motsvarande.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Regndroppar,snö och dimma reflekterar ljuset så lasern kommer att funka "sämre" när det gäller räckvidden -
däremot kan mätvärdet mycket väl vara riktigt.
Den visar ingen hastighet om den inte kan få en "bra" mätning (en mätning består i sin tur av flera mätningar).

jag körde i mörker med snöande väder, så slaskigt snöande att jag knappt ens såg ut från rutan. helt plötsligt ser jag en starwars pinne fladdra o undra vad fan de va. jo polisen hade skjutit med lasern o viftade med en lysande lampa. så visst funkar de i dåligt väder. 121 på 90väg. polisen var en seging o ville inte pruta 1km... doh!

Hmm.. :kocko
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
yonsson skrev:
Lasern funkar ju kass i dimma och kraftigt regn eftersom den då reflekteras på vägen. Är det det ni pratar om eller?
Och tror ni mig inte så kan ni ju testa med en laserpenna eller motsvarande.

Eller så frågar man någon av dom poliser som finns på forumet.

Jag skulle klart som fan bestrida en mätning gjord i kraftig nederbörd, med hopp om att klara mig, men mörker är inget hinder.
(tvärtom kan jag tänka mig, att användbart avstånd ökar något i mörker, bortsett från att det inte blir lättare att sikta)
I kraftig nederbörd bryts däremot strålen upp och återreflekteras ifrån snöflingor/vattendroppar och därför är det fullt möjligt att det skulle kunna räknas som felkälla nog att underkänna en mätning.

Men förmodligen så får dom ingen avläsning om dom provar i för dåligt väder, jag skulle tippa att chanserna är 98% inget mätresultat 2% felaktigt resultat.

Jag klarade mig förövrigt undan en jäkligt onödig "5km/h över" fortkörning förra veckan tack vare att dom inte fick någon mätning, när han höjde lasern andra gången (efter att ha fipplat med knapparna) så var jag dels för nära, dels hade jag dämpat farten.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Enda problemet som kan uppstå vid mätning i mörker är när man använder vissa extraljus. styvfar (trafikpolis) berättade att de haft problem med att ibland inte få några värden från folk som har helljusen på...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
DreeTman skrev:
Enda problemet som kan uppstå vid mätning i mörker är när man använder vissa extraljus. styvfar (trafikpolis) berättade att de haft problem med att ibland inte få några värden från folk som har helljusen på...


Det kan stämma, har för mig att en bilstrålkastare delvis går in i samma våglängs som lasern, och kan då blända lite. Detta borde funka även dagtid, men då har man ju inte hellyset på. Nått att fundera på kanske...
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
spinnanders skrev:
Kan polisen ta dig med sin laser på kvällen eller när det är mörkt ute? Eller spelar det ingen roll om det mörkt eller ljust ute om han skjuter med sin laser?? Är det lika dant med stationära fartkameror?? :confused:
Japp med eller utan byxor spelar inen roll, JAG vet :cool:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top