Video Polisens egna material från omtalad mc-jakt med dödlig utgång, Stockholm 2011-07-20

Status
Ej öppen för fler svar.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Nu tror jag knappast någon bryr sig vad vi säger men det där låter som hyckleri.
Han hade väl körkort med det var indraget för tillfället?
Illa körde han väl inte heller? Om vi tar 14.30 - 20.00? Efter det kan ju inte vi bedömma hans körning.

Inget körkort alls snarare..

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Vid 46:00 då 2 civila polisbilar utan sirener, ena i vänster fil, andra i högerfil, kör om bilar i mittfil i 180km/h. Efteråt kläcks kommentaren "Haha, det var ju kul det här".

Jag förstår PRECIS hur polisen menar det är ju askul att sicksacka mellan bilar i högfart!
Och NEJ ta mig inte bokstavligen.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Nu tror jag knappast någon bryr sig vad vi säger men det där låter som hyckleri.
Han hade väl körkort med det var indraget för tillfället?
Illa körde han väl inte heller? Om vi tar 14.30 - 20.00? Efter det kan ju inte vi bedömma hans körning.

OM han fattade att han va jagad när han drog vid skogis så tycker jag inte att han kör speciellt bra, bromsar i kurvorna på vägen och kör allmänt ojämt. Kurvorna (kan man ens kalla dem det?) på nynan går att köra i betydligt högre hastigheter om det nu va tanken, att han bromsar in känns som ett tecken på osäkerhet. Att tjejen dessutom motlutar som ett as hjälper väl inte heller speciellt mycket.

Tycker det däremot är intressant att se filmen och jämföra med allas versioner av vad som hände. Har hört att han spottade (hur man nu kan spotta med intergralhjälm på sig) och sparkade på polisbilarna och provocerade fram en jakt. Kan inte tycka att han var speciellt provocerande, rödljuskörningar och höga hastigheter händer stockholm varje onsdagskväll om sommaren.

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
........Det som får mig att reagera är att det sitter en passagerare bakpå och folk runt om. Därav borde dem backat.......
Den där kommentaren fattar jag inte. Grabben körde som en idiot även utan polis efter sig och man kan förmoda att passageraren tyckte det var ascool. Hur börjar den här filmen? Paret kommer farande på en ganska väl trafikerad väg i vad som ser ut som en ganska imponerande hastighet utan något efter sig. Och sedan på väg ut mot nynäs går dom upp på högersidan om en polisbil och drar. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få det till att parets uppträdande i trafiken skulle vara ett resultat av polisens agerande. Dom lyckades på helt egna meriter visa sin ide om hur en motorcykel med skjuts skall framföras i ganska tät stockholmstrafik.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Tycker det däremot är intressant att se filmen och jämföra med allas versioner av vad som hände. Har hört att han spottade (hur man nu kan spotta med intergralhjälm på sig) och sparkade på polisbilarna och provocerade fram en jakt. Kan inte tycka att han var speciellt provocerande, rödljuskörningar och höga hastigheter händer stockholm varje onsdagskväll om sommaren.

Jag kan inte riktigt hålla med dig om rödljuskörningar. Jag kunde, med lite mindre tur än jag ändå hade, dött när en bilist körde mot rött för ett par år sedan. Nu blev det bara ett år med sviter av skalltrauma och en deformerad ryggrad. Jag har lite svårt att ha överseende med just rödljuskörningar numer. Det blir lite mindre av en bagatell när man upplevt konsekvenserna av det beteendet. Att det är legio på onsdagar ursäktar det lika lite som att man kan ursäkta t ex kvinnomisshandel med att det ändå är så vanligt.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Alltid tragiskt när någon förolyckas! Oavsett om de har varit korkade eller inte.

Men i vissa fall kanske det är oundvikligt?

Om vi pratar olyckor mellan mc och Polis tycker jag nog att tragiken blir total om man ser på vad som hände i Landvetter (tror jag det var) förra året. När en Polis vänder på vägen och inte ser en mc som kommer, den killen dog också :(

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Jag läste någonstans att en mycket stor del av alla rattfyllor, olovliga körningar / olyckor samt dödsolyckor orsakas av folk som aldrig haft behörighet A, snott "lånat" eller bara inte orkat utbilda sig..
Nu höjs åldern för A till 24år, det blir dyrare att ta kortet , mindre folk som tar kortet, dyrare förs.. mindre kunder för MC handeln att leva på samt ett "motstånd" från div håll i samhället mot vår farliga hobby.

Denhär killen gjorde sitt val när han stack från farbror blå.. som tidigare sags, tur att han inte tog någon annan med sig in i pärleporten... (eller han kanske hamnar någon annan stans vem vet?) Jag har VÄLDIGT svårt att tycka synd om detta klientel, polisen gjorde bara sitt jobb.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Stäng träden! Tyckte att Sh var på rätt väg efter "furstens" trådar försvann( som alltid nästan spårade ut) nu är det samma "skitsnack hit och dit vems fel mm, lägg ner :7peta

Jag vet att man inte måste läsa inläggen, så det behöver ingen påpeka!!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska försöka kolla på Kalla Fakta. Undra hur man valt att vinkla det. Försöker man sätta åt polisen eller kommer man att gå på en viss del av mc-kollektivet som oss sporthojsförare. Hojen var stulen, han saknade körkort om jag inte minns fel. Är han någon som man ska använda som slagträ i en debatt mot sporthojförare som kollektiv? Jag tycker inte det. Personer som honom kommer man inte åt med höjd åldersgräns för körkort direkt. Jag har inte mycket övers för personer som honom i trafiken. Ska inte vara skenhelig och påstå att jag alltid håller hastighetsgränserna med vare sig bil eller mc, men jag anpassar mig efter de förutsättningar som gäller. Skulle aldrig försöka köra ifrån polisen. Oerhört oansvarigt att inte säga till tjejen att hoppa av vare sig hon ville eller inte. Det fanns tillfällen till det utan tvekan med det försprång han skaffade sig. Trots att helikoptern fanns i luften. Sammantaget tycker jag att det är beklagligt att en ung man fick sätta livet till. Men han gjorde att omdömeslöst val som slutade med att han fick sätta livet till. Jag tycker inte att polisen ska backa för vad som helst bara för att någon sitter på en mc. De ska upprätthålla lag och ordning och meningen är att vi andra ska respektera deras auktoritet. Hur vore det om polisen backade av så fort någon drar med sin mc? Finns ju en bild vad en mc i hög fart kan ställa till med. Tänker på den med RC30 som sitter inne i en bil. Jag tycker t om att polisen borde preja av en mc-åkare som visar noll respekt för andras liv även om det innebär att denne får sätta livet till. Kanske räddar man fler liv - oskyldiga liv. Mc-föraren här var knappast någon oskyldig yngling. 22 år gammal borde han ha mer förstånd.

Jag tittade ca 30 minuter in i videon. I det stora hela tyckte jag polisen skötte det snyggt. I alla fall i civilbilen man får följa. Visst kan man se att det eventuellt skulle funnits möjligheter att plocka honom vid något trafikljus innan han kom utanför tätbygd. Men det är lätt att säga i efterhand när man vet hur det gick. I slutändan var det mc-föraren själv som valde att försöka köra ifrån polisen. Föraren hade kört och gäckat polisen tidigare på kvällen och utsatt oskyldiga trafikanter för livsfara med sitt körbeteende.

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Säkssäksti äsämse
Ingen som belagt vägverket med skulden? Var ju de som fällde bommen i vilken han kraschade. Hade den varit öppen hade olyckan aldrig hänt...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill ni vädra era personliga åsikter om varandra så får ni göra det någon annan stans, tänker främst på dig Över, tror inte ens ditt snack skulle gå hem hos moderatorerna på Flashback eller något ännu mer öppet forum.

Till er andra som hetsar upp er - ta ett steg tillbaka från datorn och lugna ner er, folk kommer alltid ha skilda åsikter, även i frågor som denna.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
OM han fattade att han va jagad när han drog vid skogis så tycker jag inte att han kör speciellt bra, bromsar i kurvorna på vägen och kör allmänt ojämt. Kurvorna (kan man ens kalla dem det?) på nynan går att köra i betydligt högre hastigheter om det nu va tanken, att han bromsar in känns som ett tecken på osäkerhet. Att tjejen dessutom motlutar som ett as hjälper väl inte heller speciellt mycket.
Som jag uppfattar det är det vid 17.22 han ser att han har en polis i hasorna och det är då han verkligen börjar gasa ordentligt. Jag säger inte att han körde perfekt eller att passageraren lutar med tillräckligt. Men ingenstans reagerar jag på att han kör direkt illa. Så du får gärna peka ut var det ser alarmerande(?) ut? Man ska ha i åtanke att det är inte många som kör felfritt rent tekniskt, kroppsposition vid kurvtagning t.ex.

Håller med. I media dagen efter händelsen målades det upp en bild av flera rödljuskörningar, 250 km/h och poliser som avbröt efterföljandet pga att det var för farligt.
Men när jag ser vad som faktiskt hände ser jag en hojåkare som gör EN rödljuskörning som dessutom var totat ofarlig, farter på 250 såg jag inte mycket av heller och när det skedde var det glestrafikerad 3-filig motorväg. Dessutom har jag svårt att se att poliserna avbröt sitt förföljande.
Förutom det tråkiga slutet och bruden som skämmer ut sig i efterspelet så skulle jag sammanfatta att paret ville ha skoj och det fick dom, snuten tyckte det var kul (31.53 "jädra tur han har full tank, jag tycker det här är kul oxå") och jag tycker det var kul att kolla på. Sen ska folk verka så präktiga i efterhand och det gäller både poliser och vissa här på SH.

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
FRÅGA!!!!!

Det sas ju att hojen var stulen?
Stämmer det?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Till er andra som hetsar upp er - ta ett steg tillbaka från datorn och lugna ner er, folk kommer alltid ha skilda åsikter, även i frågor som denna.

VAD FAN MENAR DU MED DET???!!! 11100110011! :mad:

:arsele

:rofl

Muoahaha.. Inte alltid lätt att hålla fåren i fållan va?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
OM han fattade att han va jagad när han drog vid skogis så tycker jag inte att han kör speciellt bra, bromsar i kurvorna på vägen och kör allmänt ojämt. Kurvorna (kan man ens kalla dem det?) på nynan går att köra i betydligt högre hastigheter om det nu va tanken, att han bromsar in känns som ett tecken på osäkerhet. Att tjejen dessutom motlutar som ett as hjälper väl inte heller speciellt mycket..
Som jag uppfattar det är det vid 17.22 han ser att han har en polis i hasorna och det är då han verkligen börjar gasa ordentligt. Jag säger inte att han körde perfekt eller att passageraren lutar med tillräckligt. Men ingenstans reagerar jag på att han kör direkt illa. Så du får gärna peka ut var det ser alarmerande(?) ut? Man ska ha i åtanke att ytterst få kör tekniskt felfritt så det blir lite löjligt att trycka stenhårt på mindre körtekniska brister.

Håller med. I media dagen efter händelsen målades det upp en bild av flera rödljuskörningar, 250 km/h och poliser som avbröt efterföljandet pga att det var för farligt.
Men när jag ser vad som faktiskt hände ser jag en hojåkare som gör EN rödljuskörning som dessutom var totat ofarlig, farter på 250 såg jag inte mycket av heller och när det skedde var det glestrafikerad 3-filig motorväg. Dessutom har jag svårt att se att poliserna avbröt sitt förföljande.
Förutom det tråkiga slutet och bruden som skämmer ut sig i efterspelet så skulle jag sammanfatta att paret ville ha skoj och det fick dom, snuten tyckte det var kul (31.53 "jädra tur han har full tank, jag tycker det här är kul oxå") och jag tycker det var kul att kolla på. Sen ska folk verka så präktiga i efterhand och det gäller både poliser och vissa här på SH. :zpy

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor