Polisens resurser!?

ZX9R-98

Passande nick?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
ZX10R
Den eller de som bestämmer över hur polisens resurser ska fördelas är riktigt bra affärsmän.

Det klagas på att polisen har så dåligt med resurser, att brott får avskrivas pga att det ej finns tillräckligt med personal för att ens undersöka dem. Våldtäcksmän och pedofiler får gå lösa mm.

Men trafikpolisen verkar ej ha någon brist på folk iallafall. Kolla Brostugan på onsdagar tex eller åk E4:an mellan Stockholm - Malmö. Eller som igår, 4 (FYRA) st mc-poliser plus en cicvilare står på påfarten till Tyresövägen igår kväll. Dessutom lasermannen med några fler mc-poliser står och skjuter åt andra hållet på samma väg vid Sköndal.

Alltså visst kan det väl vara bra att de håller lite koll på trafiken, men fördelningen mellan polisens resurser känns helt klart skev.

Min slutsats är att det är bestämt att det ska finnas poliser där de kan kamma in klirr till stadskassan genom många och feta böter från bilister och hojåkare som redan betalar grymt med skatt på bensin och fordonsskatt (och ev kommande trängselavgifter)

:fakta
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Håller med dig helt och hållet.
Tyvärr är det ju så i dagens sverige att polisens inkomst är viktigare än att lösa brott.
Alltså är det ju bättre att dra in 20000kr på en dag genom att bötfälla bilister än att ta reda på av vem ida 11år vart våldtagen .sjukt men sant!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Holger skrev:
Håller med dig helt och hållet.
Tyvärr är det ju så i dagens sverige att polisens inkomst är viktigare än att lösa brott.
Alltså är det ju bättre att dra in 20000kr på en dag genom att bötfälla bilister än att ta reda på av vem ida 11år vart våldtagen .sjukt men sant!

Jag kan i sak hålla med er men tycker att vi ska hålla isär bedömningskriterierna lite.

Låt oss börja från början.

Trafikövervakning sker med personal från trafikpolisen. Denna är, relativt sett, ganska lågutbildad i polisiärt arbete. Utredningar av lite mer avancerat slag, som t.ex. sexualbrott mot barn, görs av kriminalare som har mer utbildning i utredningsteknik o.s.v. Det är med andra ord inte samma typ av personal som gör de olika jobben. Den jämförelse du gör är som att säga "varför sätter de inte in mera personal för att fixa strömavbrottet i Kista för? Det sitter ju massor med mobiltelefonreparatörer i Kista".

Sedan har vi jämförelse nummer 2 som falerar. Du säger "det finns resurser att dra in 20.000 kr på att bötfälla bilister men inte att ta reda på vem ida 11 år vart våldtagen".

Genom att ha dessa trafikövervakningar drar man dels in en liten slant till stadskassan genom att hytta lite med ordningsbotsfingret åt syndare som oss. Det man också gör är att man reglerar trafikbeteendet och sänker farten. Man hittar även en hel del förare som kör onyktra.

Om man genom dessa åtgärder kan minska antalet allvarliga olyckor, t.ex att någon smäller in i hög fart i en cyklist, något så sparar man enorma resurser för samhället. En normal trafikskadad motorcyklist vid en påkörningsolycka kostar ca 1 miljon i vårdkostnader innan han får åka hem. Om han (eller hon, fast oftast en han) blir invalidiserad på något sätt är det ännu dyrare.

En kriminalare kostar drygt 1 miljon/år i utbildning och lön så om polisen lyckas förhindra en allvarlig olycka med invalidisering som följd så har de på så sätt fått en till krimmare som kan ta reda på vem som egentligen utnyttjade lilla ida.

Så sluta hacka på polisen och ta reda på fakta istället. Ger mig den på att du är en sådan som hackar på domarna i olika sporter också...
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har roat mig med att lyssna på polisradion här i Stockholm under två veckors tid (så fort jag har igång burken i alla fall - www.surre.com). Det verkar _INTE_ som att de ligger på latsidan vad gäller alla möjliga vanliga brott heller kan jag säga. Kan det vara så enkelt att om man kör mycket så ser man dem ofta?
 

ZX9R-98

Passande nick?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
ZX10R
Så sluta hacka på polisen och ta reda på fakta istället. Ger mig den på att du är en sådan som hackar på domarna i olika sporter också... [/B][/QUOTE]
-----------------------------------------------------------------------------------


Jag vet ej om du syftar på mig eller Holger när du "ger dig den på att du är en sådan som hackar på domarna..."

Jag gör det inte iallafall. Men när man åker till tex Brostugan och polisen har en mindre armé där för att kolla och bötfälla allt de kommer över vad det gäller bilar och hojar som folk har slitit häcken av sig för att få visa upp där och sen få böter för att skylten är för liten, blinkerserna sitter för tätt etc, då känns det inte som polisen står där för att minska antalet olyckor.

:mad:
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Skulle polisen vara ute för säkerhet och inte pengar så skulle dom inte stått med laser på dubbelfilig motortrafikled med 110 här igår utan vid en skola där det är 30 och finns barn som leker på vägen.folk blir misshandlad varje dag här i stan men det finns ej resurser till att patrullera gatorna på kvällarna men det kan stå 2 rassia bussar på 1km 50 sträcka samma tid.är det utbildning dom behöver för att lära sig gå så får dom väl skaffa sig den då,kanske det är bekvämare att åka buss än att gå på stan?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
MaPe skrev:
Trafikpolisen är jämt fördelad :fakta Vi har inte en enda här uppe :tummenupp

Mathias

Ni är för bortskämda i norrland, min farmor bor i ett litet samhälle några mil utanför Sundsvall och dem har en polisbil (gammal 240) som ska täcka fler kvadratmil. Dessutom har dom jättefina breda vägar, så den som stannar och tar emot böter där är tamefaan dum i huvudet!: :mad:
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Lime skrev:
Jag kan i sak hålla med er men tycker att vi ska hålla isär bedömningskriterierna lite.

Låt oss börja från början.

Trafikövervakning sker med personal från trafikpolisen. Denna är, relativt sett, ganska lågutbildad i polisiärt arbete. Utredningar av lite mer avancerat slag, som t.ex. sexualbrott mot barn, görs av kriminalare som har mer utbildning i utredningsteknik o.s.v. Det är med andra ord inte samma typ av personal som gör de olika jobben. Den jämförelse du gör är som att säga "varför sätter de inte in mera personal för att fixa strömavbrottet i Kista för? Det sitter ju massor med mobiltelefonreparatörer i Kista".

Sedan har vi jämförelse nummer 2 som falerar. Du säger "det finns resurser att dra in 20.000 kr på att bötfälla bilister men inte att ta reda på vem ida 11 år vart våldtagen".

Genom att ha dessa trafikövervakningar drar man dels in en liten slant till stadskassan genom att hytta lite med ordningsbotsfingret åt syndare som oss. Det man också gör är att man reglerar trafikbeteendet och sänker farten. Man hittar även en hel del förare som kör onyktra.

Om man genom dessa åtgärder kan minska antalet allvarliga olyckor, t.ex att någon smäller in i hög fart i en cyklist, något så sparar man enorma resurser för samhället. En normal trafikskadad motorcyklist vid en påkörningsolycka kostar ca 1 miljon i vårdkostnader innan han får åka hem. Om han (eller hon, fast oftast en han) blir invalidiserad på något sätt är det ännu dyrare.

En kriminalare kostar drygt 1 miljon/år i utbildning och lön så om polisen lyckas förhindra en allvarlig olycka med invalidisering som följd så har de på så sätt fått en till krimmare som kan ta reda på vem som egentligen utnyttjade lilla ida.

Så sluta hacka på polisen och ta reda på fakta istället. Ger mig den på att du är en sådan som hackar på domarna i olika sporter också...

Det låter på dig som att trafikpoliserna är snäppet högre än en lapplisa. Dom är ju poliser och kan vad jag hoppas även rycka in och stoppa lite bus när det väl händer. Det är väl det som är problemet.

I dom yngre åren så kom ju poliserna med mindre arméer till festerna. Har dom inge bättre för sig så förstår jag väl, våld och allvarligare brott mot egendom prioriteras väl ganska högt, så om man hänger läpp över att dom inte skickar en polis om man råkar se en cykelstöld så är man lite dum. Polisen tar sig an skitbrott också, händer det något undertiden så sticker dom ju och låter småbrottslingen sticka... så är det, så ska det vara.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Jag håller med er, Många gånger känns det som att de bara är ute efter pengarna.Lyfter samtidigt hatten för alla poliser som ser till att vi sover lungt på nätterna.Vad gäller trafikpolisen så kan de ge det böter för sånt som inte är trafikfarligt som alla dessa fina miniskyltar. Kan nån som tycker att man inte ska klaga på trafikpolisen förklara för oss andra hur en mindre skylt vara ett trafikbrott? :squid
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker varken bu eller bä men finessen med de lagliga skyltarna är väl antagligen att de syns på längre håll än 10 meter. Det har sin anledning varför vinklade och/eller små skyltar kallas för smitarskyltar...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top