Polisers resp Svenssons rättsuppfattning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på att det alltid döljer sig mörkertal bakom alla siffror så får man nog konstatera att polisers moraliska rättsuppfattning skiljer sig ganska avsevärt från medelsvenssons.

Bland svenskar i stort är åtal om trafikbrott och narkotikainnehav vanligast, men de allra flesta åtalen mot poliser gäller misshandel i hemmet.
Närmast efter kommer allmän misshandel

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisers-kvinnovald-oroar-karen

Bara konstatera faktumet att trafikregler är det regler som polisen anser viktigast att följa samt att förhindra brott mot.

Jag är inte bitter...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Utan ordentliga referenser har jag svårt att kommentera artikeln ordentligt.

Mindre än 5 misshandels åtalade poliser per år låter inte jätte mycket?
Självklart är varje fall av misshandel ett fall för mycket men jag tror inte vi någonsin kan begära en perfekt poliskår. Rötägg kommer alltid slinka igenom

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Utan ordentliga referenser har jag svårt att kommentera artikeln ordentligt.

Mindre än 5 misshandels åtalade poliser per år låter inte jätte mycket?
Självklart är varje fall av misshandel ett fall för mycket men jag tror inte vi någonsin kan begära en perfekt poliskår. Rötägg kommer alltid slinka igenom

Totalt 78 misshandlar, varav 48 i hemmet på 11 år skulle jag väl iofs hellre kalla 7 per år. Men visst, det är inte säkert att dom är sämre än Svensson på den punkten.

Jag tycker det intressanta ligger i fördelningen av brotten.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Totalt 78 misshandlar, varav 48 i hemmet på 11 år skulle jag väl iofs hellre kalla 7 per år. Men visst, det är inte säkert att dom är sämre än Svensson på den punkten.

Jag tycker det intressanta ligger i fördelningen av brotten
.

Du tror inte det kan vara så att risken att bli rapporterad för exempelvis hastighetsöverträdelse minskar om den som mäter hastigheten jobbar på samma ställe som den som kör för fort?

Svårt att få med det i statistiken dock..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du tror inte det kan vara så att risken att bli rapporterad för exempelvis hastighetsöverträdelse minskar om den som mäter hastigheten jobbar på samma ställe som den som kör för fort?

Svårt att få med det i statistiken dock..

Kanske det men jag tror även att en polisman vet vad han ska säga i ett förhör som misstänkt misshandlare. Vilket inte Svensson gör.

Sen vet jag inte om det är normalt eller undantag att trafikpoliser delar fikarum med ordningspoliser?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Jag tycker det intressanta ligger i fördelningen av brotten.

Menar du att polisen borde ägna sig mer åt annan typ av brottslighet så att statistiken ser bättre ut kring fördelningen? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Menar du att polisen borde ägna sig mer åt annan typ av brottslighet så att statistiken ser bättre ut kring fördelningen? :va

Dom ska väl inte ägna sig åt brottslighet alls men om dom ägnar sig åt annan brottslighet än Svensson så reser sig ju många filosofiska frågetecken.

Att trafikbrott är högprioriterade brott att stävja vet vi ju iofs sedan tidigare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Anställer man krogvaktsmaterial blir det inte bra i slutändan, oavsett var dom jobbar...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror nog att gemene polis och gemene person ute i samhället har en rätt likartad bild vad som är rätt och fel i olika situationer. Men det har ju varit en del uppmärksammade fall där polismän misshandlat kvinnor. Det kan ju vara så enkelt att det är en del mindre lämpade som inte borde blivit antagen till polishögskolan än mindre fått bli utexaminerad och fått jobb som polis som sökt sig just till det yrket.

Jag har ingen föreställning att polismän är bättre än någon annan. De har samma problem som de flesta andra i samhället och trillar dit för spel, alkohol, narkotika missbruk och andra laster precis som alla andra. De har trassliga relationer, problematiska familjesituationer och kanske även en trasig barndom bakom sig. Kort sagt är de nog ett genomsnitt av alla oss andra. Så bör det nog vara också. Det gör dem mänskliga.

Sedan har vi vanliga människor höga krav på våra poliser och poliskår. Alla skriverier om poliser som misshandlar sina fruar skadar vår syn på polisen. Jag hoppas verkligen att man inte sätter en kvinnomisshandlare att utreda en kvinnomisshandel. Risken är väl att polismannen i fråga bagatelliserar händelsen. Men det är ju inte vår sak att bestämma som inte har insyn i enskilda fall. Man får hoppas att de som är satta att granska fall där polismän misshandlat sina flickvänner, sambos, fruar tar sin uppgift på största allvar och ser till att olämpliga personer får lämna yrket.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
...de flesta i samhället trillar inte dit för narkotikamissbruk.. Eller så är jag bara lyckligt lottad som inte känner någon som trillat dit eller som ens brukar skiten..

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Dom ska väl inte ägna sig åt brottslighet alls men om dom ägnar sig åt annan brottslighet än Svensson så reser sig ju många filosofiska frågetecken.

Att trafikbrott är högprioriterade brott att stävja vet vi ju iofs sedan tidigare.

Det kan ju mycket väll vara så att poliser i regel inte kör för fort privat eftersom de har chansen till det lagligt i sitt yrke och är på fordonsträning i jobbet.

Narkotika missbrukarna plockar man kanske redan upp i antagningsproven och slänger ut. Att handla knark av folk man ska gripa är kanske även något man försöker förhindra. Jag skulle inte bli förvånad om poliser är duktigare än övriga svenskar här vilket leder till att statistiken blir skev.

Artikeln säger INGENTING. Vill du komma med en punkt får du:

A: Ta reda på antal misshandelsdomar per år i Sverige (eller allra helst under samma period som i artiklen)
B. Antal invånare i Sverige.
C. Dividera Invånare i Sverige med antalet domar.

D. Ta reda på antalet poliser i Sverige, dela med antalet domar (runt 7per år).

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
...de flesta i samhället trillar inte dit för narkotikamissbruk.. Eller så är jag bara lyckligt lottad som inte känner någon som trillat dit eller som ens brukar skiten..

De flesta som använder narkotika är helt vanliga människor med helt vanliga jobb, sen finns det ju folk som inte klarar av att behålla sin "normala" livsstil, precis som det gör med alkohol men det verkar ju folk tycka är okej...

För övrigt så är jag nyfiken på varför det är så viktigt att hela tiden påpeka att det är kvinnomisshandel det gäller, är väl lika allvarligt oavsett om hen som har fått smäll är man eller kvinna?
Fortsätt skilja på män och kvinnor så får vi nog ett jämställt samhälle inom kort haha...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan ju mycket väll vara så att poliser i regel inte kör för fort privat eftersom de har chansen till det lagligt i sitt yrke och är på fordonsträning i jobbet.

Narkotika missbrukarna plockar man kanske redan upp i antagningsproven och slänger ut. Att handla knark av folk man ska gripa är kanske även något man försöker förhindra. Jag skulle inte bli förvånad om poliser är duktigare än övriga svenskar här vilket leder till att statistiken blir skev.

Jag tror snarare att poliser är mer skenheliga än Svensson, och begår sina brott när dom tror att ingen ser. dvs innanför hemmets dörrar. Eller så råkar dom bara stå i samma hiss när stöket råkar ramla handlöst och slå näsan i golvet.

Att färre poliser använder droger är väl vad även jag förväntar mig. Jag har ju själv trott att det är ett ovanligt brott men tydligen inte...?

Artikeln säger INGENTING. Vill du komma med en punkt får du:

A: Ta reda på antal misshandelsdomar per år i Sverige (eller allra helst under samma period som i artiklen)
B. Antal invånare i Sverige.
C. Dividera Invånare i Sverige med antalet domar.

D. Ta reda på antalet poliser i Sverige, dela med antalet domar (runt 7per år).

Läs mina tidigare svar så slipper du upprepa dig. Du verkar fortfarande tro att jag klagar på att poliser råkar begå brott. Jag är fortfarande inne på varför dom begår andra brott än medelsvensson. Framför allt är jag nyfiken på trafikbrotten.

Men om de där aspekterna intresserar dig personligen så föreslår jag att du söker på scb.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De flesta som använder narkotika är helt vanliga människor med helt vanliga jobb, sen finns det ju folk som inte klarar av att behålla sin "normala" livsstil, precis som det gör med alkohol men det verkar ju folk tycka är okej...

För övrigt så är jag nyfiken på varför det är så viktigt att hela tiden påpeka att det är kvinnomisshandel det gäller, är väl lika allvarligt oavsett om hen som har fått smäll är man eller kvinna?
Fortsätt skilja på män och kvinnor så får vi nog ett jämställt samhälle inom kort haha...

Förstår din poäng men här har dom väl snarare separerat allmän misshandel 30 st och våld i hemmet, 48 st.

Det kan alltså lika gärna vara en kvinnlig polis som spöar på sin man, eller en kvinnlig polis som spöar på någon på gatan.

Citerar artikeln
Mellan 1998 och 2008 åtalades 48 poliser för grov kvinnofridskränkning eller misshandel av fruar, sambor och expartner.

Nu finns det väl inget brott som heter mansfridskränkning så där har du ju en poäng, men sambor och expartners är ju ändå att betrakta som hen. Och kanske är det så att ingen kvinnlig polis blivit åtalad för att ha spöat på sin man?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag känner heller ingen i min bekantskapskrets som använder droger, men helt säker är jag så klart inte att någon trots allt nyttjar det. Missbruk och personliga tillkortakommanden är inget folk skyltar med som har etablerade liv. Det är skamligt för de flesta att erkänna att man har ett narkotika, alkohol och eller spelmissbruk. Det är ett stort mörkertal där ute som sköter sitt missbruk snyggt. Inte ens de närmast anhöriga förstår alla gånger att deras man, fru, barn sakta trillar dit i fördärvet. Förr eller senare brukar dock missbruket visa sig och påverka deras sociala liv negativt. Men det kan pågå väldigt många år innan det kommer fram till ytan. Då kan det vara för sent.

Det är säkert inga problem att hålla sig borta från droger om man har för avsikt att söka in till polishögskolan så att alla spår av missbruk är borta. Sedan kan det kan ju också vara så att polismän utsätts för en del frestelser i sin yrkesutövning och kommer i kontakt med droger långt senare. Har som sagt ingen föreställning att anställda inom poliskåren skiljer sig nämnvärt från övriga befolkningen. Möjligen är de bättre på att veta hur de ska undvika att åka dit för olika förseelser. Av rädsla för repressalier är det nog få inom kåren som vågar anmäla sina kollegor. Poliskåren är nog en rätt sluten liten värld när det väl kommer till kritan. De har allmänhetens ögon på sig hela tiden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kom att tänka på den här historien som ledde till att det hittades vapen och hembränningsapparater hos en och annan polisman.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/89626?programid=2519

För att sammanfatta det lite ur minnet så blev en mytoman tagen för stöld av en silverräv och började sedan ange allt och alla. Det gjordes nog husrannsakningar i de flesta polishem och då kanske det inte är så konstigt att en och annan hembränningsapparat hittades på den tiden. Även olagliga vapen hittades vilket jag iofs kan tänka mig vara ett vanligt brott bland poliser som väl antagligen oftare har ett större vapenintresse än medelsvensson.

Historian gav sen inspiration till filmen Jägarna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kom att tänka på den här historien som ledde till att det hittades vapen och hembränningsapparater hos en och annan polisman.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/89626?programid=2519

För att sammanfatta det lite ur minnet så blev en mytoman tagen för stöld av en silverräv och började sedan ange allt och alla. Det gjordes nog husrannsakningar i de flesta polishem och då kanske det inte är så konstigt att en och annan hembränningsapparat hittades på den tiden. Även olagliga vapen hittades vilket jag iofs kan tänka mig vara ett vanligt brott bland poliser som väl antagligen oftare har ett större vapenintresse än medelsvensson.

Historian gav sen inspiration till filmen Jägarna.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3583383

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tror snarare att poliser är mer skenheliga än Svensson, och begår sina brott när dom tror att ingen ser. dvs innanför hemmets dörrar. Eller så råkar dom bara stå i samma hiss när stöket råkar ramla handlöst och slå näsan i golvet.

Att färre poliser använder droger är väl vad även jag förväntar mig. Jag har ju själv trott att det är ett ovanligt brott men tydligen inte...?

Läs mina tidigare svar så slipper du upprepa dig. Du verkar fortfarande tro att jag klagar på att poliser råkar begå brott. Jag är fortfarande inne på varför dom begår andra brott än medelsvensson. Framför allt är jag nyfiken på trafikbrotten.

Men om de där aspekterna intresserar dig personligen så föreslår jag att du söker på scb.

Fast med den ytterst begränsade information som finns tillgänglig i artikeln kan man inte göra något annat än att grovt spekulera. Är det så att poliser begår betydligt mindre narkotika brott och fortkörningar än medel-svensson så kan det inte vara något annat än bra. Är det så att poliser spöar på folk mer än medel-svensson så är det ytterst allvarligt.

100% av mina brott är trafikbrott, vilken trafikfara jag är som åkte fast för en forkörning för 9 år sen. :7peta

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping