Poliskontroll på bogan! 26/5

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Hur många registrerade hästar finns det i landet?
Hur många registrerade motorcyklar finns det?
Hur många trafikolyckor orsakas av hästar respektive motorcyklar?

Många av gårdarna som ligger längs med vägarna har förmodligen funnits där långt innan motorcykeln uppfanns....och hästen klassas som ett fordon på vägen så det är bara att gilla läget och ta hänsyn.

På landet samsas alla om vägen, folk promenerar, cyklar, rider...
Den är till för alla!

Har dessutom aldrig sett en häst längs med vägen på Boge utan på deras egen gård där 9 av 10 hojåkare håller mer än dubbla hastigheten.

Eller ännu bättre, håll hästar, barn, hundar och husdjur borta från trafikerade vägar där olyckor kan hända?
Jag fattar inte varför hästmänniskor ser det som en rättighet att utgöra travande trafikolyckor längs vägrenarna. Ingen tycker väl att det är en bra ide att promenera med sin förstfödde i en barnvagn på essingeleden.

Nu tror jag inte att det är ett stort problem för man ser inte ofta hästar längs vägarna men på hästfolk verkar det vara en katastrof varje gång de är nära en väg.

Pizzabagarn

Guest

På landet samsas alla om vägen, folk promenerar, cyklar, rider...
Den är till för alla!

Det är helt rätt det du skriver och ibland verkar det som att man talar för döva här på SH.

Hela världen kretsar kring mig som sporthojförare.
Antagligen för mycket felriktad uppmärksamhet som barn :rolleyes:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
A. Jag vet inte.
B. Jag vet inte.
C. Jag vet inte.
Vet du utan att slå upp det?

Trinity skrev:
Många av gårdarna som ligger längs med vägarna har förmodligen funnits där långt innan motorcykeln uppfanns....
Jo, men det spelar väl ingen roll hur länge en gård har legat på en plats? Ska man argumentera så kan jag säga att jag är äldre än dig och har därför större rätt till en vägstump. Ett rätt korkat argumet.
Jag säger bara att om jag vore hästförare så skulle jag undvika traffikerade vägar, och om jag tvunget måste hålla till där vara medveten om att man är en udda fågel. På samma sätt som 80cc scootrar kanske inte borde köra vänsterfil på motorväg trots att de får det.

Det är helt rätt det du skriver och ibland verkar det som att man talar för döva här på SH.

Men vad är det för fel på er häståkare? Var är den där hänsynen ni efterlyser?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Allt som är skyltat över 70 är fri fart med båge...
Men när man ser 50 & 30 släpper man av och glider igenom samhället försiktigt.
Dels slipper man obehagliga överraskningar när Sven Svensson ska ut på en söndagstur med sin 2,7 tons amazon och dricka kaffe hos Sture Olsson.
Sen slipper man även klagomål från de som bor i samhället och har sina små barn lekandes i närheten. Sköter vi oss genom samhällen är chansen större att farbror Lisen låter oss leka ifred...

MVH Niclas

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
:klappar :tummenupp :klappar

Ja hur svårt kan det vara att :fatta! ??? Den allmänna opinionen för MC, speciellt av "räsertyp", blir ju inte direkt mer positiv av att folk gasar på fel ställen! :näsblod

.

Vad/vart är "fel ställe"? Jag försöker hålla hårt på 30 + 50 km/h där det är det den begränsningen som gäller, men lite mer gasglad på tex > 70 km/h- sträckor/vägar.

Numera är det tex hästar, cyklister och annat frigående på alla möjliga ställen när man är i närheten av tex Tokholm, höll förra säsongen på att mullra rakt in i en hästrumpa på en vägstump som verkade ligga helt off-side (inte sett ett endaste hus/boningshus/ladugård eller liknande på någon mil, men så stod en "brunte" på tvären rakt över vägen mitt i en skymd kruva :skrämd )

Är lite återhållsam numera, med ålderns rätt, och körde nog inte mer än 80 km/h på denna 70 km/h-väg, men incidenten var mer än vad jag önskat, nära ögat... men det gick bra!

Tror att alla, både på hoj, på cykel, och på häst, får tänka till en smula numera, vara beredd på det mesta, börjar bli trångt ute i "skogen"... :tungan

Sedan kan man ju diskutera i all evighet om det är en tyst snabb sporthoj, eller en tokbullrig HD (eller VTR :rolleyes: ) är det som livar upp tex en häst mest ordentligt.

/B

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...

Hur många registrerade hästar finns det i landet? 175.000 ?

Hur många registrerade motorcyklar finns det? 250.000, 300.000 ?

Nu blev det värre... :va Enligt statistik sker det 13.000 olyckor på/med häst per år. Men bara 1% av dom olyckorna -"andra fordon än häst eller vagn varit inblandade, antingen genom att hästen skrämts av ett fordon eller – mindre vanligt – genom kollision mellan fordon och häst med eller utan ryttare."

Gissar att du har har i ditt spår, att MC orsakar fler trafikolyckor än hästar, men kan kanske bero på att det är relativt få hästar ute i trafiken numera, jämfört med antalet MC ute i trafik?

Går antagligen diskutera i all evighet....

Bäst om folk, från alla håll, visar en aningens hänsyn, respekterar tex 30 - 50 -hastighetsbegränsningar + varning för häst om man kör hoj, samt att folk på häst, cykel osv tänker till en aning om/när dom är ute på landsväg.

/B

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Så är det, universum snurrar säkert kring mig och min hoj eftersom det är MITT intresse och vägar finns inte till för att fler än jag skall kunna ta sig fram :rolleyes: Dessutom borde det ju inte bo folk där det svänger eller går rakt fram, det verkar ju idiotiskt :näsblod och har de djur så håll dem instängda eller köp hoj...

IronMike

Guest
Snuten muttrade nått om att dom funderar på att stänga av vägen för att det körs så jävligt just där!
Eftersom dom uppenbarligen inte kan se till att alla kör lagligt där... så skulle dom väl kunna stänga av vägen i avseende för endast hojåkning i en riktning???

2 timmar åt ena hållet, sen 2 timmar åt andra.. Upp med lite fotoceller, så kan vi ha hur kul som helst, och det drabbar inga andra trafikanter.

:)

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Tror nog att de gör vad de kan för att slippa oss, eller ser du ofta folk "rida" Bogesundsvägen? Vad är det för fel med att visa hänsyn? Gårdarna på landet kan ju inte sluta upphöra för att vi kör hoj och hemska tanke om de måste korsar "vår" väg för att komma in på ridstigar/vägar.

En häst är ju verkligen en udda fågel i sin hage eller i paddocken :rolleyes:

A. Jag vet inte.
B. Jag vet inte.
C. Jag vet inte.
Vet du utan att slå upp det?

Jo, men det spelar väl ingen roll hur länge en gård har legat på en plats? Ska man argumentera så kan jag säga att jag är äldre än dig och har därför större rätt till en vägstump. Ett rätt korkat argumet.
Jag säger bara att om jag vore hästförare så skulle jag undvika traffikerade vägar, och om jag tvunget måste hålla till där vara medveten om att man är en udda fågel. På samma sätt som 80cc scootrar kanske inte borde köra vänsterfil på motorväg trots att de får det.

Men vad är det för fel på er häståkare? Var är den där hänsynen ni efterlyser?

Min poäng var just att hojåkare ställer till med mer oreda och obehag i trafiken och i samhället än vad hästar och kossor gör...Många hojåkare beter sig oerhört hänsynslöst mot sina medtrafikanter och det medför enbart till irritation hos allmänheten, högre krav på polisen från allmämheten att agera, begränsningar för oss att utöva vårt intresse. Universum kretsar ju inte kring oss och vårt intresse :tungan

Hur många registrerade hästar finns det i landet? 175.000 ?

Hur många registrerade motorcyklar finns det? 250.000, 300.000 ?

Nu blev det värre... :va Enligt statistik sker det 13.000 olyckor på/med häst per år. Men bara 1% av dom olyckorna -"andra fordon än häst eller vagn varit inblandade, antingen genom att hästen skrämts av ett fordon eller – mindre vanligt – genom kollision mellan fordon och häst med eller utan ryttare."

Gissar att du har har i ditt spår, att MC orsakar fler trafikolyckor än hästar, men kan kanske bero på att det är relativt få hästar ute i trafiken numera, jämfört med antalet MC ute i trafik?

Går antagligen diskutera i all evighet....

Bäst om folk, från alla håll, visar en aningens hänsyn, respekterar tex 30 - 50 -hastighetsbegränsningar + varning för häst om man kör hoj, samt att folk på häst, cykel osv tänker till en aning om/när dom är ute på landsväg.

/B

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
hest_mot_folkkrupp.jpg

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Du är inte gammal hästtjej va? :va

Hästar är växtätare, de flyr vid fara precis som gnuer på savannen när lejonen kommer smygandes, hjärna-ryggmärg (discovery). En häst kan skena för att den ser ett paraply fällas upp, en fasan som skuttar ut ur en buske så självklart är en sporthoj med herrejössesystem i 150 på 50-sträcka en mycket bra anledning för att lubba långt och fort (fly faran) och gärna bli av med den som sinkar en där uppe på ryggen. Att de inte flyr på samma sätt i hagen är ju för att de inte sitter fast. En hund som är lös känner sig oftast inte hotad men går du fram till en som sitter uppbunden reagerar den annorlunda. Visserligen har det hänt att hästar har försökt fly ut ur hagen vilket kan sluta riktigt illa. Hästar är ljudkänsliga hur mycket man än trafiktränar dem, vissa klarar höga, oväntade ljud bättre än andra.

Skulle man kunna tänka sig att tjejen som viftade hysteriskt har dåliga erfarenheter...av oss...???

Även om man saktar ner låter det förmodligen som att det går fortare än vad det kanske gör. Att idiotförklara djur och människor som inte delar vårt intresse känns rätt inskränkt. Med hänsyn och förståelse kommar man långt här i livet.

Hästtjej??
Nä, det är jag säkert inte, iaf inte i bemärkelsen att jag anser att hästar är annat än hästar. Har visserligen haft ett antal hästar och tränat, ridit in ett större antal, men jag har aldrig skyllt mina egna misslyckanden på hästryggen på att andra gjort nåt som skrämt hästen. Till saken hör ju iochförsig att jag inte haft ridhästar utan travhästar, vilka är lite mer lugna och harmoniska än dom hysteriskt nervösa ridhästarna.
Hästar ställer till en hel del oreda på både vägar och i skogar och är minst sagt lika impopulära som mc:n är. (Det var lite off topic). Därmed inte sagt att vi har rätt att köra hursomhelst bredvid dom, men av erfarenhet vet jag att hästfolk har en viss förmåga att överdriva sina hästars rädsla för allt som råkar befinna sig i närheten. Det är aldrig så att dom själva gör några fel som orsakar att problemen uppstår, lite likt oss som åker hoj. Och precis som oss så har ryttare ofta väldigt svårt att erkänna att dom gör fel, som att t ex rida i skogen när det är vått i marken, förbjudet enligt allemansrätten, men inte följs dom lagarna. Ryttare uupför sig dessutom ofta precis som mc-förare, dom flänger förbi gående/cyklister i full galopp/tölt/trav utan att som sig bör sakta av till skritt tills dom kommit på behörigt avstånd. Off topic igen.
Hänsyn ska visas från mc-förare, men det ska inte behöva gå till överdrift. Klarar man inte av sin häst ska man inte ge sig ut i trafiken, det är min åsikt och den har jag fått från ren erfarenhet från ca 25 års daglig vistelse med hästar och deras ägare/ryttare.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Kan bara konstatera att våra åsikter går isär. Att ha erfarenheter från travhästar och ha förutfattade meningar om andra typer av hästhållning/inriktningar gör att det är svårt att ta dig på allvar. På ditt resonemang vekar det som du inte varit i närheten av en häst någonsin men lev i din verklighet så lever jag tack och lov i min! Att hålla 50 på 50-sträcka som disskusionen handlade om känns ju inte som en överdriven hänsyn. Kör dina häståsikter med någon annan är du snäll.

Hästtjej??
Nä, det är jag säkert inte, iaf inte i bemärkelsen att jag anser att hästar är annat än hästar. Har visserligen haft ett antal hästar och tränat, ridit in ett större antal, men jag har aldrig skyllt mina egna misslyckanden på hästryggen på att andra gjort nåt som skrämt hästen. Till saken hör ju iochförsig att jag inte haft ridhästar utan travhästar, vilka är lite mer lugna och harmoniska än dom hysteriskt nervösa ridhästarna.
Hästar ställer till en hel del oreda på både vägar och i skogar och är minst sagt lika impopulära som mc:n är. (Det var lite off topic). Därmed inte sagt att vi har rätt att köra hursomhelst bredvid dom, men av erfarenhet vet jag att hästfolk har en viss förmåga att överdriva sina hästars rädsla för allt som råkar befinna sig i närheten. Det är aldrig så att dom själva gör några fel som orsakar att problemen uppstår, lite likt oss som åker hoj. Och precis som oss så har ryttare ofta väldigt svårt att erkänna att dom gör fel, som att t ex rida i skogen när det är vått i marken, förbjudet enligt allemansrätten, men inte följs dom lagarna. Ryttare uupför sig dessutom ofta precis som mc-förare, dom flänger förbi gående/cyklister i full galopp/tölt/trav utan att som sig bör sakta av till skritt tills dom kommit på behörigt avstånd. Off topic igen.
Hänsyn ska visas från mc-förare, men det ska inte behöva gå till överdrift. Klarar man inte av sin häst ska man inte ge sig ut i trafiken, det är min åsikt och den har jag fått från ren erfarenhet från ca 25 års daglig vistelse med hästar och deras ägare/ryttare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Till saken hör ju iochförsig att jag inte haft ridhästar utan travhästar, vilka är lite mer lugna och harmoniska än dom hysteriskt nervösa ridhästarna.

Konstigt, min erfarenhet (från ridskolehästar och trvhästar) säger precis motsatsen, att travarna gärna backar ner med sulky och allt i närmaste dike om en plastpåse blåser förbi, medans ridskolehästar är så jävla trötta och livlösa att du kan skjuta hagelbrakare från ryggen på dom utan att dom ens gör en halvhalt.

Privatägda ridhästar har jag sett allt mellan ytterligheterna av...

Hursomhelst så är det hänsynsfullt att slå av förbi hagar där det vistas alla sorters djur, och det är hänsynsfullt att inte rida med trafikfarliga hästar på vägen.
Dock måste ju alla sorters hästar få korsa vägar likväl som motorcyklar får köra på dom, och skulle då en motorcykel i hyfsat laglig hastighet skrämma en nervös häst är det närmast att beteckna som otur.

I lördags rundade jag och två (betydligt mer högljudda) motorcyklar en kurva och mötte tre hästar på långt avstånd, vi såg att hästarna blev oroliga så vi stannade vid vägkanten och stängde av motorcyklarna så att hästarna fick gå förbi oss.

Jag tror att dom tre hästägarna är lite mer välvilligt inställda till motorcyklister efter det, vi fick dessutom ett jättebra vägtips av dom som gjorde våran åkning betydligt trevligare.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Precis vad jag förökt uttrycka men jag måsta ha varit otydlig :näsblod

Konstigt, min erfarenhet (från ridskolehästar och trvhästar) säger precis motsatsen, att travarna gärna backar ner med sulky och allt i närmaste dike om en plastpåse blåser förbi, medans ridskolehästar är så jävla trötta och livlösa att du kan skjuta hagelbrakare från ryggen på dom utan att dom ens gör en halvhalt.

Privatägda ridhästar har jag sett allt mellan ytterligheterna av...

Hursomhelst så är det hänsynsfullt att slå av förbi hagar där det vistas alla sorters djur, och det är hänsynsfullt att inte rida med trafikfarliga hästar på vägen.
Dock måste ju alla sorters hästar få korsa vägar likväl som motorcyklar får köra på dom, och skulle då en motorcykel i hyfsat laglig hastighet skrämma en nervös häst är det närmast att beteckna som otur.

I lördags rundade jag och två (betydligt mer högljudda) motorcyklar en kurva och mötte tre hästar på långt avstånd, vi såg att hästarna blev oroliga så vi stannade vid vägkanten och stängde av motorcyklarna så att hästarna fick gå förbi oss.

Jag tror att dom tre hästägarna är lite mer välvilligt inställda till motorcyklister efter det, vi fick dessutom ett jättebra vägtips av dom som gjorde våran åkning betydligt trevligare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis vad jag förökt uttrycka men jag måsta ha varit otydlig :näsblod

Näe, men jag citerade väl inte dig heller? :D

Mina egna hästerfarenheter är dock begränsade så till vida att jag bara har "kört in" en ponnytravare (och då backades det friskt ner i alla diken, ibland baraföratt, jävla shettisar), och några turridningar i trevligt sällskap.

Ridskole-hästar för att mitt ex och ett av mina barn har ridit ridskola, travhästar för att jag bor vid en åker vid en travbana, där det har anlagts träningsvägar för travarna, vägar som delas med hundrastare vilket jag under några år var...

Sen grundas dom flesta av mina åsikter på hänsyn och sunt förnuft, då det är det bästa jag kan komma dragandes med, eftersom jag inte är forskare med inriktning på samspel mellan djur och motorcyklar...

Last edited:

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Det kommer fortsat att vara mycket fokus på motorcyklisternas hastighet.

Tyvärr har vi nog bragt oss själva i denne sits - resultaten pratar för sig själv - läs gärna Olyckestråden..

Det kommer bli en del vilkorliga mätningar, på favoritsträckorna och så även på det störra vägnät under för sommeren. Man önsker att fastlägga problemets omfattning med motorcyklisternas hastighet.
Finns en organisation som postulerar att motorcyklisterna "i stort inte kör för fort" - och vi får sen nog att höra om detta var rätt eller inte..

Sen är det positivt att det tillsyneladande inte var några som torskade med alkohol på bågesundet..

Här håller jag helt med Galne Dansken. Vi som motorcykelkollektiv har gjort detta mot oss själva. Tack vare att majoriteten inte kan hålla hastigheten förbi dom bebyggda områdena, så kommer både civil och märkt polis att intensivbevaka Bogesundsvägen hela denna sommar. Dom boende har helt enkelt tröttnat och lånat mätutrustning och fört statistik på förbipasserande motorcyklar för att få ett case hos polisen.

Det är riktigt synd tycker jag. Om vi kunde sköta detta snyggare och inte provocera omgivningen alltför mycket så kunde vi kanske få åka ifred på våra favoritvägar utan farbror polisens inblandning.

Själv står jag med ett ben i varje läger då min familj rider på Bogesunds gård och jag gärna kör aktivt på Bogesundsvägen med motorcykel. Men att hålla 50 på två ställen utmed denna suveräna väg kan väl inte vara så jobbigt, eller?

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87

Jag har hört det från två helt oberoende källor. Dels en bofast på bogesundslandet som rider på Bogesunds gård som har ledsnat. Efter att jag parkerat Duccen vid ridskolan stod vi och pratade ett tag. Då sa hon bla till mig att dom bofasta inlett en dialog med polisen som lovat att dom skall intensifiera bevakningen denna säsong. Främst Elboda och Bogesunds gård.

Den andra källan är från motorcykelsidan med bra kontakter. Han hade fått information om att civila och märkta poliser skulle intensivbevaka Bogesundsvägen sommaren 2007.

Vad denna information är värd får var och en bedöma. Jag hoppas att jag får åka ifred bara.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
snyggt jobbat,, vart de inge mer bogan iår då.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!