Poll angående polisjakten i Kalla fakta

Vilka av följande påståenden håller du med om.

• Antal röstningar
    0

xgame

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
Honda
Tycker polisen och andra myndigheter ofta ifrågasätts på ett felaktigt sätt från media och andra forum.
Bör ett värdetransportrån/brott låtas genomföras för att deras och andras liv utsätts för fara? låter helt absurt.

Om polisen hade valt att avbryta jakten långt innan och Christoffer trots det av misstag tagit sitt eller någon annans liv då hade istället kritiken varit att polisen är för passiv.

Väldigt tråkig utgång, beklagligt men helt förarens ansvar som kostade hans liv och smärta för anhöriga.

2:a

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
3,7 och 8 Jag tycker inte att mamman försöker sätta dit någon för sonens död,
hon håller med om att han har ett eget ansvar för det som hände, däremot så
ifrågasätter hon polisens agerande för att det inte ska hända igen.
Chrisropher skulle inte kört som han gjorde.
Polisen skulle ha avbrutit förföljandet när dom fick order från vakthavande,
dom skulle tagit han vid rödlyset på Sveavägen, dom ska inte köra i höga hastigheter
bland andra trafikanter utan ljus o ljudsignaler, dom ska inte avvakta för att se om
gör sig skyldig till fler och allvarligare brott. Allt detta finns reglerat i dom förordningar
och lagar som polisen ska arbeta efter

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Någon som vet vems mamma hon andra var bredvid christoffers i debatten? hennes son hade tydligen också dött när han blev jagad av polisen för typ 4år sedan? artikel eller dyl?

Jag vet, det var min fd kollegas mamma.
Han omkom i en Mc-olycka i Järna 2008. Han fick polisen bakom sig efter att han kört utan reg skylt. de hetsade honom i jakten och han gick till slut omkull i en kurva. Killen som omkom då heter Mikael Åkerblom.
Pratade med hans far idag som även är kollega , och han orkade inte kolla på programmet igår för att alla minnen kom upp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag röstade nr 2.

Hur kan det vara det? Det va ju Christoffer som valde att köra. Han hade inte behövt sätta sig på hojen bara för att han fick.

Jag förstår din synpunkt. Men samhället är så inkonsekvent.
Hade han fått köpa sprit som underårig så hade den som levererat spriten riskerats att dömas för langning. (Han saknade ju körkort vilket jag jämför med underårig)
Hade han fått narkotika, tackat ja, så hade leverantören, langaren riskerat straff.

Eller för att ta ett närliggande exempel
"OBSERVERA
Du räknas ensam som ansvarig förare vid mängdträningen -"
citat ur Handledarboken
dvs
åker jag med som handledare i bilen med min son (som håller på att ta körkort) är jag ansvarig förare
låter jag honom låna bilen och dra iväg på egen hand, ja då går jag helt fri.
Oavsett vad som händer.

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Någon som tycker att det är lite "kul" att man har lyckats förstöra filmen från Polishelikoptern eller var de nu hade för ursäkt? ;) haha så lätt att komma undan, "oj, kameran pajja... Sorry -- men vi gjorde inga fel!"

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
hela historien luktar mest " hoppas vi fastande med handen i kakburken " för polisen..

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
2,3 Hans ansvar att det gick som det gick. Det hade varit något helt annat om han blivit prejad till döds men nu var närmaste patrull 50 sekunder? Bakom vilket är förhållandevis långt bort.
Jag tycker inte alls polisen hetsar honom snarare tvärt om,det är dom som gör en avsiktligt omkörning på felsida om en polisbil,pekar finger och ignorera polisens tecken att stanna.

Men polisen är självklart inte felfri,man skulle lugnat ner sig när det enbart var helin som hade kontakt,man skulle haft blåljus och sirener och man kunde tagit honom när han stod vid rödljuset. Dock är det lätt att vara efterklok vilket gäller åt båda hållen.

Jag tror att han var såpass upphetsad att det inte hade hjälpt att ens kalla tillbaka alla polisbilar i hela Stockholm, han hade antagligen kraschat ändå. Hade man struntat i att försöka ta honom eller dragit tillbaka helikoptern(enligt Veronica så visste ju båda om helikopterns närvaro men försöker fly ändå:dummer) så hade han kanske levt idag men då är problemet ska polisen inte få jaga folk som bryter mot reglerna bara för att dom sticker vid polismans tecken?

Nej det är individen som får stå för konsekvenserna av sina beslut. Han kunde ju trots allt stannat när som helst och tagit sitt straff.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
menlös poll, likväl som programmet som sändes.
det är/var 2 helt skilda saker.
1. Christoffer ansvarar helt och hållet för sina egna handlingar osv.
2. kling o klang gjorde bara sitt jobb, och ja finns en hel del att önska om deras framfart på vägen. Blåljus vore nog bra att ha haft så folk hade haft lite mer tid på sig att väja undan(som stackars jens som grät ut i aftonhoran).

Men att de skulle vara ansvariga för hans död är ju helt befängt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln