Poll: Bättre personklimat vid mc-körning. Får kosta?

Extrakostnad för funktionen vid köp av skinnställ?

• Antal röstningar
    0

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Jag håller tillsammans med tre andra studenter på med att utveckla en affärsplan för en lågemissiv ytbeläggning, en beläggning som reflekterar bort UV-ljus. Eftersom ett av mina största intressen är mc-körning, så insåg jag potentialen för en beläggning av denna typ. För att kunna bibehålla fokus och få en säker, mer fokuserad körning är det enligt mig värmen som måste sänkas.

Beläggningen finns redan men har fram tills idag enbart använts på militära applikationer. Beläggningen är tänkt att vara applicerad på skinnställ vid köp för att sedan kunna bättras på med hjälp av en sprayburk. Själva funktionen går såklart att få med ett vitt skinnställ men genom att kombinera med beläggningen förbättras personklimatet ytterligare. Funktionen är tänkt att finnas på kvalitativa ställ av racingmodell (10000 kr och uppåt).

Nu behöver vi underlag för att få bevis på att marknaden vill ha funktionen och till vilket pris den går att sälja.

Poll 2: Vad kan du tänka dig att betala för en sprayburk som räcker till ett ställ? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=201590

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Har inte Jofama redan patenterat detta som funktion redan?
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php?id=5

iaf finns det redan på marknaden, men tillägget att man kan använda det på spray känns nytt.
Kolla upp patentet och se om det är samma teknik...
(eller om dom har tagit patent på funktion eller liknande)

Själv skulle jag nog inte köpa, men jag har inte varma kläder. Jag kör med BMW's city-byxa som är helt luftgenomsläpplig.

Helt säker på att folk med svarta skinnställ säkert skulle köpa det.

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Vi har sett Jofamas lösning. Detta handlar om en ny beläggning utvecklad av FOI som vi jobbar fram förslag för. Kursen vi går, "entreprenörskap och start av nya verksamheter" är alltså kopplad till verkligheten. Kursen går ut på att utveckla en affärsplan och sitt entreprenöriella tänkande genom att tävla mot de andra grupperna om att få fram den bästa affärsplanen.

Kommersialisering med tillhörande patentgenomgång är nästa steg, som troligen inte kommer tas.
Själva kollen av patent görs via ett ombud på patentverket, så det är lätt att se om det bara är att kasta idén eller om det går att gå vidare med den.

Har inte Jofama redan patenterat detta som funktion redan?
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php?id=5

iaf finns det redan på marknaden, men tillägget att man kan använda det på spray känns nytt.
Kolla upp patentet och se om det är samma teknik...
(eller om dom har tagit patent på funktion eller liknande)

Själv skulle jag nog inte köpa, men jag har inte varma kläder. Jag kör med BMW's city-byxa som är helt luftgenomsläpplig.

Helt säker på att folk med svarta skinnställ säkert skulle köpa det.

Last edited:

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Var inte rädda för att starta upp företaget på riktigt - med patent och hela racet.
Det kan ju gå bra också...:tummenupp

Jag vet en mycket bra patentfirma i Sthlm.

Lycka till !!!

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Hur effektiv blir ytbeläggningen?

En uppskattning vi fått är att den komfortabla tiden kan fördubblas. Vi får inte ut mer exakt information eftersom de håller på den.

Beläggningen är inte skadlig för miljön och kan dessutom göras transparent.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
För mig personligen så upplever jag bara problem vid >+20 och detta mest under juni, juli och halva aug! Det börjar bli jobbigt först vid +30 och dom dagarna är ju lätträknade(tyvärr)! Jag skulle gärna använda detta och dom summor du pratar om är inga problem dock vill man ju ha det så billigt som möjligt...

Måste påpeka att i alla vanliga åksituationer så behöver inte jag detta då fartvinden i +100km/h generellt räcker! Men kör jag riktigt aktivt dvs bana/bulten osv. skulle det behövas!

Marknaden i varmare länder(vilket är nästan alla) är nog betydligt större!

Bra initiativ och nytänkande!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Om sprayen fungerar och inte har konstiga bi-effekter såsom att tyget tar skada eller testiklarna skrumpnar så tror jag nog att det kan vara en mycket lyckad affärs-idé.

Låt det inte stanna vid ett tankeexperiment. En Spray kan ha många applikationer. Problemet är väl dock att FOI äger väl rättigheterna?

Tror denna produkt har alla möjligheter att sälja bra om den bara är effektiv.

Inte som patentet på testikel implantat, Neuticles, för djur som kände sig ledsna efter dom hade blivit kastrerade...

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
För mig personligen så upplever jag bara problem vid >+20 och detta mest under juni, juli och halva aug! Det börjar bli jobbigt först vid +30 och dom dagarna är ju lätträknade(tyvärr)! Jag skulle gärna använda detta och dom summor du pratar om är inga problem dock vill man ju ha det så billigt som möjligt...

Måste påpeka att i alla vanliga åksituationer så behöver inte jag detta då fartvinden i +100km/h generellt räcker! Men kör jag riktigt aktivt dvs bana/bulten osv. skulle det behövas!

Marknaden i varmare länder(vilket är nästan alla) är nog betydligt större!

Bra initiativ och nytänkande!

I det initiala skedet är det produkten tänkt att lanseras i Sverige. Expansion mot länder ner mot medelhavet är nästa steg, något vi har med i planen.

Tack för uppskattningen och allt peppande! Idén är min lilla baby så själv är jag sugen på att gå vidare.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
känns det inte som du begränsar din marknad genom att sikta på personer som har +10k ställ?

Vill du tjäna massa pengar är det den vanlig pöbeln du ska sikta in dig på?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
känns det inte som du begränsar din marknad genom att sikta på personer som har +10k ställ?

Vill du tjäna massa pengar är det den vanlig pöbeln du ska sikta in dig på?

Bra tanke. För att snabbt kunna få ut produkten på marknaden är tanken att vi ska samarbeta med en av de stora tillverkarna, då vi får ett brett återförsäljarnätverk från start. Image och marknadsföring, att funktionen är förknippad med kvalitet är grunden.

När företaget står på egna ben är det tänkt att vi ska kunna bredda oss och samarbeta med flera tillverkare. Inrikta oss mot fler prisklasser. Du har såklart möjlighet att belägga själv med sprayen innan dess.

Om sprayen fungerar och inte har konstiga bi-effekter såsom att tyget tar skada eller testiklarna skrumpnar så tror jag nog att det kan vara en mycket lyckad affärs-idé.

Låt det inte stanna vid ett tankeexperiment. En Spray kan ha många applikationer. Problemet är väl dock att FOI äger väl rättigheterna?

Tror denna produkt har alla möjligheter att sälja bra om den bara är effektiv.

...

Vid den slutgiltiga presentationen så är en representant för FOI med. Det är då det gäller att få med sig dem. :)

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Fråga ett: Hur MYCKET sänker denna beläggning temperaturen inne i stället en given dag med sol och runt 20 grader i luften? På ett ungefär.

Fråga två: Ni som röstat på mer än ett hundra kronor...hur tänker ni? VILL ni att grejer ska vara dyra? Självfallet är det bäst om saker är gratis, men det är orealistiskt. Alternativet efter det är så billigt som möjligt, och en sprayburk med jox borde inte kosta mer än 30-75 kr.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Bra tanke. För att snabbt kunna få ut produkten på marknaden är tanken att vi ska samarbeta med en av de stora tillverkarna, då vi får ett brett återförsäljarnätverk från start. Image och marknadsföring, att funktionen är förknippad med kvalitet är grunden.

När företaget står på egna ben är det tänkt att vi ska kunna bredda oss och samarbeta med flera tillverkare. Inrikta oss mot fler prisklasser. Du har såklart möjlighet att belägga själv med sprayen innan dess.

Vid den slutgiltiga presentationen så är en representant för FOI med. Det är då det gäller att få med sig dem. :)

Hur är det då om man får lite värme av solen när det är kallare ute.... försämrar sprayen den värmen?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Fråga ett: Hur MYCKET sänker denna beläggning temperaturen inne i stället en given dag med sol och runt 20 grader i luften? På ett ungefär.

Fråga två: Ni som röstat på mer än ett hundra kronor...hur tänker ni? VILL ni att grejer ska vara dyra? Självfallet är det bäst om saker är gratis, men det är orealistiskt. Alternativet efter det är så billigt som möjligt, och en sprayburk med jox borde inte kosta mer än 30-75 kr.

Beror väll lite på hur bra det funkar o hur länge en burk håller.
menar 2-300kr och det räcker 2-3 säsonger känns inte så dyr i längden?

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
är problemet att man blir lite svettig när man e ut och kör i solen??
då tror jag mer på en "camel-back" för att både hålla kroppstempen och vätskenivån i schack.
mm visst de finns redan, men hur stor effekt kan den omtalade sprayen ge??
skämt?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Hur är det då om man får lite värme av solen när det är kallare ute.... försämrar sprayen den värmen?

Ja men eftersom beläggningen kan vara antingen högemissiv eller lågemissiv beroende på den kemiska blandningen, så kan du alltid få den rätta effekten. Få stället att absorbera mer eller mindre värmestrålning.

Den frågan har vi också ställt men de väljer att hålla på mer ingående fakta. Självklart så kommer temperaturen att öka men betydligt långsammare. Stället kommer stråla ut värme då beläggningen bara motverkar infallande strålning och inte värmeledning från kroppen (som strålas ut eller avges med hjälp av konvektion).

...
mm visst de finns redan, men hur stor effekt kan den omtalade sprayen ge??
skämt?

Det enda vi vet om effekten är att man kan fördubbla tiden med komfortabelt klimat. Luddigt, jag vet.

Jag skulle ha väntat 2 dagar till med att skapa denna tråd. :banana

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras