POLL: Bra med Rookie-race på fredagen?

Bra med rookie-race på fredagen?

• Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det händer inte så mycket i racingforumet för tillfället så jag tänkte passa på att höra vad ni tycker om rookie-race på fredagen?

ARC var först ut i år med kval och race på fredagen. Under lördagen och söndagen kördes de tre SM-klasserna plus ett par supportklasser (tex Superbike).

Nu gör HMS samma sak på sin "SM-helg" (Knutstorp), dvs att rookie-klasserna får köra både kval och race på fredagen (den här gången helt utan träning dagen innan).

Orsaken till upplägget ska enligt arrangörerna vara behovet av dubbla race och att det inte går att tajta till tidsschemat så att alla kan köra som på SO-helgerna (Falkenberg tex).

Vad tycker ni som förare och publik?
Är det okej med fredagsrace och är det något de arrangerande klubbarna bör fortsätta med?

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ska man dra in publik till banan så är faktiskt Rookie-klasserna en av de klasser med högst underhållsvärde. Många förare på banan samt många omkörningar/vilda satsningar/krascher. Som media/publik så tycker jag att det är bättre med Rookieracingen under helgen och inte redan på fredagen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Personligen som publik har fredag passat mig perfekt rent privat då jag kunnat se hela "Rookie eliten" på en dag och sedan åkt hem o jobbat natt ..

MC Doktorn

Guest
Jag tycker som publik att de dubbla racen är ett lyft.

Sedan tycker jag att rookie klasserna ska vara "lägre" prioriterade i schemat. Det måste finnas ett mål med att vara rookie... att klassa upp sig så man kan åka på Lör och Sön.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag är lite tudelad till detta. Dels är det väl skönt att få det överstökat, men samtidigt kan saker och ting gå lite fel och då har man ingen tid att ordna och dona.

På Anderstorp gick det bra tills killen framför mig sprängde sin kopplingskåpa och jag badade i hans olja. Tråkigt och det innebar att den "helgen" var slut. Hade nu nästa race varit 24 timmar bort hade det hela varit i ett annat ljus.

Så jag tycker det är tråkigt att vi på väg upp eller ner får åka på mycket sämre tider men till nästan samma pengar. Hade det varit mycket billigare, fine!

/ Jens

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sedan tycker jag att rookie klasserna ska vara "lägre" prioriterade i schemat. Det måste finnas ett mål med att vara rookie... att klassa upp sig så man kan åka på Lör och Sön.
Risken finns ju att man får motsatt effekt. De som kör i Rookie och helt enkelt inte har farten för att samla ihop tillräckligt med poäng kanske lägger av.

Den dagen Svemo börjar klassa ner elitförare som inte håller måttet kanske det blir annat ljud i skällan...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tycker som publik att de dubbla racen är ett lyft.

Dom tävlingar jag sett som publik är det mycket roligare med fulla startfält (rookie) med action än med nästan tomma (125-250) med ofta någon helt överlägsen förare.

/ Jens

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Dom tävlingar jag sett som publik är det mycket roligare med fulla startfält (rookie) med action än med nästan tomma (125-250) med ofta någon helt överlägsen förare.
Det tror jag inte du är ensam om att tycka men traditionen väger tungt inom Svemo. Frågan är om de vågar ta bort någon SM-klass till nästa år?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker schemat SO kör är klockrent... ett kval och ett race lördag och söndag
Då kan man välja att skita i fredagsträningen om man vill och man behöver inte ta ledigt från jobbet alls.

En stressig fredag med med panikmek mellan racen utan går fetbort!
Mycket bättre att kvällsmeka med öl!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
För mig är närmsta tävling 50mil och som längst 110mil enkel väg. Nått annat än tävling på en helg går inte. Bortskämda A-förare med däckspons kan väl tävla på onsdagar:tungan

MC Doktorn

Guest

/ Jens

Sant speciellt då 250 klassen är en utdöende tävlingsform.

Risken finns ju att man får motsatt effekt. ...

Hur stort var bortfallet på Anderstorp med liknande upplägg ?

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det var bättre förr!!

Det blir för sressigt med 2 race + kval på 1 dag. ERF är en sak, då ingår eventuellt mekande under racet men när det gäller sprintrace så tycker jag det borde finnas en rimlig chans att få ordning på hojen till race 2.

Som Ozto sa, helst skall man kunna ta en kall öl samtidigt också :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hur stort var bortfallet på Anderstorp med liknande upplägg ?
Enligt Humlan var det svårt att se någon "trend" då antalet tävlande var mindre i alla klasser.

ARC erbjöd ett tvådagarsarrangemang med träning på torsdagskvällen, kval och race på fredagen. Inte bra men bättre än HMS upplägg.

Vi får väl se hur många som väljer att stanna hemma och om det märks när HMS kör sina race på fredagen.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag fattar det inte,man stryker warm up,man stryker test,man stryker ett kval för att få racetid för 2 lopp och sedan finns det inte tid för oss?
då är det bättre att resultatet i första racet fungerar som kval i andra så kan vi oxå få var med på helgen..
tror vi flyttar superbike nästa ggr till torsdagen så ska vi få se på protester:)

MC Doktorn

Guest
Enligt Humlan var det svårt att se någon "trend" då antalet tävlande var mindre i alla klasser.

ARC erbjöd ett tvådagarsarrangemang med träning på torsdagskvällen, kval och race på fredagen. Inte bra men bättre än HMS upplägg.

Vi får väl se hur många som väljer att stanna hemma och om det märks när HMS kör sina race på fredagen.

Pollen kanske borde vara riktad så att man ser hur många % kommer avstå pga av nuvarande upplägg.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Pollen kanske borde vara riktad så att man ser hur många % kommer avstå pga av nuvarande upplägg.

Det är väll bara att jämförar antalet förare på en so helg med Knutstorp.

Jag köper att vi kör på mindre atraktiva tider. På anderstorp var det trotts allt bra vi fick träningstid kval och två race. för en nedsatt peng. Här får vi ingen träning och vi betalar endast 300 mindre än Elit som får träning samt ett kval mer än oss.

MVH Oskar

MC Doktorn

Guest
Det är väll bara att jämförar antalet förare på en so helg med Knutstorp.

Jag köper att vi kör på mindre atraktiva tider. På anderstorp var det trotts allt bra vi fick träningstid kval och två race. för en nedsatt peng. Här får vi ingen träning och vi betalar endast 300 mindre än Elit som får träning samt ett kval mer än oss.

MVH Oskar

Vad är attraktiva tider ? kan förstå att alla har olika åsikter.

Jag tycker det verkar trevligt med ett upplägg där man kvalar och kör race samma dag så har man mer tid till annat och dessutom på en Fredag så slipper man "förstöra" hela helgen på en motorbana.

Edit:min erfarenhet av ERF som kördes på en dag med kval på morgonen och race några timmar senare var en fungerande lösning för mig med mindre hotellnätter=billigare och mindre frånvaro från hemmet =mindre gnäll hemma :gnissla.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...